Senaste nytt

Överbokningar i EU och i USA

Min uppfattning med SAS är att det oftast går att boka om till ett tidigare flyg, men man får prata med Lounge-personalen, transfercentret på airside eller gate-personalen för att lyckas med det.

Funkat för mig typ 1 av 5 gånger. Annars vill de ha mer betalt. I USA med United har det det alltid fungerat för mig så länge det finns plats, även till senare flyg. Att det fungerar då och då hos ex SAS är inte så mycket bättre än att det aldrig fungerar egentligen, det är ju alltid trist när regler inte är tydliga och personalen inte är konsekventa.

Hur ofta händer det att man inte får någon bil när man har hyrt och betalt för en bil? Man brukar få uppgraderingar, men jag har aldrig varit med om att aldrig få en bil.

Uppgraderingarna beror ju ofta på att de just hyrde ut för många bilar av en lägre klass. T ex inte så skoj att komma till hyrbilskontoret när man hyrt en Jeep och "uppgraderas" till en Nissan Quest: "it's way much bigger"... Dessa "uppgraderingar" ger ju ingen valmöjlighet, eftersom det inte finns några andra Jeepar, i detta exempel. Detta hände mig i USA.

Men absolut, överbokningarna hos hyrbilsbolagen har väl inte lika negativ konsekvens som det har för en bumpad flygresenär.

Same day standby är ju något som de flesta bolagen i USA har som officiell förmån. Det har ju varit en del klagomål på att set inte gäller de nya basic/light klasserna som införts nu, åtminstone inte på alla bolag.

SAS hade det i princip helt öppet förut enligt min erfarenhet, men de är betydligt mer restriktiva nu, åtminstone om man flyger i go. Och definitiv i go utan status. Det händer fortfarande att det fungerar, men inte lika ofta som förut.

Hotell är skapligt duktiga på att överboka...

Scandic överbokar systematiskt sina hotell | SvD

Men återigen, läs vad jag skriver. Det är bra att flygen går fulla (resursutnyttjande, miljöskäl), det är bra för konsumenten att man kan boka "överbokade" flyg istället för att en spärr sätts in och det är bra för flygbolaget som kan sälja fler biljetter och därmed förhoppningsvis föra över detta till kunderna. Det finns ju trots allt vissa skillnader jämfört med de branscher du nämner ovan, t ex hela transfersystemet som ofrånkomligen leder till att många inte kommer med den avgång man skulle flyga med.

Till skillnad från hotellbranschen har ju detta inom flyget beivrats genom ett rigoröst kompensationssystem inom EU, vilket är bra.

Jag tror du gör tankevurpan när du säger att det då blir billigare för kunden.
ska det bli bättre för oss så får vi köpa aktier.

Jag tror du gör tankevurpan när du säger att det då blir billigare för kunden.
ska det bli bättre för oss så får vi köpa aktier.
Hur menar du nu? Varför skulle ökad försäljning inte leda till lägre priser på en starkt konkurrensutsatt marknad som flygindustrin? Blir spännande att höra dina kloka tankar.

Men skulle du vara villig att betala de höjda biljettpriser som det skulle medföra? Jag är rätt säker på att den stora majoriteten inte skulle tycka det var ok heller..

Varför inte? Är fullt medveten om hur detta system fungerar och jag tror i ärlighetens namn inte att majoriteten av biljetterna skulle bli så mycket dyrare. De flygbolag som i störst utsträckning utnyttjar överbokning måste fortfarande konkurrera med lågprisbolagen om ekonomiresenärerna. Lågprisbolagen säljer sin sin bulk som ej avbokningsbar och behöver sålunda inte överboka i samma utsträckning.

