Senaste nytt

40-årsresa med tjejkompisarna till Istanbul - because we're worth it!

Jonas C

Medlem
Mycket trevlig rapport, längtar redan tillbaka till Istanbul!

Det stämmer, hotellet heter Armada Hotel och jag kan absolut rekommendera det till andra och tänka mig att bo där igen själv. Dock är det inte helt billigt när man bokar direkt med dem men vi betalade 4300 kr/person för tre nätter med reguljärflyg med Airtours, bargain! :D

Hmm Airtours tenderar ju att vara ganska dyra. En medveten resenär vet ju att det blir billigare om man bokar flyg och hotell separat. Går nog att få ner det till minst halva priset.
 
Last edited:

Sofia

Medlem
Väl tillbaka på hotellrummet kändes det som en bra idé att korka upp en flaska turkisk rosé och spela lite gamla brittpophits på lagom hög volym. Vinet var verkligen inte gott men på gammalt fint Uppsalamanér drack vi upp det vi påbörjat och pratade gamla minnen. Sen började tanterna nicka till och det var dags att sova, det skulle ju trots allt vara en dag imorgon också.

Det gick liiite segt att komma upp där dagen efter och vi satt länge vid frukosten innan vi begav uppför den branta backen igen för att ta spårvagnen till en hållplats vars namn jag inte kan uttala och gå på hamam. Som spårvägare tycker jag alltid att det är roligt med spårvagnar i andra städer och jag kunde förnöjt konstatera att jodå, visst skulle jag kunna köra den här. Lika dan som Tvärbanan minsann!

Vi hade förbokat hamamet då det rekommenderades. Det är ju alltid lite så att man köper grisen-i-säcken när man bokar online men verkligheten överträffade helt klart bilderna på internet och förväntningarna. Dock fick man av förklarliga skäl inte fotografera inne i byggnaden så jag försöker förklara, inne i lobbyn var det lugnt och vackert, porlande fontäner och stilla musik. På förmiddagarna badar kvinnor och på eftermiddagarna män så det var således bara damer som satt och slappade på divanerna. Värdinnorna pratade helt ok engelska och hälsade oss välkomna och förklarade hur allting funkar. Dags att byta om och minsann, är det inte en Moraklocka där på övervåningen! Var ÄR det med Istanbul och Dalarna?!
Inne i själva bad/tvättrummet var det helt otroligt rent och fint. Man blev avsköljd och fick sen vila på en het marmorsten, låta tankarna fara och den lätta bakfyllan försvinna. Underbart!
Sen var det dags att bli skrubbad av en tvätterska. Här var det no-nonsense som gällde och om man inte särskilt sa till skrubbades tuttar och allt. Lite skrämmande dock att se alla gråa hudkorvar som skrubbades av. Är man verkligen så här smutsig?! Bläää!
Därefter gjorde tvätterskan nån sorts trick med en bomullssäck och skapade massor med lent lödder så att man satt som i en bubbla och blev tvättad igen. Himmelriket! Avsköljda och inlindade i en massa sköna bomullshanddukar slappade vi sen på divanerna i i lobbyn och smuttade på hett mintte. Jag hade bokat 25 minuter massage och tro det eller ej, massören lyckades ge mig mer eller mindre en helkroppsmassage på denna tid och jag kände mig helt avslappnad och som en ny och något skär människa.
Nu hade vi piggnat till lite och kände oss hungriga (och ölsugna) igen och traskade uppför en backe som var så brant att man nästan slog knäna i asfalten.
Efter en lättare lunch (dock utan öl) funderade vi på om vi skulle bege oss till Taksimtorget för lite riot safari men med tanke på denna bil kände vi att det kanske inte skulle vara ett helt genomtänkt beslut.

IMG_3863.jpg

Istället shoppade vi loss och jag köpte helt oplanerat ett par Rayban. Men det är väl ok, jag fyller ju 40? Och så var dom ju på rea ;)
Äntligen hittade vi ett ställe som serverade drinkar och vi tog en paus och satt och njöt av folklivet och förbipasserande veteranspårvagnar. Kunde konstatera att jag skulle kunna framföra även denna. Tänk så förvånad föraren hade blivit om jag puttat av honom och tagit över!

IMG_3869.jpg
IMG_3868.jpg

Vi fortsatte att drälla på gågatan, i riktning "hemåt" och hamnade så småningom på en gata med enbart olika typer av musikinstrument. Intressant uppdelning av varor i den här stan.

Små juicerior fanns det överallt så kände man för att vara lite hälsosam gick det också bra.

IMG_3870.jpg

Tillslut var vi tillbaka under "vår" bro igen och det var helt klart dags för både mera öl och något att äta så vi satsade på solsidan den här gången och hittade ett ställe med ursköna fåtöljer och bra musik. Jag kände också att det var dags för att röka vattenpipa och beställde in en Shisha med äppeltobak. Farbrorn som skötte kolet var mycket flitig och pipan räckte riktigt länge, trevligt!

