Senaste nytt

”Nordisk praxis i gungning, frukost ingår inte i hotellnatt”

Kommer inte Scandic tappa hela segmentet "byggjobbare" (allt från lastbilschaffisar till snickare, dvs det segment som får Sverige att gå runt) nu? Tidigare var frukosten "gratis" (och obligatorisk i priset), och jag kan garantera att den var uppskattad i detta segment, men nu blir det ju en förmån skattemässigt och därmed en minskning på traktamentet., Så denna grupp väljer väl nu ett annat ställe att bo på.

Kommer inte Scandic tappa hela segmentet "byggjobbare" (allt från lastbilschaffisar till snickare, dvs det segment som får Sverige att gå runt) nu? Tidigare var frukosten "gratis" (och obligatorisk i priset), och jag kan garantera att den var uppskattad i detta segment, men nu blir det ju en förmån skattemässigt och därmed en minskning på traktamentet., Så denna grupp väljer väl nu ett annat ställe att bo på.

Men dessa "byggjobbare" går säkert på någon form av företagsavtal, och då kommer frukosten att finnas kvar i hotellrumspriset.

Tidigare var frukosten "gratis" (och obligatorisk i priset), och jag kan garantera att den var uppskattad i detta segment, men nu blir det ju en förmån skattemässigt och därmed en minskning på traktamentet., Så denna grupp väljer väl nu ett annat ställe att bo på.
Nja... gratis vet jag inte. Det ska ju dras en schablon från traktamentet om frukost ingår. Framöver slipper man väl visserligen schablonminskningen av traktamentet, men åker på att betala förmånsskatt på den fakturerade frukostkostnaden, alternativt får betala frukosten med egna pengar.

• Gilla
Reactions: JNH
Jag mejlade Scandic och frågade vilka kunder som uttryckt sig positivt till detta, och fick svar att i deras undersökningar var det många som hellre föredrog att bara ta med sig en macka och kaffe ur receptionsshoppen än att äta en stor frukostbuffe. Nu kommer man kunna välja vad man vill ha och betala bara för det.

Byggjobbare och säljare på vägarna, som är stora hotellkonsumenter, är såklart trötta på buffén och vill hellre ta med sig något lättare att äta på vägen eller i byggboden lite senare på rasten. Men hur Scandic sen har fått detta till att folk inte vill ha buffe inkluderat i priset är svårt att förstå.

Nja... gratis vet jag inte. Det ska ju dras en schablon från traktamentet om frukost ingår. Framöver slipper man väl visserligen schablonminskningen av traktamentet, men åker på att betala förmånsskatt på den fakturerade frukostkostnaden, alternativt får betala frukosten med egna pengar.
Absolut. Men för att vara konkreta så är den schablonen 58 kronor vid övernattning i Sverige. Jag tror att det blir svårt att få något vettigt att äta på morgonen för den summan, inte ens frukosten på McDonalds kostar väl så lite.

Är man på tjänsteresa i något av våra grannländer där Scandic är verksamma så faller kalkylen ut till större fördel för resenären:
Finland: 143 SEK
Danmark: 190 SEK
Norge: 164 SEK

För de beloppen kan man faktiskt få kaffe, macka, och yoghurt och ändå få pengar över.

Med matchning från SAS diamant så ges gratis frukost. Traktamentet bör väl då inte reduceras och den här förändringen är en förbättring för mig. Kan säkert diskuteras om hur förmåner via bonusprogram ska beskattas men privat influgen diamant borde vara hyfsat rent.
I förlängningen kanske det går att hoppas att internationaliseringen fortsätter och att lounger införs med möjlighet att äta utan att traktamenten påverkas. Skatteoptimering som drivkraft ska inte underskattas.

Med matchning från SAS diamant så ges gratis frukost. Traktamentet bör väl då inte reduceras och den här förändringen är en förbättring för mig. Kan säkert diskuteras om hur förmåner via bonusprogram ska beskattas men privat influgen diamant borde vara hyfsat rent.
I förlängningen kanske det går att hoppas att internationaliseringen fortsätter och att lounger införs med möjlighet att äta utan att traktamenten påverkas. Skatteoptimering som drivkraft ska inte underskattas.
Traktamente (ska) påverkas när du äter en full måltid i loungen så vitt jag vet. Däremot om du bara tar en macka och lite snacks så gör det inte det. Gränsen är som vanligt inte glasklar.

Käkade nyss Scandic frukost , när jag reste mig upp och vände mig för att hämta mer kom en gäst med 4 takeaway lådor från buffén som verkade "vällastade" och han försvann mot hissarna , har inte sett det innan ;-) de hade inte ens takeaway muggar till kaffet när jag letade

Attachments

• 41182.png
    41182.png
    69,3 KB · Visningar: 19
Det heter ju att "Hotellfrukost som ingår i rumspriset (obligatoriskt)" slipper man förmånbeskattas för. Om man nu tänker sig att de flesta tjänste-resenärer har ett företagsavtal och där ingår frukost, då inträder väl istället fallet "Fri kost under tjänsteresa - huvudregel" och man ska då både få avdrag på traktamentet och beskattas för förmånen?

Definitionen av "ingår i rumspriset obligatoriskt" är (om jag inte minns fel) att samma rum inte erbjuds med en anna tariff utan frukost. Och arbetsgivaren har ju helt frivilligt valt att teckna ett avtal som inkluderar kost fast att hade hade kunnat välja att inte teckna det avtalet.

På samma sätt kommer tjänsteresenären utan företagsavtal att åka på både avdrag på traktamente och förmånsbeskattning om han/hon väljer att lägga till frukost.

Det är väldigt svårt att se några vinnare mer än staten och det är svårt att se varför detta skulle vara bra för Scandics affär. Ja, de kanske säljer några kaffe/mackor extra i receptionen. Ja, de kanske får några fler privatkundsövernattningar för att deras annonserade pris ser lägre ut. Men väger det verkligen upp negativ PR på vad som bara kan ses som en attack på tjänsteresenären?

Toppen