Den brukar visa resor där sas flyger 1 flight åtminstone, oavsett vad de andra flighterna är.Det märkliga är att resan finns med i SAS-appen… det brukar ju inte ens star alliance resor göra
Som jag minns ger varken UA, AA eller Delta loungeaccess för egna inrikesresenärer i business/domestic first, ens om de har "halvhöga statusnivåer" i deras program? Separat klubbmedlemskap, vissa kreditkort (i alla fall med Delta), internationell business/first-biljett, eller utländskt alliansmedlemskap är väl vad som gäller?Den brukar visa resor där sas flyger 1 flight åtminstone, oavsett vad de andra flighterna är.
SAS har samarbete med både United, AA och Alaskan för inrikes i USA. Oavsett vilka av dom man flyger med behöver man status för lounge access om man flyger ekonomi. Om jag inte kommer ihåg helt fel så ger inte UA ekonomi lounge till sina egna medlemmar ens, men övriga Star alliance gold kommer in.
Kan absolut vara så att det även gäller för domestic first att det krävs allians status eller separat Lounge access.Som jag minns ger varken UA, AA eller Delta loungeaccess för egna inrikesresenärer i business/domestic first, ens om de har "halvhöga statusnivåer" i deras program? Separat klubbmedlemskap, vissa kreditkort (i alla fall med Delta), internationell business/first-biljett, eller utländskt alliansmedlemskap är väl vad som gäller?
Så då kanske EBD räcker för access till lounge trots allt?Kan absolut vara så att det även gäller för domestic first att det krävs allians status eller separat Lounge access.
Du kommer väl inte in i en United Club-lounge med en biljett med AA-kod (oavsett om den är utställd av SAS), och inte i AA Admirals Club med ett Star Alliance Gold. Däremot kommer du kanske in hos AA om du har Oneworld Sapphire eller Emerald, fast biljetten är såld av SAS? Den har ju AA-kod.Så då kanske EBD räcker för access till lounge trots allt?
Nej, EBD har aldrig access till någon lounge när man flyger AA.Så då kanske EBD räcker för access till lounge trots allt?
Ja, det där är tyvärr en klassisk "mina". En av mina första erfarenheter av "fråga aldrig kundtjänst" var när jag dubbelkollade med kundtjänst att mitt EBG skulle ge mig lounge i Newark även när jag hade anslutning med American och de sade "jajamen så länge du bokar på SAS har du alltid tillgång till lounge". Det hade jag självklart inte. Och så lärde jag mig dubbel läxa - dels den om kundtjänst, dels att om man ska boka med anslutning i USA gör man det lämpligen inte via SAS eftersom de föredrar att sälja AA-biljetter utan status/intjäning till sitt eget program. Ett j-a otyg de håller på med...Får väl bara acceptera att även om resan bokats som en ”SAS-resa” så kommer jag inte ha tillgång till lounge i Chicago.
Stämmer både och.Du kommer väl inte in i en United Club-lounge med en biljett med AA-kod (oavsett om den är utställd av SAS), och inte i AA Admirals Club med ett Star Alliance Gold. Däremot kommer du kanske in hos AA om du har Oneworld Sapphire eller Emerald, fast biljetten är såld av SAS? Den har ju AA-kod.
Uppfattat!Ja, det där är tyvärr en klassisk "mina". En av mina första erfarenheter av "fråga aldrig kundtjänst" var när jag dubbelkollade med kundtjänst att mitt EBG skulle ge mig lounge i Newark även när jag hade anslutning med American och de sade "jajamen så länge du bokar på SAS har du alltid tillgång till lounge". Det hade jag självklart inte. Och så lärde jag mig dubbel läxa - dels den om kundtjänst, dels att om man ska boka med anslutning i USA gör man det lämpligen inte via SAS eftersom de föredrar att sälja AA-biljetter utan status/intjäning till sitt eget program. Ett j-a otyg de håller på med...