Senaste nytt

Øresundsmetro i 2035

På Malmö C och på väg hem. 18:13 inställd. 18:33 inställd. Kanske går 18:53.

Ge oss ett alternativ. Öresundsmetron t ex.

Ja, Försening på väg hem är väl tråkigt i och för sig, vilket jag upplevt otaliga gånger med gäster väntandes en fredag kväll. Men tvärtom. Motsvarande, avresa mot Kastrup med försenat eller ännu värre är inställt tåg när man har icke ombokningsbar biljett ut från CPH och det är fullt krig att få tag på taxi Lund C.
Metro eller ej. Se bara till att förbindelsen fungerar och går att lita på

Vad är de huvudsakliga orsakerna till alla förseningar mellan Malmö och Köpenhamn? Spårfel? Vagnfel? Signalfel? Strejk? Tågbrist? Eller...

Ja, Försening på väg hem är väl tråkigt i och för sig, vilket jag upplevt otaliga gånger med gäster väntandes en fredag kväll. Men tvärtom. Motsvarande, avresa mot Kastrup med försenat eller ännu värre är inställt tåg när man har icke ombokningsbar biljett ut från CPH och det är fullt krig att få tag på taxi Lund C.
Metro eller ej. Se bara till att förbindelsen fungerar och går att lita på
Det är så många och grundläggande problem att man måste börja om från början. Så är det bara. En sådan nystart kan mycket väl vara tunnelbana, dedikerad till persontrafik. Skippa den eländiga tiominuterstrafiken på bron som ändå aldrig fungerar. Kanske låta fjärrtåg mot Sverige avgå från Kastrup istället för från Helsingör. Trimma, göra det bättre. Det enda vi kan vara säkra på är att bron redan idag inte räcker till.

Allt. Fel på danska sidan. Fel på svenska sidan. Fel på tågen. Det hjälper inte att det är sju-åtta aktörer inblandade i soppan.

Och kör man hårdare än 70-80% av maxkapacitet finns det inga återhämtningsmarginaler heller. Ur den synvinkeln så skulle det ju vara utmärkt om det gick att flytta över mycket av den lokala persontrafiken till metro och få glesare tågtrafik över bron där ett problem långt bort inte skjuter sönder hela schemat för alla andra tåg.

Och kör man hårdare än 70-80% av maxkapacitet finns det inga återhämtningsmarginaler heller. Ur den synvinkeln så skulle det ju vara utmärkt om det gick att flytta över mycket av den lokala persontrafiken till metro och få glesare tågtrafik över bron där ett problem långt bort inte skjuter sönder hela schemat för alla andra tåg.
Precis så är det ju. Jag är som sagt oerhört fascinerad av det här projektet. Sossen Jammehs kommentar är ju cool. Visioner måste få finnas.

"– Tanken är att våra städer ska växa så tajt samman att vi inte upplever vattnet som en barriär, utan snarare som en skärgård, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh."

Precis så är det ju. Jag är som sagt oerhört fascinerad av det här projektet. Sossen Jammehs kommentar är ju cool. Visioner måste få finnas.

"– Tanken är att våra städer ska växa så tajt samman att vi inte upplever vattnet som en barriär, utan snarare som en skärgård, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh."
Så jäkla trött på detta "Öresund Metro"... men i grunden är det en bra idé.
Tyvärr, går det nu tillbaka snart 12 år och varje gång det är val så "dammar" de styrande i Malmö upp idén igen som valfläsk.

Frågan är om det danska intresset för en tågtunnel mellan Helsingborg och Helsingör är lika stort som det svenska intresset? Av det jag läst verkar nuvarande dansk regering endast vara intresserad av bilförbindelse, detta då den danska infrastrukturen för tåg på sträckan Helsingör och söderut är totalt outvecklad. Det kanske har hänt något som jag missat?
...
Det är vad det brukar sägas. Det är trångt söder om Helsingør och ingen vill direkt ha några godståg genom gräddhyllan. Såg dock att ett antal kommuner gått samman och förordat en förbindelse strax söder om städerna, som tydligen skulle lösa det problemet.
Fast det finns inte ens dubbelspår in till Helsingborg norrifrån och godståg går inte heller på den banan.

Vad är de huvudsakliga orsakerna till alla förseningar mellan Malmö och Köpenhamn? Spårfel? Vagnfel? Signalfel? Strejk? Tågbrist? Eller...
Ja, ungefär det.
(ser nu att du redan fått det svaret!)

... få glesare tågtrafik över bron ....
Just det undrar jag om det blir bra. Redan 20-minuters-trafik känns glest när man vill komma så sent som möjligt till Kastrup. Och då delas de tågen upp på svenska sidan, så resenärer från tex mitt-skåne har 40-minuters-trafik.

Last edited by a moderator:
Toppen