Senaste nytt

25% hjälp att behålla status för Guld resp Diamond med kvalificeringsperiod till maj-juli 2022

Doctor-X

Medlem
Har lite svårt att förstå, så jag som har kvalificeringsperiod 1 Januari till 31 December måste får ihop 45.000 p för att nå guld igen.
Ingen rabatt så att säga.Några tips på hur man kan tjäna ihop extra poäng? Precis skaffat Mastercard så kommer få lite poäng där men utan 4xpoäng kampanj är jag nog körd för i år =(

Med ett SAS MC Premium (1000p/mån = 12000p/år) och ett SAS AmEx Elite (20000p/år) behövs det endast 13000p. Har du redan EBG/EBD (25% bonus på SAS flyg) så räcker 10400p. Antingen en T&R till USA/Kanada i PLUS och sen är det klart. Alt två skandinaviska segment + ett utanför Skandinavien i PLUS i en hög bokningsklass alt två resor enligt ovan i PLUS i en låg bokningsklass.
 
  • Gilla
Reactions: hco

Basicjava

Medlem
Tack, visste inte att man fick ha två olika kort och använda båda till baspoäng ! Det kan ju vara en ide. Dock redan inne i April så får inte 12k poäng men 9k hinner man ju med =)
 

Basicjava

Medlem
Gäller dessa kort-poängen för lifetime gold med? Hade en kollega som inte trodde det men läst någonstans att det gör det.
 

Protein48

Medlem
Gäller dessa kort-poängen för lifetime gold med? Hade en kollega som inte trodde det men läst någonstans att det gör det.
Ja. Så länge du inte fått ditt guldkort till skänks av någon med diamant så får du lifetime gold efter tio sammanhängande år, oavsett om du tjänat in guld via segment, poäng från flyg eller poäng från kort.
 

palmen

Moderator
Gäller dessa kort-poängen för lifetime gold med? Hade en kollega som inte trodde det men läst någonstans att det gör det.
För att förtydliga, det är bara statuspoängen som räknas mot status. Poängen du får för din spend på kortet räknas inte mot status.
Lifetime gold blir du om du på egna meriter kvalar in till minst EBG tio år på raken, och du kan varje år få 32k av 45k poäng som krävs via Amex Elite och Mastercard Premium.
 

DrGold

Medlem
För att förtydliga, det är bara statuspoängen som räknas mot status. Poängen du får för din spend på kortet räknas inte mot status.
Lifetime gold blir du om du på egna meriter kvalar in till minst EBG tio år på raken, och du kan varje år få 32k av 45k poäng som krävs via Amex Elite och Mastercard Premium.

Ett guldår som soft landing efter ett diamondår räknas inte heller va?
 

Berglund

Medlem
Ett guldår som soft landing efter ett diamondår räknas inte heller va?
Nej.
Alla varianter på gratis-/gåvoguld, såsom gåva, soft landing, från Amex Centurion och så vidare - räknas inte in.

För att det ska räknas måste man själv ha bidragit, det kan man göra på olika sätt men gåva/gratis där man inte gjort eller bidragit något själv - räknas inte.
 

Basicjava

Medlem
"Du skola inga andra gudar hava..."

Du ska inte lyssna på "kollegor", du skall lyssna på oss! :)

Hahaha precis så, tänkte att detta är bästa stället att hitta flyg-nördar på så jag går rakt av på vad som skrivs här =)
Jag har tjänat in 7år på resor, 2 år pga Corona så detta är sista året för LTG.
Var dock svårt att hitta kraven för AMEX, på MC hinner jag bara få 9000p men vad är kravet för att få 20000p på AMEX, och dessutom få dem poängen innan 31 December 2022. Måste man handla varje månad, för visst belopp, och är det samma som på MC att jag inte hinner tillgodoräkna mig alla 20000p eftersom det redan är April.
 

infosky

Medlem
Hahaha precis så, tänkte att detta är bästa stället att hitta flyg-nördar på så jag går rakt av på vad som skrivs här =)
Jag har tjänat in 7år på resor, 2 år pga Corona så detta är sista året för LTG.
Var dock svårt att hitta kraven för AMEX, på MC hinner jag bara få 9000p men vad är kravet för att få 20000p på AMEX, och dessutom få dem poängen innan 31 December 2022. Måste man handla varje månad, för visst belopp, och är det samma som på MC att jag inte hinner tillgodoräkna mig alla 20000p eftersom det redan är April.

Vanligtvis brukar man få statuspoängen med Amex omgående, så inom någon månad :)
 
Toppen