Jag med vattenpipa.jpg

Några öl senare kände vi att vi inte orkade gå en meter till just nu och hoppade in i en taxi, som tog oss till hotellet på några minuter. Supersmidigt och trafiken var inte alls så galen som befarat. Bälten saknades dock bak men jag hade till och med en airbag fram, go figure ;)

IMG_3873.jpg

Efter lite slappande på rummet gjorde vi en kraftsamling och pallrade oss iväg ut för att ta ännu en drink och äta middag. Valet föll på ännu en Tripadvisorrekommenderad restaurang som även denna gång var ett lyckokast. God mat, trevlig service och sköna sacko-säckor som liksom sög fast en så att man inte höll på att komma därifrån och det var otroligt frestande att ta in en flaska vin till men vi besinnade oss. En lång resdag i kombination med bakfylla är ingen höjdare, som alla vet.

20140628_222219.jpg

Sista morgonen bjöd på det sedvanliga packandet och en sista god frukost på terrassen där en riktigt fräck trut hoppade ner på bordet bredvid och snodde tjejens ost från tallriken. Med fundamental kvinnlig logik skällde hon såklart ut sin pojkvän ;) Att han kom ut när stölden redan var fullbordad tycktes spela damen mindre roll. Underhållning på hög nivå hur som helst :D

Eftersom vi försummat våra plikter som superturisten gjorde vi en snabb avstickare upp till den Blå Moskén för att ännu en gång försöka ta oss in. Den här gången lyckades vi och med hår och axlar täckta släpptes vi in i denna fantastiska byggnad. Utsmyckningar täckte i princip all väggyta samt taket. Det låg en vacker matta på golvet och ljuset var nästintill magiskt. Helt klart värt en snabbvisit!
Dock upphör man aldrig att förvånas över folk, både män och kvinnor, som ens ställer sig i kö till en moské med bar överkropp, i minikjol och små linnen etc. Då får man helt klart skylla sig själv om man får ett lånehuckle.

IMG_3891.jpg

IMG_3895.jpg

IMG_3892.jpg

Hemresan bjöd inte på några större vare sig positiva eller negativa överraskningar. Det var aningen otippat svårt att få en Tax Refund. Man skulle gå till ett ställe för att få en stämpel och sen till ett annat för att få sina pengar. Typisk mellanösternadministration...troligen hoppas dom att man ska ge upp och inte orka köa och krångla.

Avgång och pushback var punktligt och flygningen, återigen med en fräsch kabin och trevlig servering, var helt i sin ordning.

IMG_3908.jpg

IMG_3910.jpg

I Frankfurt hade vi ett något längre uppehåll men det passade bra med shoppingplanerna och vi gjorde en grundlig tur i Taxfreen och spenderade lite mer surt förvärvade slantar innan vi hittade en riktigt trevlig asiatisk restaurang med ett antal smårätter att välja på, samt öl och fotboll. Det brukar ju annars vara ganska svårt med bra restauranger på flygplatser så det var ett bra fynd och vi satt kvar så länge att vi fick skynda oss till gaten.

På vägen såg jag den ingången till den mytomspunna Lufthansa First Class Lounge men mina vänner ville inte låta mig stanna och ta en bild.

En flight i SAS Go förtjänar inget annat omnämnande än att den var korrekt och att kaffet var ljummet ;)

Slutet gott, allting gott och en taxi från Arlanda Express tog mig hem i god ordning.

Hoppas ni känner er inspirerade att åka till Istanbul. Jag ska helt klart åka tillbaka dit och göra allt som vi inte hann eller orkade med denna gången. Tack för mig!
 

sembl

Medlem
Tack för rapporten Sofia, istanbul är en fantastiskt stad. Enligt plan så åker jag dit i början på september på lite roligheter. Brukar bli två till tre besök per år dit för min del.
 

Sofia

Medlem
Mycket trevlig rapport, längtar redan tillbaka till Istanbul!



Hmm Airtours tenderar ju att vara ganska dyra. En medveten resenär vet ju att det blir billigare om man bokar flyg och hotell separat. Går nog att få ner det till minst halva priset.
Jonas C det gör det kanske men i och med Ramadan var det helt fullbokat på hotellet och kollade man runt verkade det vara rätt fullt över allt. Dessutom var flygen också i princip fullbokade. När vi bokade resan hade jag också fullt upp med mina studier så det kändes enklast. Mina vänner är inte så intresserade av gör-det-själv-resor med bästa poängintjäning ;)
 

FlyingFire

Medlem
Tack för en trevlig rapport, har aldrig varit i Istanbul, men man kanske ska ta sig dit en gång i framtiden =)
 
Toppen