Senaste nytt

5 personer i familjen som delar på 1 Amex Premium??

Hej!
Vi har tänkt att använda detta upplägg, men är lite orolig för vad skatteverket och banken kan säga om detta. Vad tycker ni vi bör göra?

5 personer i familjen som alla använder pappans Amex och som har ett separat gemensamt konto på valfri bank.

När någon i familjen gör ett köp med kreditkortet (t.ex apotek 250kr) för den över samma peng till det gemensamma kontot därifrån amex-fakturan betalas 1 gång i månaden.

Blir det "skumt" om vi gör så här? Kommer banken eller skatteverket tro man gör något skumt?
Vi gör ju detta för att kunna samla ihop poäng och för att senare resa tillsammans.

Finns det kanske något smartare/smidigare sätt?

Tack för hjälpen!
 
Well.. egentligen får ingen annan än du köpa grejer på ditt kort.

Du får ett kort, du har sedan 1 gratis extrakort. Till Premiumkortet kan du sedan skaffa ytterligare 3st extrakort (kostnad 525kr/år per kort).
Då får du totalt 5st kort.

Du, som innehavare av kortet, får ta fakturan. Du kommer dock se på AMEX hemsida exakt hur mycket varje enskilt kort spenderat, och be dem swisha dig pengar, eller hur nu väljer att lägga upp det.
 

jsn

Medlem
Det finns även en risk att ni triggar misstänksamhet hos AmEx om flera handlar ~samtidigt på kkortet, ffa om detta görs på skilda ställen.
 

palmen

Moderator
Detta strider mot Amex T&C för hur du får hantera ditt kort. Det är inte tillåtet att låna ut kortet till någon annan så redan där spricker det. Finns ju självklart inget som hindrar dig från att låna ut kortet, men kommer Amex på dig så kan det bli "lite dålig stämning".

Rekommendationen är att tänka om helt om du inte med uppsåt känner att det är värt att skita i T&C.
 
Okey.

Men jag förstår inte hur dem tänkt med "extrakort" på någon annans namn, men ändå ska huvudkortet få fakturan?
T.ex 5 extrakort som finns som alternativ? Är det tänkt att pappan t.ex ska vara stenrik och betala för alla extrakort eller hur tänker man här?

För ska vi börja swisha "pappan" så kommer skatteverket till 100% efter ett tag be oss redovisa vad alla dessa swish är till för?
Skatteverket har tidigare varit på mig (sonen) för att jag fått swish/överföringar från mina föräldrar, det gick inte ens upp till 100k/år.
(Jag har en allvarlig sjukdom och kan ej arbeta, därför jag fått pengar från föräldrar).

En annan lösning kanske kan vara att alla 3-5st betalar för sin egen del direkt till Amex med samma ocr-nr?
Är fakturan på 11k borde det gå att betala 5k + 3k + 3k (pappa+mor+syster). Istället för att swisha pappan som ändå sedan ska betala vidare till Amex.

Tack allihopa! ;)
 
Last edited:

palmen

Moderator
Okey.

Men jag förstår inte hur dem tänkt med "extrakort" på någon annans namn, men ändå ska huvudkortet få fakturan?
T.ex 5 extrakort som finns som alternativ? Då är pappan stenrik sen betalar han för hela familjen eller hur tänker dem där?

För ska vi börja swisha "pappan" så kommer skatteverket till 100% efter ett tag be oss redovisa vad alla dessa swish är till för?
Skatteverket har tidigare varit på mig (sonen) för att jag fått swish/överföringar från mina föräldrar, det gick inte ens upp till 100k/år.
(Jag har en allvarlig sjukdom och kan ej arbeta, därför jag fått pengar från föräldrar).

En annan lösning kanske kan vara att alla 3-5st betalar för sin egen del direkt till Amex med samma ocr-nr?
Är fakturan på 11k borde det gå att betala 5k + 3k + 3k (pappa+mor+syster). Istället för att swisha pappan som ändå sedan ska betala vidare till Amex.

Tack allihopa! ;)
Den som står på huvudkortet är betalningsansvarig för alla extrakort. Amex skiter fullständigt i hur rik pappa är, de sätter en kreditgräns för kortet och den gäller sedan oavsett om du har ett eller flera kort.

Om ni vill kan ju alla betala sin del till amex, men fortfarande huvudort innehavaren som är skyldig att se till att allt betalas in.

Har du rent mjöl i påsen så kommer det inte vara problem med lite swish och överföringar. Undrar banken kan du ju säga hur det är utan att ljuga. Det är inte olagligt att ha flera kort som detta så inget konstigt i sig.

Men då detta verkar vara något som du gör till ett problem kanske du ska överväga upplägget och kanske börja småskaligt. Personligen låter ju inte jag vem som helst ha mina extrakort då jag är betalningsansvarig för allt som spenderas. Tror du att detta kan bli ett problem gör du ju bäst i att avstå detta upplägg.

Varför skaffar inte alla sina egna kort och sen använder ni point pool hos sas för att samla tillsammans. Då kan du ju dessutom bjuda in de andra och ni får båda signup poäng.
 
