Senaste nytt

2 månader utan svar från SAS kundtjänst angående försening med Turkish Airlines

agehall

Medlem
Den 25e Maj skickade jag följande till SAS, efter 2 månader ännu inget svar.

Lite dåligt att de inte svarat alls kan man tycka, men tyvärr är det ju fel bolag du vänt dig till, så de lär inte säga något som hjälper dig oavsett. Som redan påpektas, så är det operating carrier du ska vända dig till.

När vi skulle flyga hem från Antalya (TK2413) via Istanbul till Köpenhamn (TK1785) så blev vi ombokade till en senare flight (TK1787). Detta resulterade i en försening om över 5 timmar samt att vi missade sista tåget från köpenhamn till halmstad.

Varför blev ni ombokade?

Observera att hela bokningen var gjord i business class (C). Därför fick det bli tåg till Malmö och därefter Taxi till halmstad. Vi förväntar oss någon form av ersättning för denna försening, ersättning kan tas emot både i kontanter och poäng. Bifogar även kvitto på taxiresa.

Hade du gjort upp om detta i förväg? Eller valde du själv att ta tåg och taxi hem från Köpenhamn? Vad var ursprunglig resplan? Vad jag förstår så skulle er resa ändå slutat i Köpenhamn, varför jag inte riktigt förstår varför du vill ha ersättning för att ta er hem därifrån.

ps. class C är biljetterad class, medan bokningen är gjord som "Award Business Class" ds.

Din bokning var knappast gjord i bokningsklass C. Om det är en award är inte bokningsklassen C utan I. Om man vill få vettiga svar från kundtjänst, så ska man undvika att stoppa in felaktigheter i sina brev - tänk på att personen som läser det troligen bara blir förvirrad när det du skriver inte stämmer och därmed bara slår ifrån sig ärendet.


Jag tycker nog att det är SAS uppgift att lösa detta då första segmentet är Code-Share (SK3402?) och det är dom som har sålt biljetten till mig.

Så vad hade du bokat egentligen? Som andra redan påpekat kan du inte boka codeshare om du bokar awards - hade du flera biljetter?
 

Knucket

Medlem
Om resan är på en SAS-biljett så ska väl eventuella krav ställas till dem (SAS)?

Från SAS allmänna villkor.

2.3 Code share

På vissa rutter har vi arrangemang med andra transportörer, som kallas ”code share”. Detta innebär att även om man har en bokning hos oss och har en biljett där vårt namn eller vår flygbolagskod (SK) anges som transportör kan en annan transportör utföra flygningen. I sådana fall kommer vi eller våra auktoriserade ombud att informera dig om vilken transportör som utför flygningen när du gör din bokning. Din avtalspart är den transportör som marknadsfört biljetten, det vill säga den transportör vars flygbolagskod finns på flygkupongen bredvid flygnumret. Trots det ovanstående gäller att vid code share ska alla anspråk som avser kompensation och assistans vid nekad ombordstigning, inställda, kraftigt försenade flyg eller nedgradering baserat på Förordning (EG) 261/2004 lämnas till den transportör som genomför flygningen. Andra ersättningskrav för bevisade skador och kostnader kan inges antingen till den transportör som utför flygningen eller den som marknadsfört biljetten. Vid code share flygningar som utförs av annan operatör med avgång från eller ankomst till en flygplats i USA, gäller det utförande flygbolagets beredskapsplan för förseningar som uppstår på marken, efter ombordstigning. Detaljerad information om dessa beredskapsplaner kan fås från den transportör som utför flygningens hemsida.
 

Fredah

Medlem
Hmm, okej får ta kontakt med TK då. Synd bara att SAS inte kunde berättat det för 2månader sedan.
Jag har nu fått svar från SAS via Facebook att de har vidarebefordrat min claim till TK redan 2 dagar efter att de mottagit mitt meddelande.
Får se om TK hör av sig, kan ju vara värt att slå en signal och höra.
 

