Senaste nytt

26 timmar i Toronto med SAS business

Gus

Medlem
Skulle egentligen ha skrivit några rader om min resa till Toronto i denna tråden SAS öppnar Toronto dagligen mixat från Arlanda och Köpenhamn | Sida 20 | BusinessClass.com forum | 880 000 inlägg om resor men det blev så långt så jag gjorde det till en reserapport istället.

Åkte Arlanda-Toronto i fredags och hem i lördags. Vid gaten på Arlanda var de hårda med munskyddskravet men jag blev förvånad att personalen vid ombordstigning inte hade på sig munskydd. Alla passagerare i business hade på sig munskyddet fram till skumpan på marken serverades, sen användes inte munskyddet alls på hela resan. Vid avstigning samt på flygplatsen i Toronto var det krav på munskydd, men man kunde ha det på halvdant (skyddet under näsan).

20220916_130854.jpg
Alltid lika svårt att välja om jag ska ta en G&T eller öl och whisky till fördrink. Tur att vi åker tor så det blev helt enkelt det ena på utvägen och det andra på hemresan. På bilden ser vi den danska rye-whiskyn Stauning, vilken var helt fenomenal.

Jättebra personal på flighten både ut och hem. (Framförallt ut). Två äldre herrar med +30 år som personal på SAS.

Det kändes som förr i tiden med varm handduk och varma nötter till fördrinken. Alla tre rätterna höll hög klass men framförallt tycker jag att SAS har riktigt goda ostar och efterätter. Före landning blev vi serverade ett gott smørrebrød med kräftstjärtar.

20220916_133320.jpg
Förrätt på vägen ut. Grillad lax från Färöarna och SAS fantastiska surdegsbröd. Riktigt gott men visst saknade jag löjrommen. :)

20220916_144304.jpg
Ostvagnen är utrullad!

20220916_145917.jpg
Jordgubbspaj och rabarberglass på pinne till efterrätt. Otroligt gott. Cognac i glaset.

Filmen är en komedi med Will Ferrell från 2015, Get hard. Väldigt rolig. Filmutbudet var okej men långt ifrån Uniteds högklassiga utbud.

20220916_162747.jpg
Under resan gick personalen ut med en korg med goda filmsnacks. Den korgen stod annars framme i galley där man kunde förse sig. Ingen dryck stod framme utan man fick fråga personalen.

20220916_191206.jpg
Smørrebrød före landning.

20220916_124112.jpg
20220916_124101.jpg
Menyn på utresan.

Vi satt på dubbelsäte på rad 3 på utresan och rad 1 på vägen hem. Rad 1 var kanske lite mer privat men rad 3 tyckte jag också om. Det kändes inte speciellt trångt med dubbelsätet eftersom jag satt med en av mina bästa kompisar men hade det varit en okänd person hade det varit lite intimt. Reser man med en kompis hade jag personligen aldrig rest på ett tronsäte men annars är valet enkelt.

20220917_184657.jpg
Otroligt möra revben i rödvinssås på vägen hem. Vinet från Kalifornien (Pinot noir) på utresan tyckte jag var lite tunt så på hemvägen blev det en smakrik italienare.

20220917_191816.jpg
Äppelpaj på vägen hem. Glassen var fenomenal: Double chocolate!

20220917_233243.jpg
Rejäl frukost en dryg timme före landning på Arlanda.

Folk har skrivit att sätet är smalare än på widebody men det var inget jag tänkte på.

Vi stannade i Toronto i 26 timmar och det var precis lagom med tid. Vi hann med:

- Åka upp i CN Tower.
- Äta middag på min favoritrestaurang Hooters.
- Besöka Sundin och company som statyer utanför Scotiabank Arena (air Canada center)
- Dricka öl på Amsterdam Brewhouse.
- Hänga på hotellet och bada pool. (Hilton Toronto Airport)
- Åka Tesla till Niagarafallen samt äta lunch på fantastiska Wendy's.

Vi bodde på Hilton på flygplatsen eftersom hotellen i stan kostade runt 4000 kr. UP express har en "long layover" biljett där man får 7 timmar i staden och sedan kan man resa tillbaka på samma biljett till flygplatsen. Den kostar lika mycket som en enkelbiljett vilket var ett väldigt bra erbjudande. 7 timmar i Toronto var perfekt för oss eftersom vi var trötta efter flygresan och skulle upp skapligt tidigt (7.30) för att åka till Niagarafallen.

20220916_180552.jpg
Daytona boneless kycklingvingar på Hooters. Tyvärr har Hooters slutet med deras 911-marinad men även Daytona var god. Happy hour på Bud för 4 CAD.

20220917_120420.jpg
Horseshoe fall vid Niagara. Otroligt mäktigt att se.

20220916_191309.jpg
Smakrika IPA med friterade nachos på Amsterdam Brewhouse. Trevligt ställe som låg nere vid vattnet på behagligt promenadavstånd från tågstationen.

20220917_152724.jpg
Maten i loungen Toronto såg väldigt god ut. Åt dock endast lite nachos då jag ville bara hungrig till planet. För övrigt en väldigt trevlig lounge.

20220917_152732.jpg
Nachos med tillbehör är alltid gott :)
Återkom gärna om ni har några frågor.
 
Last edited:

Arv

Medlem
Välkomponerad reserapport! :)

Dock fick jag inte fram bilderna, står "You do not have permission to view this page or perform this action." när jag klickar på dem.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Gus

Medlem
Trevlig rapport!
Var det samma besättning ut som hem?
Herrarna i business var med på vägen hem i alla fall men de serverade i ekonomi och plus men de hjälpte till med vissa punktinsatser i business på vägen hem. Synd att vi inte fick dem i business även på hemresan för de bjöd verkligen på sig själva och var väldigt underhållande.
 

LarsCph

Medlem
Herrarna i business var med på vägen hem i alla fall men de serverade i ekonomi och plus men de hjälpte till med vissa punktinsatser i business på vägen hem. Synd att vi inte fick dem i business även på hemresan för de bjöd verkligen på sig själva och var väldigt underhållande.

Kanske de som också servicerade business da frugan och jag flög Toronto till Köpenhamn för några veckor sen. De var verkligen bra och underhållande med super service.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen