igelkotten
Medlem
Min uppfattning med SAS är att det oftast går att boka om till ett tidigare flyg, men man får prata med Lounge-personalen, transfercentret på airside eller gate-personalen för att lyckas med det.
Funkat för mig typ 1 av 5 gånger. Annars vill de ha mer betalt. I USA med United har det det alltid fungerat för mig så länge det finns plats, även till senare flyg. Att det fungerar då och då hos ex SAS är inte så mycket bättre än att det aldrig fungerar egentligen, det är ju alltid trist när regler inte är tydliga och personalen inte är konsekventa.
Hur ofta händer det att man inte får någon bil när man har hyrt och betalt för en bil? Man brukar få uppgraderingar, men jag har aldrig varit med om att aldrig få en bil.
Uppgraderingarna beror ju ofta på att de just hyrde ut för många bilar av en lägre klass. T ex inte så skoj att komma till hyrbilskontoret när man hyrt en Jeep och "uppgraderas" till en Nissan Quest: "it's way much bigger"... Dessa "uppgraderingar" ger ju ingen valmöjlighet, eftersom det inte finns några andra Jeepar, i detta exempel. Detta hände mig i USA.
Men absolut, överbokningarna hos hyrbilsbolagen har väl inte lika negativ konsekvens som det har för en bumpad flygresenär.