Senaste nytt

Återhämtning, efter covid, hos svenska flygplatser

SK989

Medlem
Jag ser att Arlanda-Mora finns med som tilltänkt upphandlad linje för perioden från oktober 2023, om nu inte Trafikverket ändrat sig sedan april 2022 (då sidan nedan publicerades):
Så kommer trafiken igång då kan det kanske bli några hundra ytterligare flygpassagerare på Mora under kalenderåret 2023. ;)
Intressant! Jag undrar vad som fick Trafikverket att ändra sig efter många år av hårdnackat motstånd. Enligt beslutet om trafikplikt till Mora ska den upphandlade leverantören erbjuda minst 10 000 stolar per år fördelat på ca 1000 enkelturer och med minst två dubbelturer vardagar samt minst en dubbeltur på söndagar. Genomsnittligt pris får vara högst 870 kr enkel. Ingen aning om det är vettigt använda skattemedel men det är kul att en insomnad flygplats väcks till liv.
 

henke12

Medlem
Intressant! Jag undrar vad som fick Trafikverket att ändra sig efter många år av hårdnackat motstånd. Enligt beslutet om trafikplikt till Mora ska den upphandlade leverantören erbjuda minst 10 000 stolar per år fördelat på ca 1000 enkelturer och med minst två dubbelturer vardagar samt minst en dubbeltur på söndagar. Genomsnittligt pris får vara högst 870 kr enkel. Ingen aning om det är vettigt använda skattemedel men det är kul att en insomnad flygplats väcks till liv.
Om jag inte minns fel hörde jag nåt om att det är upphandlingen till Sveg som fått tillstånd att flyga via Mora.
2018-ish så gick linjen ARN-MXX-EVG-MXX-ARN

Sen blev det nåt med trafikplikten då det krävdes "direktlinje".
Det verkar nu ändrats tillbaka så Mora åter får trafik!

Vet ej var jag hört det!
Så stor nypa salt
 

henke12

Medlem
Jag är förvånad över hur lite trafik det är till Ö-vik med tanke på hur industrin i staden har exploderat. Har själv leverantörer i stan men upplever att det bolag som trafikerar Ö-vik flyger så udda tider att det är fördelaktigare att åka via Umeå.
Helt enig!
Back in the days(pre 2008) så var Övik den SAS-linjen med högst andel utrikes transferpassagerare!


När SAS gjorde comeback på Övik 2018 gick linjen så pass bra att morgonturerna må,ti,on kördes med 737-600.
Sen blev det ju en kalldusch när Övik las ner igen (pga flygplansbrist om jag minns rätt?!) och efter kort gästspel med Air Leap under pandemin har det varit tomt tills nu när Amapola börjat köra (lite halvskumma tider) till Karleby-Jakobstad via Övik!


Tycker ändå det känns hoppfullt nu med codeshare till SAS och F50 (hatkärlek..) under vårens tidtabell!
1674499684727.png
 

Tomas E

Medlem
Dags för en uppdatering med helårssiffror för 2023 från Transportstyrelsen. Passagerarantal och jämförelse med 2019 inom parantes (placeringssiffra resp. procent återhämtning av passagerarantal) och ökning från 2022 till 2023. Placeringssiffror i fetstil har ändrats sedan förra året.

