Senaste nytt

4x statuspoäng på SAS Oktober 2021 - Januari 2022

Hej alla flyg gurus,
Är ny på det här, även ny medlem här. Här läst igenom måååånga trådar för att försöka få ett grepp på effektiv poäng samlande.
Har skaffat Amex Premium och SAS MC Premium.

Är också sugen på att levla upp till EBG och GOTBounds GOT-BER förslag verkar riktigt effektiv. Hats of for research.
Var kan jag boka det här typen av flyg, SAS.se verkar inte vara så smidigt.
Är det någon specifik sida som ni använder?

/Grey
De flesta bokar nog direkt på SAS. Som jag tolkade det fanns den resan med 2 stopp bara ett fåtal dagar.

- Det har varit väldigt låga priser på SAS Business (16-18kSEK) till flera USA-destinationer nu senaste tiden, vilket konverterar till låga poängpriser på revenuebiljetter.

- Han har dragit av 22 500 från priset eftersom han tjänar 22 500 baspoäng.

- Han har förmodligen EBD-rabatt (30% på revenuebiljetter för poäng) eftersom han skriver "förnyat EBD".

Tycker det låter rimligt med 92 564 poäng i nettokostnad för den biljetten.

Det förklarar saken. Tack!

Finns inget krav på att du vara i en viss medlemsnivå ett tag för att kunna gå upp (Du blir dock rimligen EBS efter ditresan och EBG när du kommit hem).
Är det till ens fördel eller nackdel att skaffa Amex Elite (har i skrivande stund bara Amex Premium) under nuvarande kval.period eller är det bättre att vänta tills den nya kval.perioden kommit igång?

Är det till ens fördel eller nackdel att skaffa Amex Elite (har i skrivande stund bara Amex Premium) under nuvarande kval.period eller är det bättre att vänta tills den nya kval.perioden kommit igång?
När slutar din kvalificeringsperiod?
Behöver du statuspoängen i nuvarande kvalificeringsperiod?

Planerar Göteborg- Stockholm- Berlin-Oslo-Göteborg över dagen. Någon som vet om det är någon tidskrävande Covid procedur i GOT på morgonen? Är vaccinerad.

Hej alla flyg gurus,
Är ny på det här, även ny medlem här. Här läst igenom måååånga trådar för att försöka få ett grepp på effektiv poäng samlande.
Har skaffat Amex Premium och SAS MC Premium.

Är också sugen på att levla upp till EBG och GOTBounds GOT-BER förslag verkar riktigt effektiv. Hats of for research.
Var kan jag boka det här typen av flyg, SAS.se verkar inte vara så smidigt.
Är det någon specifik sida som ni använder?

/Grey
Kul att du vill ge dig i poängsamlandets värld!
@palmen svarar korrekt ang. Berlin [BER]. Under x4 kampanjen hittar jag bara tre datum där det går att flyga t&r till Berlin över dagen för sweet-spot priser. Minimum connection time [MCT] enligt SAS är 1h.

Du kan, på egen risk, köpa två enkelbiljetter och hoppas du hinner stiga av, gå till gaten och gå ombord. Risken är 100% ägd av dig och det är du som för lösa hemresan på eget bevåg om du missar flyget.

En annan sweet-spot är GOT-ARN-CPH t&r, denna rutt ger 16 segment och är generöst prissatt.

Jag bokar alltid hos SAS, fungerar inte hemsidan, ex vid flyg som kräver övernattning på utresan för en tidig morgon connection bokar jag över telefon hos SAS.

Planerar Göteborg- Stockholm- Berlin-Oslo-Göteborg över dagen. Någon som vet om det är någon tidskrävande Covid procedur i GOT på morgonen? Är vaccinerad.
Flög till Berlin i förra veckan och det var endast kontroll av covidbevis. Tog max 5 min inkl väntetid i plus/business incheckningen. Reglerna kan ju dock snabbt ändras.

När slutar din kvalificeringsperiod?
Behöver du statuspoängen i nuvarande kvalificeringsperiod?
31/1, både ja och nej. Ja som i att försöka nå EBD. Om resan till MIA ToR blir av som planerat kommer det bli 48k (6k x 4=24k dit, 6k x 4 =24 hem) totalt 48k.
Av de behövliga 90k som krävs för att nå EBD kommer jag då ha följande poäng om allt går i lås:
11k från SAS MC
48k från resa till MIA tur/retur.

Det innebär ju att jag kommer sakna 31k. 20k från ett Elite + 1x T/R Europa (med tillhörande mellanlandning) resa + 1x T/r inrikes borde räcka till att få ihop till EBD?

Nej som i att det är väl inte fy skam ändå att bli EBG på 1x T/R till MIA i SAS plus smart och slippa kriga in de resterande 31k.

@Anton Clausén

Du behöver ,ifall du skaffar Elit & SAS MC ,endast 10K poäng till.

Ge dig iväg på en milagerun som just nu ger dig X4-poäng inom Europa, du behöver bara flyga t&r (ger 12K poäng utan guldbonusen)

Last edited:
Toppen