Senaste nytt

”Nordisk praxis i gungning, frukost ingår inte i hotellnatt”

Är det värt det pris de tar för det? Ytterst sällan.

Men hotellfrukosten är något som många privata sällan resenärer det som den där lilla extra lyxen på semestern. Och den försvinner nu. (om de sänkte priset lika mycket som de tog betalt för frukosten så skulle det gå på ett ut men det vet vi ju att de inte kommer göra).

För många affärsresenärer kanske det räcker med en sådan där to go påse som en del hotell kör med. Men det beror helt på kontext.

Sedan tjänar hotellen mer pengar på det även om de inte sänker priset, för de resenärer som bokar via tex booking eller hotels. De tar procent på rumspriset i sin avgift. Bokar du då utan frukost och lägger till frukosten på plats senare för att du vill ha den, slipper hotellet betala procenten på frukost kostnaden.

Och varför så viktigt med dessa frukost bufféer?
Jämförde t.ex buffen Hilton Tallinn, där i stort sett allt finns (utom skumpa) med vad vi äter hemmavid, glas juice, the, grov smörgås och lite yoghurt
Ok känns lyxigt någon gång med riktig frukostfrossa men som privatresenär lägga från 250-300kr per person är det inte värt med våra normala frukost vanor.

Så gärna ett hotell rum med minibar/kylskåp samt kaffe maskin. Köper liten yoghurt samt typ 3-kantsmacka och någon frukt vilket räcker.
Dessutom har många hotell liten shop vid receptionen med smörgåsar dricka m.m.
Kan inte svara för de som bor och äter frukost i tjänsten men som privatresenär är det enkelheten. Går upp, äter frukost och sedan kan man bege sig ut på resmålet. Behöver inte fundera på vad/var man ska köpa frukost (hotellets reception, ute på stan osv.).
Är man en familj med yngre barn kan det vara bra att få i kidsen (och sig själv) energi innan man beger sig ut från hotellet.

Kan inte svara för de som bor och äter frukost i tjänsten men som privatresenär är det enkelheten. Går upp, äter frukost och sedan kan man bege sig ut på resmålet. Behöver inte fundera på vad/var man ska köpa frukost (hotellets reception, ute på stan osv.).
Är man en familj med yngre barn kan det vara bra att få i kidsen (och sig själv) energi innan man beger sig ut från hotellet.
Plus att macka, yogurt, juice och kaffe i hotellets reception blir nästan samma summa.
*host* Hilton i USA.

Bara en fördel om rummen sänks med motsvarande värde (vad det nu är) och att jag sen som Loyal Friend kan köpa 2-for-1.

Nuvarande villkor
Om frukost redan ingick i rumsbokningen är det inte tillåtet att ta med en gäst. Frukostförmånen 2 för 1 kan inte kombineras med andra förmåner och erbjuds i mån av plats på restaurangen.
1752062755613.png

Förhoppningsvis löser man så detta går att lösa direkt vid bokningen framöver också.

Håller med om att det är en klassisk "enhancement". Nu har jag iofs bara 7-10 nätter på hotell i Sverige, men det är ju framförallt smidigt. För min del brukar det bli två mackor + lite ägg och bacon. När det gäller fritidsresor med familjen så håller jag helt med om att det är en bra start på dagen. Ska man spekulera lite så misstänker jag att som familj tycker man det är helt klart ovärt att kryssa en kommande ruta för frukost och hosta upp +1000 kr till, när man kanske har tryckt in sig i ett familjerum som kostar marginellt mer. Gissningsvis kanske man kommer att erbjuda frukost en helger och andra ledigheter när man ska fylla upp hotellen.

Jag gillar room service frukost, i morgonrock framför tvn. Lugn och ro. Nu kanske man kan unna sig det oftare även i Sverige, det kostar ju alltid extra även om man har frukostbuffen i matsalen inkluderat.

Älskar hotellfrukost. Scandics brukar vara helt ok. Surt att den försvinner. Gratis för mig iaf pga EBD men med familjen är det viktigt ex vid skidåkning (Romme) eller om man bilar runt o Sverige. Bara gå ner och äta. Nu blir det ju en 'enhancment"som kommer kosta mer..

Företag med avtal med Scandic i det fortsätter inklusive frukost i priset.
Just det är det jag inte gillar - på jobbresor räcker en kaffe på rummet och croissant att doppa - den kan jag köpa på Lidl dagen innan för 5 kr (ja - det är så jag får i mig kaffe på morgonen - en torr croissant i kaffe med mjölk!!!) utan att behöva dra av 15% på traktamentet

Förhöjer ju värdet av vår förmån som SAS Guld och kopplingen till Scandic. :)
Visserligen men hur blir det nu? Som jämförelse, På Radisson verkar man få gratis frukost (som VIP) för alla i rummet. Som level 5 är det 2-4-1 och i praktiken samma för level 6 då om man är 2 pers då en är gratis och den andra får betala.
Detta är bara en smyghöjning av priset, inget annat. Undrar när de börjar ta betalt för Wifi?
Det får dom gärna försöka med, är det någon som behöver det nuförtiden? Alla Scandic hotell är väl inom 4/5G och inom EU och således fri roaming.

Toppen