Senaste nytt

10000 Eurobonuspoäng för flytt av 100 000 kr fonder (Skandia)

Ja speciellt kategorin "Långsiktigt sparande" innebär ju i princip att poängen är förtäckt ränta, men där tycker alltså banken inte att poängen ska resultera i någon kontrolluppgift...

Nej det blir att fortsätta att samla på Coop kortet och föra över till SAS vid behov. Att trigga någon form av granskning för så pass lite poäng är inte ens värt risken.

Så här svarar Skandia på Twitter.
Vilket är en avskrift från hemsidan.
Flytta fonder EuroBonus
image.png

Jag hävdar att det är själva avyttringen av eurobonuspoängen som ev kan beskattas, inte förfogandet. Jämför med bitcoin - det är när du köper en kopp kaffe för dina inhandlade bitcoin som du kan deklarera vinst/förlust, och detta för varje kaffekopp. Det blir isåfall en byråkrati som börjar bli lite väl omfattande.

Beskattning av bitcoin och andra s.k. virtuella valutor i inkomstslaget kapital | Skatteverket

"Betalning med bitcoin vid köp av en vara (t.ex. ett par skor) eller en tjänst (t.ex. en taxiresa) medför att bitcoin har avyttrats mot en ersättning som motsvarar värdet av varan eller tjänsten. Varje sådan betalning med bitcoin medför alltså en separat kapitalvinstberäkning.

Varje bitcoin har samma värde och är därför en s.k. fungibel egendom, i likhet med t.ex. guld och andra råvaror. Det innebär att omkostnadsbeloppet vid varje kapitalvinstberäkning ska beräknas enligt den s.k. genomsnittsmetoden (52 kap. 3 § IL). Om bitcoin har anskaffats vid flera olika tillfällen, ska man således beräkna ett genomsnittligt omkostnadsbelopp."

Menar du att om jag kan få min arbetsgivare att betala ut min lön i Bitcoin så skattar jag först vid omsättning?

Menar du att om jag kan få min arbetsgivare att betala ut min lön i Bitcoin så skattar jag först vid omsättning?
Något OT, men beskattningen här ovan är från inkomstslaget kapital, inte tjänst. Ifall du driver eget kan du delvis lyfta ut kapital från bolaget. Har du en arbetsgivare som vill betala ut i bitcoin, guldtackor eller annan "råvara" så visst, men beskattningen är då från tjänst.

Råkade hitta samma erbjudande när jag googlade Skandia + Eurobonus förra året. Förde över 100 000 i fonder då jag ändå tänkte byta bank.
Fick först inga poäng. Ringde kundtjänst och dom visste ingenting om erbjudandet. Skickade url:en till erbjudandet och blev då uppringd av någon som förklarade att det var ett misstag att erbjudandet fanns sökbart. Det var inte länkat någonstans. Jag fick dock mina 10 000 poäng och en ursäkt.
Fick ingen kontrolluppgift på poängen.

Välkommen in som aktiv medlem @nili! Ser att du varit medlem ett tag utan att skriva något.. Hoppas se mer inlägg från dig i framtiden och lite mer frekvent än ett per år. :)

Det är bra att veta att Skandiabanken hitintills inte skickat kontrolluppgifter på dessa poäng. Du får gärna fortsätta hålla oss uppdaterade på vad som händer nästa år.

Toppen