Senaste nytt

10000 Eurobonuspoäng för flytt av 100 000 kr fonder (Skandia)

När någon annan än utgivaren ska betala | Rättslig vägledning | Skatteverket
"Förmånen ska anses utgiven den månad som arbetsgivaren fått kännedom om att förmånen utnyttjats. För att arbetsgivaren ska få denna kännedom, är den anställde som utnyttjat förmånen skyldig att till arbetsgivaren skriftligen lämna de uppgifter som behövs för att denne ska kunna fullgöra sin skyldighet att lämna korrekta kontrolluppgifter. Den anställde ska lämna uppgiften till arbetsgivaren senast månaden efter det att förmånen utnyttjades eller ersättningen mottogs, dock inte senare än den 15 januari påföljande år (34 kap. 7 och 10 §§ SFL). Arbetsgivaren ska räkna med värdet av förmånen för den kalendermånad under vilken den avgiftsskyldige fick kännedom om förmånen (2 kap. 24 § tredje stycket SAL)."
Detta gäller när du får poängen som del i din tjänst. Därför torde beskattningen, när det skulle vara kapitalinkomst, analogt beskattas när du använder poängen, och först då ska banken skicka in kontrolluppgift.
Jag tror att du har goda chanser att överklaga ett beslut av Skatteverket som innebär beskattning när du får poängen. Skandiabanken bör, ifall det verkligen ska beskattas, skicka in kontrolluppgift först när du nyttjar poängen.
Skatteverket kan dock hävda att motsvarande kontantprincipen, att poängen är disponibla för innehavaren och att det därmed kan beskattas. Alternativt att de inte gör den analoga tolkningen och att motsvarande vinsten uppstår när kick-backen från Skandiabanken realiseras och når poängkontot, tillgängliga för bokning. Skatteverkets tolkningar brukar ju vara ungefär som när fan läser bibeln om fel tjänsteman gör utlåtanden, så rättsosäkerheten är stor, och man gör nog bäst i att göra den minst fördelaktiga tolkningen om man ska vara på det torra här.

Bra att du ringde! Fick du någon klarhet i om de bara skickar kontrolluppgift vid just 10000 poäng (och i så fall varför) eller om de skickar kontrolluppgift för alla typer av poängintjäning för ett värde som överstiger 100kr?

Precis som @aldrighemma nämner har jag också hört att det är poänganvändningen som egentligen ska beskattas, inte intjäningen, men jag kan inte komma på var jag fått det från...

Som jag förstod det så var det när värdet översteg 100 kr. Dock oklart om det inkluderade andra ränteintäkter från banken, som då klumpas ihop och att värdet av EB-poäng och exempelvis ränta tillsammans skulle överstiga 100 kr.

Skillnaden mellan den här dealen och alla andra tredjepartsintjäningar av poäng är att det är kapitalet som ger poängen, inte en transaktion eller ett abonnemang.
Är det inte just tvärtom? Du får poäng genom att du genomför en transaktion, nämligen flytt av kapital till Skandia? D.v.s. Det är en typ av bli-ny-kund-bonus?

Som jag förstod det så var det när värdet översteg 100 kr. Dock oklart om det inkluderade andra ränteintäkter från banken, som då klumpas ihop och att värdet av EB-poäng och exempelvis ränta tillsammans skulle överstiga 100 kr.
Det här börjar bli spännande! Jag hittar inget om att värdet av poängen skulle beskattas i villkoren, http://skandia.shop.strd.se/ftp/pdf/91580.pdf
Och det finns ju en hel del poäng, inte minst välkomstpoängen som resulterar i ett värde på mer än 100kr, även utan eventuella ränteintäkter!

Skatteverket kan dock hävda att motsvarande kontantprincipen, att poängen är disponibla för innehavaren och att det därmed kan beskattas. Alternativt att de inte gör den analoga tolkningen och att motsvarande vinsten uppstår när kick-backen från Skandiabanken realiseras och når poängkontot, tillgängliga för bokning. Skatteverkets tolkningar brukar ju vara ungefär som när fan läser bibeln om fel tjänsteman gör utlåtanden, så rättsosäkerheten är stor, och man gör nog bäst i att göra den minst fördelaktiga tolkningen om man ska vara på det torra här.
Om poängen beskattas och beskattas när du förfogar över dem, vad sker ifall poängen förfaller? Då måste det vara en kapitalförlust och du kan dra av på skatten för detta.
Om eurobonuspoäng beskattas på detta sätt så måste alla eurobonuspoäng som förfaller vara legala skäl till att dra av på skatten, som en kapitalförlust. Liksom alla andra bonussystem på ICA, Coop, H&M, och tusen andra.
Ska man hårddra det klassar Skatteverket på detta sätt bonuspoäng som en valuta, vilket inte ens bitcoin klassas som.

Ska man hårddra det klassar Skatteverket på detta sätt bonuspoäng som en valuta, vilket inte ens bitcoin klassas som.
Men det är väl Skandiabanken som klassar det som en valuta? Skatteverket kommer att säga sitt först i maj 2017. Jag är som ssgt försökskanin här :)

Så här svarar Skandia på Twitter.

Attachments

• skandia.png
    skandia.png
    47,6 KB · Visningar: 392
Toppen