Senaste nytt

21 flygmysterier avslöjade

Men jag skulle inte vilja påstå att syrgas är extremt brandfarligt i sig.

Nej, men det är starkt oxiderande (per definition), så även t.ex. metall kan lätt agera bränsle. Det finns många lömska aspekter med syrgas. Det kan t.ex. fastna i kläderna och sedan flamma upp mycket senare.

Ja, det finns syrgastuber ombord, typiskt i overhead compartment 1 och bakom sätena i varje sektion, men det är ganska stor skillnad på det och syrgas för alla som distribueras ut till gasmaskerna.

Syrgasen till passagerarmaskerna kommer inte heller från "vanliga" tuber utan skapas av en kemisk reaktion. En brandfarlig effekt av det är ju att flödet inte går att stoppa när det väl har startats samt att behållarna själva blir väldigt varma.

Myt Nr 8. "100 procentigt syre skulle faktiskt döda dig." FEL.

En av de första åtgärderna som ambulansen/akuten gör på en medvetslös eller medvetandesänkt patient är att lägga på en syrgasgrimma/mask, just för att syrgas är nyttigt och nödvändigt. Andas du in syrgas påverkar det inte heller utandningsluftens halt av koldioxid, däremot om du har syrgas i övertryck (som i en mask eller grimma) när du ventilerar, och det är då som du måste övervaka patienten. Men syrgas i sig är inte farligt när du inte har det i övertryck, och inte heller farligt i övertryck för i övrigt lungfriska personer. Oavsett vad så är syrgas nödvändigt för alla.

Ja, självklart ska traumapatienter och exempelvis sepsispatienter (även de med KOL) ha syrgas men under övervakning, vilket var min poäng. Och man ger ju i grimma eller på mask (eller i bland i tratt till barn). Det är mig veterligen de enda sätt man ger syrgas i vården, så förmodligen menar vi samma sak men missförstår varandra. Sedan tror jag att det blir svårt att ge 15 l syrgas på mask utan att få en påverkan på pCO2 men det är en diskussion vi kanske inte behöver ta här.

Vad gäller syrgasens eldfängdhet så brukar den frågan komma upp på brandövningar på sjukhus. Syrgastuber i sig är farliga pga explosionsrisken men om det ligger en påslagen syrgasgrimma i ett eldhärjat rum så spelar det ingen jätteroll, allt enligt de brandingenjörer som ger utbildningen.

Sen har vi ju den klassiska missförståelsen med 10 000 meters klubben.... Det heter ju ursprungligen "mile high club" vilket är 5 280 fot och inte blir mer än 1 609 meter.... 30 000 fot som är en "normal" marschhöjd motsvarar ju inte 10 000 meter heller.

Och Bjornstrom kan nog vidimera att med FL omräkningar (standardtryck 1013 hPa) så blir ju detta med 10 000 meter ännu mer svårt att få kläm på. :)

Gott nytt år!

Toppen