Senaste nytt

2-4-1 Awards-resa Stockholm-Singapore t/r

Jag tänkte att jag skulle tala om hur det hela slutade med den här historien.

Efter överläggning och fundering så har jag nu bokat en resa i slutet av året (december) till strax efter nyår.
Stockholm - Singapore t/r , 2 personer, i business class.

Jag var tvungen att ringa till Tallinn eftersom att SAS system för online-bokning ligger nere. Det gick oerhört smidigt allting, mycket bra service och helt problemfritt. Det var ju första gången för min del.

Tack till alla ni som gav input i den här frågan. Nu ska jag vänta hela året och se fram emot min resa!

Grattis till en bra resa! Reser du Stockholm - Singapore via Moskva eller byter du i Köpenhamn? Har du loggat in på Singapores hemsida och valt sittplatser än eller fick du hjälp med det av Tallin?

Har du inte valt sittplatser än så kan jag tipsa om Airline Seat Maps, Flights shopping and Flight information- Best Airplane Seats - SeatGuru Där kan du fylla i datum och flightnummer och få en bra bild över flygplanskonfigurationen. Ett tips är att välja sittplatser så fort som möjligt för att inte missa chansen till de bästa platserna.

@CoooC
Wow! Tack för tipset. Känner mig som nybörjare; tur att det finns proffs.

Jag hade inte valt sittplatser (inget jag ens tänkte på!), utan jag föreställde mig att killen på andra sidan luren placerade oss tillsammans bara och var nöjd med det. Men mycket riktigt: inga sittplatser var tilldelade, så jag följde dina instruktioner till punkt och pricka, jag tror det här blev mycket bra!
Jag såg till att inte välja "gula säten" (från SeatGuru), och kände mig tvungen att boka i mitten eftersom att jag och mitt resesällskap gärna är med varandra. Men i övrigt så vet jag inte riktigt vad jag skulle gå på.

Flygningen är Stockholm - [Moskva] - Singapore, och sen det omvända på tillbakavägen. Hoppas det blir bra! Hur fungerar det egentligen i Moskva? Kliver man av planet eller sitter man bara lugnt och stilla kvar?

Flygningen är Stockholm - [Moskva] - Singapore, och sen det omvända på tillbakavägen. Hoppas det blir bra! Hur fungerar det egentligen i Moskva? Kliver man av planet eller sitter man bara lugnt och stilla kvar?

Man kliver av, går genom en passkontroll och en enklare säkerhetskontroll och spenderar sedan ca 1 timme i en intressant rysk lounge. Reser man i business är detta inte så jobbigt jämfört med att göra samma sak i t ex Köpenhamn istället, men reser man Ekonomi längst bak och kommer av sist så kan det ju bli en del köer innan man är igenom.

Man kliver av, går genom en passkontroll och en enklare säkerhetskontroll och spenderar sedan ca 1 timme i en intressant rysk lounge. Reser man i business är detta inte så jobbigt jämfört med att göra samma sak i t ex Köpenhamn istället, men reser man Ekonomi längst bak och kommer av sist så kan det ju bli en del köer innan man är igenom.

Det är alltid jobbigt att kliva av mitt i natten speciellt i ett land som Ryssland med sin byråkrati. Väljer utan tvekan CPH, det är ju ändå morron när det är dags att gå av där. Sedan bara en timmes flyg vidare om man skall till Stockholm. En timme till på SAS flyget med frukost är inga problem man hinner inte ens somna. Jag har ju fått än betydligt länge sammanhållen sömn till CPH.

Det är alltid jobbigt att kliva av mitt i natten speciellt i ett land som Ryssland med sin byråkrati. Väljer utan tvekan CPH, det är ju ändå morron när det är dags att gå av där. Sedan bara en timmes flyg vidare om man skall till Stockholm. En timme till på SAS flyget med frukost är inga problem man hinner inte ens somna. Jag har ju fått än betydligt länge sammanhållen sömn till CPH.
Sen ska ju servicen på köpenhamn linjen vara mycket bättre också :)

Jag har flugit båda, dock bara F till CPH, men föredrar att slippa SAS Plus samt att gynna en av de få widebodydestinationer vi har från Stockholm. Tycker dessutom det är lite kul med lite rysk byråkrati och taxfree på morgonkvisten :)

Men i övrigt så vet jag inte riktigt vad jag skulle gå på.

Nej, det är högst personligt skulle jag säga. Reser man med spädbarn så vill man sitta nära ett babynest. Blir man tokig på barnskrik kanske man vill sitta långt ifrån ett babynest. Har man långa ben kanske man vill sitta vid en nödutgång. Vill man alltid ha väskan på golvet framför sig så undviker man nödutgångarna. Sedan vill nog de flesta undvika att sitta precis vid en toalett, speciellt i ekonomi.

Men det viktigaste när man reser 2 personer är ju oftast att man får sitta tillsammans. :)

Det är ju väldigt roligt här hos Businessclass med engagemanget, tycker jag!
Och snabbt kan man konstatera att det finns många erfarna flygproffs.

"Jag har flugit båda och väljer ..."
"Jag skulle välja denna varje dag i veckan"
"Jag föredrar denna"
osv.

Det förutsätter att man testat båda minst en gång (jag fattar förstås att ni har flugit 100-tals gånger). Själv har det tagit mig något år att nå upp till poängen, och Amex-vouchern :) Och nu har jag nått mitt mål!

Jag tänkte inte ens tanken på att i telefonsamtalet be om en routing via CPH, tex. Vilket jag förstås inser hade kunnat fungera, givetvis. Men jag är nöjd med min bokning. Har aldrig tidigare flugit i business class, och med denna får man åtminstone mer business class för poängen, inte sant? ;)

Sen hamnade jag nu efter att ha läst era inlägg i en fundering kring ifall man kan (och borde) boka om ena vägen, så att man tex kör via Köpenhamn en väg och via Moskva en väg. Är detta möjligt? Är det värt det? Och om man nu vill göra på det viset -- vilken väg ska man köra via vilken stad?

Ryska loungen. Ytterligare en grej jag inte ens tänkt på. Jag har varit i St Petersburg, där jag inte haft tillgång till lounge med de kriterier som jag varit där (dvs min nivå på biljett, eller status i allians, eller flygbolag har inte gett tillgång till lounge), så någonstans fick jag för mig att det skulle vara samma här. Tycker det låter lite spännande faktiskt.

Som kuriosa så kan jag nämna att mitt resesällskap talar flytande ryska, även om det kanske inte ger så mycket varken till eller från men ändå :)

Du kan ju även routa via ZRH eller LHR om du vill, och stanna upp till 24h på den orten om det är intressant. Det går bra att ringa in och ändra ena vägen, kostar 600:- per person att boka om.

Toppen