Den som står på huvudkortet är betalningsansvarig för alla extrakort. Amex skiter fullständigt i hur rik pappa är, de sätter en kreditgräns för kortet och den gäller sedan oavsett om du har ett eller flera kort.

Om ni vill kan ju alla betala sin del till amex, men fortfarande huvudort innehavaren som är skyldig att se till att allt betalas in.

Har du rent mjöl i påsen så kommer det inte vara problem med lite swish och överföringar. Undrar banken kan du ju säga hur det är utan att ljuga. Det är inte olagligt att ha flera kort som detta så inget konstigt i sig.

Men då detta verkar vara något som du gör till ett problem kanske du ska överväga upplägget och kanske börja småskaligt. Personligen låter ju inte jag vem som helst ha mina extrakort då jag är betalningsansvarig för allt som spenderas. Tror du att detta kan bli ett problem gör du ju bäst i att avstå detta upplägg.

Varför skaffar inte alla sina egna kort och sen använder ni point pool hos sas för att samla tillsammans. Då kan du ju dessutom bjuda in de andra och ni får båda signup poäng.

Hej!
Ursäkta, blev lite otydligt jag menade "om det är tänkt att t.ex pappan d.v.s huvudkortets ägare ska vara stenrik" eller hur går tanken med 5 extrakort där 1 person betalar för allt.

Iallafall!
Ja, vi har rent mjöl i påsen men det var fortfarande väldigt jobbigt och obehagligt att ha med skatteverket att göra och minnas varje 20kr man fick och varför. "Så swish och överföringar undviker jag helt och hållet idag. Går att läsa i andra forum hur par råkat illa ut p.g.a swishande.
Värsta måste nog ändå vara folk som står i kassan som jag hört säga "Du kan swisha mig så kan jag betala om du inte har kort(?)". Snacka om att be om problem!
 

TP12

Medlem
Hej!
Ursäkta, blev lite otydligt jag menade "om det är tänkt att t.ex pappan d.v.s huvudkortets ägare ska vara stenrik" eller hur går tanken med 5 extrakort där 1 person betalar för allt.

Iallafall!
Ja, vi har rent mjöl i påsen men det var fortfarande väldigt jobbigt och obehagligt att ha med skatteverket att göra och minnas varje 20kr man fick och varför. "Så swish och överföringar undviker jag helt och hållet idag. Går att läsa i andra forum hur par råkat illa ut p.g.a swishande.
Värsta måste nog ändå vara folk som står i kassan som jag hört säga "Du kan swisha mig så kan jag betala om du inte har kort(?)". Snacka om att be om problem!

Räcker rimligtvis med en swish per extrakort och månad och varje extrakorts köp är specade på fakturan så finns fullständiga underlag om SKV av någon anledning skulle vilja se dessa.
 

MLG55

Medlem
Hej!
Ursäkta, blev lite otydligt jag menade "om det är tänkt att t.ex pappan d.v.s huvudkortets ägare ska vara stenrik" eller hur går tanken med 5 extrakort där 1 person betalar för allt.

Iallafall!
Ja, vi har rent mjöl i påsen men det var fortfarande väldigt jobbigt och obehagligt att ha med skatteverket att göra och minnas varje 20kr man fick och varför. "Så swish och överföringar undviker jag helt och hållet idag. Går att läsa i andra forum hur par råkat illa ut p.g.a swishande.
Värsta måste nog ändå vara folk som står i kassan som jag hört säga "Du kan swisha mig så kan jag betala om du inte har kort(?)". Snacka om att be om problem!
Vet inte vad som är problematiskt med det!
Vi är också en stor familj och jag skaffade Elit kortet + 4 extrakort i barnens namn.
De köpte friskt under månaden och jag stämde av i slutet av månaden vad de köpt.
Fick summan swishad och jag betalade räkningen. Inga konstigheter alls.
Samma gjorde vi med MC Premium
 

palmen

Moderator
Hej!
Ursäkta, blev lite otydligt jag menade "om det är tänkt att t.ex pappan d.v.s huvudkortets ägare ska vara stenrik" eller hur går tanken med 5 extrakort där 1 person betalar för allt.

Iallafall!
Ja, vi har rent mjöl i påsen men det var fortfarande väldigt jobbigt och obehagligt att ha med skatteverket att göra och minnas varje 20kr man fick och varför. "Så swish och överföringar undviker jag helt och hållet idag. Går att läsa i andra forum hur par råkat illa ut p.g.a swishande.
Värsta måste nog ändå vara folk som står i kassan som jag hört säga "Du kan swisha mig så kan jag betala om du inte har kort(?)". Snacka om att be om problem!
Här behöver du ju inte minnas vad varje swish är. Du har en faktura specad per kort och en summa och alla transaktioner. Om de då sätter in exalt den summan så har du ju väldigt lätt att visa vad det kommer ifrån.

Om du inte vill ha swish eller överföringar från andra är nog inte ditt upplägg något du ska syssla med. Finns alltid en risk med sådant att skatteverket vill veta var pengar kommer ifrån.
 
Toppen