Senaste nytt

3 dagar i Jakarta - hotell och aktiviteter

Enligt uppgift tar tåget till Bogor 1 h 45 min, så det blir en heldag. Det är pendeltåg, så det är säkerligen bara att ta sig till Gambir och ta nästa tåg.
 

mtlmr

Medlem
Det ÄR ett livsprojekt. Djur/natur/undervattenslivet är fantastiskt!

Men som du säger, Jakarta in itself är inte en av de trevligaste städerna i världen som turist. Monumen Nasional och bavaria som nämnt, och lite marknader var nog det vi gjorde på två dagar där.

Åker gärna till Indonesien, men har inget behov av att göra fler stopovers i Jakarta, åker rakt ut till provinserna istället.

Därefter hade jag planerat att återkomma till Indonesien för minst två veckor för att uppleva saker utanför Jakarta. (Det finns mycket att se i Indonesien, så för den som vill kan det bli ett livsprojekt. :) )
 

cikada

Medlem
Om ni vill uppleva hur mängder av Jakartabo (e.u. 1-3 miljoner) har det och hur de framlever sina liv kan jag varmt rekommendera er anlita "The Hidden Jakarta". Det är en NGO som vill visa upp en sida av Jakarta som definitivt ingen annan guidad tur gör. Man skjutsas i minibus till bl.a. skolan där Obama gick, till stadsmosken osv men huvuddelen av den dagslånga turen ägnas åt ett besök i det ghetto vid hamnen där familjer framlever sina liv i en labyrint av gångar under järnvägen och på pålar över hamnen. Turen är avgiftsfri och man donera (om man så önskar) en slant till organisationen som gör ett fantastiskt arbete. Detta är det mest bestående minne jag har från Jakarta. Var där senast 2014 och åker knappast dit igen men Indonesien är fantastiskt!
Ni hittar info på nätet:
Jakarta Hidden Tour | Just another WordPress.com weblog
Deras verksamhet har uppmärksammats av både CNN och BBC. En stark upplevelse om än inte behaglig.
Ingången är bakom den blå presenningen:
IMG_0520.jpg
:
Nere i en av de ändlösa gångarna:
IMG_0591.jpg

En tur med båt ingår..... (jag var livrädd för att fallas i!)
IMG_0561.jpg

Och som avslutning en bild från Obamas skola som också ingick i dagsutfykten:
IMG_0471.jpg
 

trollet

Medlem
Läste precis tråden. Det skulle vara kul att få uppföljning . Stannade ni i Jakarta ? Och hur upplevde ni staden ?
Funderar själv på first class ner till Jakarta (lätt att hitta plats) men hur var den? . Och till sist, blir jag nyfiken på vart man åker vidare om man inte stannar i Jakarta .
 

mtlmr

Medlem
Indonesien är stort och extremt vackert - allt från regnskog och vilda djur/orangutanger, till snorkling/dykning till resort på Bali.

Läste precis tråden. Det skulle vara kul att få uppföljning . Stannade ni i Jakarta ? Och hur upplevde ni staden ?
Funderar själv på first class ner till Jakarta (lätt att hitta plats) men hur var den? . Och till sist, blir jag nyfiken på vart man åker vidare om man inte stannar i Jakarta .
 

trollet

Medlem
Stort , verkligen:), det finns för mycket val.... ;) Fråga.: Vi har en open jaw biljett så vi landar Jakarta och flyger hem från Bali. Vi skulle vilja göra ett inrikes stopp på väg ner till Bali till . Några rekommendationer ? (gärna bra snorkling , fin natur)
 

henrik l

Medlem
Kanske lite OT nu, men jag bodde en natt på Rotz Carlton Mega Kuningan, bästa hotelloungen jag har varit i hittills av de de typ 20-tal jag har besökt.
 

TravelARN

Medlem
Kanske lite OT nu, men jag bodde en natt på Rotz Carlton Mega Kuningan, bästa hotelloungen jag har varit i hittills av de de typ 20-tal jag har besökt.

Funderar på att boka Ritz Carlton i Jakarta.

Vilket av de två är bättre - Ritz Carlton Pacific Place eller Ritz Carlton Mega Kuningan?
RC Pacific Place är dyrare än RC Mega Kuningan. Är det en stor skillnad mellan dem?

Finns det möjlighet för uppgradering när det gäller Ritz Carlton? Jag är en "vanlig" medlem i Marriott rewards, ingen guld eller platinum.

Tack på förhand!
 

Per N

Medlem
Slänger också in en fråga angående hotell i Jakarta, är det någon som bott på Westin (Starwood)? Det ser i alla fall trevligt ut med deras skybar.
 
Toppen