Senaste nytt

Återinförda EU-regler på 100 ml vätskebehållare i ALLA säkerhetskontroller från 1 sept -24

Exakt! och att det är "hattigt", nya regler varje sommar Pelle Persson ska ut och resa och olika mellan flygplatser..
Undrar hur många resenärer som rest ut från ARN som förvånade fått slänga saker vid transfer security. Andra regler vid transfer security är kanske inte något gemene man tänker på.

Ändå tråkigt, jag utgår inte från ARN men har ändå uppskattat de gånger jag kunnat ta med mig allt från en flaska champagne till en flaska vatten genom kontrollen. Speciellt eftersom jag oftast försöker resa med enbart handbagage.

Jag tror att det EU-beslut som ligger till grund för ändringen är det som länkas nedan. EU-byråkratin är inte lättgenomtränglig. Kommissionen beslutar dels om en genomförandeförordning av en annan förordning som rådet beslutar, dels kan genomförandeförordningen i sin tur kompletteras med genomförandebeslut. Det enda genomförandebeslut som verkar finnas från i år som relaterar till vätska och säkerhetskontroller är det som jag länkar till.

Möjligen finns det en öppning för att vätskebehållare med vardera 330 ml innehåll är tillåtet i kabinbagage om flygplatsen har den typ av utrustning som Arlanda T5 har.

Jag tror att det EU-beslut som ligger till grund för ändringen är det som länkas nedan. EU-byråkratin är inte lättgenomtränglig. Kommissionen beslutar dels om en genomförandeförordning av en annan förordning som rådet beslutar, dels kan genomförandeförordningen i sin tur kompletteras med genomförandebeslut. Det enda genomförandebeslut som verkar finnas från i år som relaterar till vätska och säkerhetskontroller är det som jag länkar till.

Möjligen finns det en öppning för att vätskebehållare med vardera 330 ml innehåll är tillåtet i kabinbagage om flygplatsen har den typ av utrustning som Arlanda T5 har.

Bra grävning!

Problemet tycks alltså relatera till teknologin HI-SCAN 6040 CTIX tillverkad av Smiths Detection. Är det de maskinerna Arlanda har, jag har för mig att Swedavia upphandlade kinesiska maskiner (som USA inte var så nöjda med)?

Vid resa förra veckan kom in i T4 från Parkeringsbussen, gick igenom säkerhetskontrollen på T4 ingen kö i fast track, en kille som stod före i kön hade ”förstora och för mycket” krämer och andra produkter och säkerhetskontrollen sa att hon måste ta ett visst anal flaskor och tuber men du kan gå till terminal 5 säkerhetskontrollen och där får du ta med alla flaskor! Tror han lämnade produkterna som inte få medföljas.

Screenshot_20240723_172150.jpg

Måste ha varit lite pinsamt första gången så jag förstår att hen inte tog de vidare till terminal 5 för ytterligare en kontroll.

Bra grävning!

Problemet tycks alltså relatera till teknologin HI-SCAN 6040 CTIX tillverkad av Smiths Detection. Är det de maskinerna Arlanda har, jag har för mig att Swedavia upphandlade kinesiska maskiner (som USA inte var så nöjda med)?
Nuctech heter det kinesiska bolaget.

Toppen