Jag har blivit upgrade från economy till business av pursern CPH-Toronto med Air Canada.
Trycket är väl störst mot bakändan av flygkroppen pga rörelseenergin vill jag minnas att jag lärt mig.4:
7: Var man gör hålet spelar givetvis ingen roll. Frågan är om ett skott genom fönstret får hela fönstret att falla ur. (Se även mythbusters #10 och #38)
Trycket är väl störst mot bakändan av flygkroppen pga rörelseenergin vill jag minnas att jag lärt mig.
Då kan jag nog bara rekommendera att du studerar dokumentären om JAL 123. Men den kanske är helt fel ute, vad vet väl jag...Det tror jag inte riktigt på. Möjligen kan det uppstå ett undertryck precis bakom flygplanskroppen som ökar tryckskilnaden just där, men annars lär trycket vara lika högt i hela kabinen.
En av de första åtgärderna som ambulansen/akuten gör på en medvetslös eller medvetandesänkt patient är att lägga på en syrgasgrimma/mask, just för att syrgas är nyttigt och nödvändigt. Andas du in syrgas påverkar det inte heller utandningsluftens halt av koldioxid, däremot om du har syrgas i övertryck (som i en mask eller grimma) när du ventilerar, och det är då som du måste övervaka patienten. Men syrgas i sig är inte farligt när du inte har det i övertryck, och inte heller farligt i övertryck för i övrigt lungfriska personer. Oavsett vad så är syrgas nödvändigt för alla.Att andas ren syrgas kan vara farligt eftersom det är koncentrationen (eller rättare sagt partialtrycket) av koldioxid som styr andningsdriven. Att ge en medvetandesänkt person syrgas utan rätt övervakning och utrustning kan alltså vara livsfarligt. Har man dessutom exempelvis KOL vilket inte är helt ovanligt hos äldre, kan man bli medvetandesänkt av några enstaka liter extra syrgas per minut på en grimma eller mask. I praktiken är alltså syrgas ett läkemedel som man inte ska laborera med utan att ha koll på vad man gör.
Varje flygplan har flera syrgasbehållare i tryck ombord till cabin crew (flöde 2 eller 4 liter/min). Sedan har vi de klassiska kriterierna för brand: syre, värme och bränsle. Så det är klart att (de vanliga) bränderna uppstår ju inte utan syrgas. Men jag skulle inte vilja påstå att syrgas är extremt brandfarligt i sig.Sedan är syrgas extremt brandfarligt, så det är inget man vill flyga omkring i trycktankar eller pumpa in i kabinen om man kan slippa.