Det är i huvudsak heller inte ekonomiresenärerna som avbokar. Prispåslaget som ett minskande/slopande av överbokning skulle innebära skulle i huvudsak hamna på avbokningsbara biljetter. Budgetresenären väljer antagligen det billigaste alternativet, den ej avbokningsbara biljetten. Det är rimligt att den som vill ha möjligheten att avboka också betalar hela överbokningskalaset. Det är statistiskt sett åtta procent som inte dyker upp på hotellen så det är rimligt att anta att siffran är något lägre på flyget. Den ökade kostnaden för resenären som önskar en om- eller avbokningsbar flygning borde därmed rimligen inte bli högre än att täcka den siffran.

Den resenär som egentligen tjänar mest på överbokningar är väl premiumresenären, eller kanske snarare affärsresenären, som oftast också är den som oftast tex avbokar sent. Där finns kanske också en större tolerans för ett något högre biljettpris.

Vill också påpeka att en no show på en ej avbokningsbar resa inte kostar bolaget något och sålunda skulle en eventuellt ökad kostnad för resenären vid slopad överbokning inte drabba resenären. Det går inte sticka under stolen att överbokning också är ett instrument för flygbolagen att öka sina marginaler.

Ur en miljöaspekt är det dock en helt annan fråga. Det är naturligtvis bättre att låta varje kärra gå full. Fast å andra sidan är är det inte miljövänligt att flyga överhuvudtaget och vill vi utnyttja resurserna bättre så ska vi inte flyga tex första klass och business som ju är ett enormt resursslöseri med samma mått. Argumentet för miljö blir i detta sammanhang lite dubbelmoral. Speciellt med tanke på mitt eget och många av detta forums användares egna resemönster.

Överbokning är ett rätt sjukt system egentligen. Det är väl det som jag egentligen invänder mig mot. Att sälja en vara som man vet inte kommer att kunna levereras, en vara som egentligen inte finns. Fast det är klart att det ändå någonstans är acceptabelt om det finns ett samförstånd med kunden innan köpet (det är jag inte helt säker på att det gör för alla idag) och om det utgår en ordentlig kompensation för den som avstår/tvingas avstå eller ändra sin resa. Så länge detta nu sker innan boarding. Att avvisa någon som redan sitter på planet är helt oacceptabelt och endast en produkt av flygbolagets inkompetens.

Kanske vore det en idé för flygbolagen att titta på hotellens "walk"-koncept och helt sonika hjälpa resenären till ett konkurrerande bolag. Det är ju lagstadgat i vissa stater att om hotellet har överbokat så måste man hjälpa den drabbade kunden till ett rum från ett konkurrerande hotell. En del hotellkedjor har det också som policy.

Här är en rätt fräck och belysande artikel på området, inklusive en förklarande TED-video.

Here's The Real Reason Airlines Like United Overbook Your Flights

"revenue maximization comes first; concern about passenger experience comes later, if at all"

Precis så. Det är också sant att de inte kan sälja no-shows igen, även om de i vinstintresse gärna skulle göra det igen. Det är lagstadgat av uppenbara skäl. Av samma anledning ska man heller inte kunna sälja en resa som faktiskt inte finns tillgänglig, i.e. överboka.

När det däremot handlar om av- eller ombokningar så är det en helt annan sak. Dessa stolar kan de faktiskt sälja om de önskar och om tidsutrymmet finns. Här kan faktiskt ett system för överbokning vara bra för både kund och leverantör. Men då måste också kunden kompenseras rikligt i de fall systemet kalkylerar fel. Frågan är vem som ska betala priset för överbokningen.

"revenue maximization comes first; concern about passenger experience comes later, if at all"

Precis så. Det är också sant att de inte kan sälja no-shows igen, även om de i vinstintresse gärna skulle göra det igen. Det är lagstadgat av uppenbara skäl. Av samma anledning ska man heller inte kunna sälja en resa som faktiskt inte finns tillgänglig, i.e. överboka.