Jonas C

Medlem
Jag har nu fått svar från SAS via Facebook att de har vidarebefordrat min claim till TK redan 2 dagar efter att de mottagit mitt meddelande.
Får se om TK hör av sig, kan ju vara värt att slå en signal och höra.
Du kan skicka in ett e-post formulär via hemsidan. Man får svar ganska snabbt och man slipper ringa deras hopplösa kundtjänst.
 

Fredah

Medlem
Lite dåligt att de inte svarat alls kan man tycka, men tyvärr är det ju fel bolag du vänt dig till, så de lär inte säga något som hjälper dig oavsett. Som redan påpektas, så är det operating carrier du ska vända dig till.

Varför blev ni ombokade?

Traffic i Istanbul som jag förstod det, de var väldigt dåliga på att informera.

Hade du gjort upp om detta i förväg? Eller valde du själv att ta tåg och taxi hem från Köpenhamn? Vad var ursprunglig resplan? Vad jag förstår så skulle er resa ändå slutat i Köpenhamn, varför jag inte riktigt förstår varför du vill ha ersättning för att ta er hem därifrån.
Jo enligt flygbolaget så var resan slut i Köpenhamn men vi tänkte ju såklart ta tåget hela vägen och på så vis orsakade förseningen ytterligare kostnader i form av taxi då tågen inte längre gick till Halmstad. Man kan väl inte meddela flygbolaget var ens slutdestination är?

Din bokning var knappast gjord i bokningsklass C. Om det är en award är inte bokningsklassen C utan I. Om man vill få vettiga svar från kundtjänst, så ska man undvika att stoppa in felaktigheter i sina brev - tänk på att personen som läser det troligen bara blir förvirrad när det du skriver inte stämmer och därmed bara slår ifrån sig ärendet.
Såklart ska man försöka ge så korrekt information som möjligt men det är ju ganska svårt som ej erfaren att ha koll på hur det fungerar med bokningsklasser. Jag bokade via SAS Amex 2-4-1 bokning och på bekräftelsen från dom står det I och hos TK stog det C, därav min förvirring.

Så vad hade du bokat egentligen? Som andra redan påpekat kan du inte boka codeshare om du bokar awards - hade du flera biljetter?
Nu när detta påpekas så kan jag se på biljetten från SAS att det är en TK-flight, ja två biljetter (två personer).
 

flum

Medlem
Jo enligt flygbolaget så var resan slut i Köpenhamn men vi tänkte ju såklart ta tåget hela vägen och på så vis orsakade förseningen ytterligare kostnader i form av taxi då tågen inte längre gick till Halmstad. Man kan väl inte meddela flygbolaget var ens slutdestination är?.
Flygbolaget tar dig till slutdestinationen på din biljett, att dom ska ansvara för dina transporter efter det känns ganska magstarkt. Detta är ett försäkringsärende i mitt tycke. Du kan gärna läsa tråden om när @Magino blev strandsatt på Longyaerbyen.
http://www.businessclass.se/forum/t...lan-går-till-från-longyearbyen-just-nu.27680/
 

agehall

Medlem
Utmärkta förtydliganden. Sitter med paddan nu, så jag kan inte skriva några längre svar, men jag återkommer imorgon!
 

DrKlas

Medlem
Lek lite med tanken att det istället hade varit tåget på väg till Kastrup som varit försenat så att du missade ditt flyg. Hade du då krävt tågoperatören på ersättning för en ny flygbiljett till Antalya? Antagligen inte. På samma sätt tycker jag att Sas och Turkish inte har något som helst ansvar för din resa från din flygbiljetts slutdestination och till ditt hem.

Som jag ser det har du två möjligheter:

1. Ersättning från Turkish enligt EG 261/2004. Därför är det precis som @agehall frågade viktigt att veta varför ni blev ombokade.
2. Ersättning från reseförsäkring.

Men lyckas du få Turkish att betala för taxiresan så blir jag ganska imponerad.
 
Toppen