När det däremot handlar om av- eller ombokningar så är det en helt annan sak. Dessa stolar kan de faktiskt sälja om de önskar och om tidsutrymmet finns. Här kan faktiskt ett system för överbokning vara bra för både kund och leverantör. Men då måste också kunden kompenseras rikligt i de fall systemet kalkylerar fel. Frågan är vem som ska betala priset för överbokningen.
Men du glömmer ju att det existerar ett system med kompensation inom EU. Detta fenomen är naturligtvis något alla känner till. Dessutom, återigen, finns det möjligheter för konsumenter att köpa biljetter på "överbokade" avgångar. Detta är något positivt. Och vidare, experterna verkar rörande överens om att detta leder till lägre priser för konsumenter. Och slutligen, att problem uppstår får anses vara extremt ovanligt.

"According to EU documents, the statistical chance of all passengers with a valid ticket checking in on time is less than 1 in 10,000 at best."

"Does overbooking have an impact on airline fares?
While overbooking is frustrating, especially if you are a flyer who has been affected by it, the practice contributes to cheaper flights because it is a way for airlines to help guarantee that planes will be filled to capacity. Aviation experts note that if overbooking were made illegal, ticket prices would almost undoubtedly rise."

Men du kanske vet mer?

Subscribe to read

Hittade den här jämförelsen mellan amerikanska flygbolag som kan vara intressant:

blog_denied_boardings_2016.gif

Källa: Which Airline Kicks Off the Most Passengers? | Mother Jones

Finns också en förklaring till varför Delta har flest totalt, men minst ofrivilliga.

How Delta masters the game of overbooking flights | PBS NewsHour

När man checkar in på Delta skall man tydligen ange hur mycket man vill ha i kompensation för att inte flyga. Det implicerar ju att om någon kommer som erbjuder Delta med än vad du har betalt plus din begärda kompensation, så tjänar de ju pengar på att sälja din biljett till den resenären.

Man skulle kanske kunna hävda att överbokning inte handlar om att fylla flygplanen, utan att öka intäkterna på redan fulla plan. Med Deltas modell så deltar ju kunderna frivilligt, och då är det ju svårt att se det som ett problem.

När det gäller lågprisbolag, så hände det mig en gång på Rygge att Ryanair ropade ut ett erbjudande om några hundra euro om kunde ta nästa flight några timmar senare. De sa att det var en överbokning, men vem vet? De kanske har någon sidokanal.

Men du glömmer ju att det existerar ett system med kompensation inom EU. Detta fenomen är naturligtvis något alla känner till. Dessutom, återigen, finns det möjligheter för konsumenter att köpa biljetter på "överbokade" avgångar. Detta är något positivt. Och vidare, experterna verkar rörande överens om att detta leder till lägre priser för konsumenter. Och slutligen, att problem uppstår får anses vara extremt ovanligt.

"According to EU documents, the statistical chance of all passengers with a valid ticket checking in on time is less than 1 in 10,000 at best."

"Does overbooking have an impact on airline fares?
While overbooking is frustrating, especially if you are a flyer who has been affected by it, the practice contributes to cheaper flights because it is a way for airlines to help guarantee that planes will be filled to capacity. Aviation experts note that if overbooking were made illegal, ticket prices would almost undoubtedly rise."

Men du kanske vet mer?

Subscribe to read

Det är väl självklart att priserna skulle stiga något om överbokning stoppades. Minskade intäkter leder normalt till ökade priser. Det är klassisk marknadsteori. Frågan är bara hur mycket de skulle öka? Med rådande konkurrens, där det finns aktörer som inte överbokar i samma utsträckning, med aktörer som primärt säljer ej avbokningsbara resor, så är det inte säkert att alla typer av biljetter skulle att påverkas och kanske heller inte alla linjer. Det skulle fortfarande finnas konkurrensfaktorn att ta hänsyn till. Om de bolag som idag överbokar i störst utsträcknig skulle höja samtliga priser, för att täcka intäcktsförlusten som en slopad/minskad överbokning skulle innebär, så skulle de förlora kunder till de bolag som idag inte primärt använder överbokning som instrument. Premiumbiljetter skulle med största sannolikhet vara de som fick ta den största smällen.

Toppen