1 (1). Stockholm-Arlanda, 21 845 031 passagerare (85,2% av 2019 års siffra), ökning från 2022: +18,8%
2 (2). Göteborg-Landvetter, 5 192 054 (77,8%), +16,8%
3 (5). Malmö, 1 297 141 (65,7%), +0,5%
4 (3). Stockholm-Bromma, 1 190 507 (50,6%), +6,4%
5 (6). Luleå, 1 035 925 (89,1%), +13,6%
6 (7). Umeå, 685 885 (71,4%), +12,7%
7 (4). Stockholm-Skavsta, 685 269 (29,8%), +23,3%
8 (11). Skellefteå, 347 351 (121,0%), +30,0%, upp från plats 9 förra året
9 (9). Visby, 318 064 (71,2%), +7,9%, ner från plats 8 förra året
10 (8). Åre-Östersund, 253 468 (53,5%), +15,4%
11 (10). Ängelholm, 223 653 (57,9%), +16,6%, upp från plats 12 förra året
12 (13). Kiruna, 217 228 (81,1%), +10,9%, ner från plats 11 förra året
13 (12). Växjö-Kronoberg, 167 363 (60,1%), +12,1%
14 (17). Linköping, 118 542 (82,0%), +46,8%, upp från plats 17 förra året
15 (14). Kalmar, 113 488 (48,9%), +6,9%, ner från plats 14 förra året
16 (16). Ronneby, 110 663 (54,1%), +9,5%, ner från plats 15 förra året
17 (18). Halmstad, 83 818 (67,4%), +9,5%, upp från plats 18 förra året
18 (19). Stockholm-Västerås, 83 587 (76,6%), -10,2%, ner från plats 16 förra året
19 (22). Örebro, 80 694 (104,4%), +19,2%
20 (20). Norrköping-Kungsängen, 64 829 (62,8%), +61,3%, upp från plats 22 förra året
21 (15). Sundsvall-Timrå, 62 251 (26,9%), +31,4%
22 (24). Arvidsjaur, 55 355 (94,2%), +14,2%, ner från från plats 20 förra året
23 (21). Örnsköldsvik, 28 003 (32,7%), +168,8%, upp från plats 32 förra året
24 (28). Gällivare, 26 888 (99,1%), +27,7%, ner från plats 23 förra året
25 (23). Jönköping, 21 854 (32,8%), +40,1%, upp från plats 26 förra året
26 (25). Karlstad, 20 463 (39,3%), +3,1%, ner från plats 24 förra året
27 (39). Sälen, 19 064 (2466,2%), +6,1%, ner från plats 25 förra året
28 (26). Kristianstad, 16 236 (40,1%), +7,4%, ner från plats 27 förra året
29 (30). Lycksele, 17 216 (95,4%), +29,6%
30 (27). Trollhättan-Vänersborg, 16 085 (42,7%), +34,9%
31 (32). Hemavan-Tärnaby, 15 307 (126,8%), +6,0%, ner från plats 28 förra året
32 (31). Vilhelmina, 11 618 (93,8%), +5,4%, upp från plats 33 förra året
33 (29). Borlänge, 10 375 (48,5%), -5,9%, ner från plats 31 förra året
34 (34). Pajala, 9 206 (145,8%), +5,0%
35 (33). Kramfors-Sollefteå, 9 174 (108,1%), +36,8%
36 (35). Sveg, 6 579 (119,1%), +5,2%
37 (36). Hagfors, 2 460 (74,6%), +32,0%
38 (38). Torsby, 2 152 (86,3%), +31,1%
39 (37). Mora-Siljan, 766 (27,8%), +963,9%

Summa samtliga flygplatser: 34 473 584 (76,8%), +16,1% - siffra med inrikespassagerare räknade både på sin start- och landningsflygplats, annars blir det 29 810 788 (som är den som anges i Transportstyrelsens officiella statistik).

Några observationer:
- Arlanda står för 63,4% av det totala passagerarantalet och Landvetter för 15,1%.
- Fortsatt är det huvuddelen av flygplatserna längst norrut som återhämtat sig mest eller rentav ökat (med Skellefteå som enda flygplats bland de 18 största med >100% "återhämtning"), men i södra halvan av Norrland är bilden mindre positiv och något splittrad.
- Flera av de flygplatser som har/hade mediokra eller direkt usla siffror för återhämtning, har trots allt ökat sin trafik mer än genomsnittet under 2023, t.ex. Skavsta, Norrköping-Kungsängen, Sundsvall-Timrå och Trollhättan-Vänersborg. Placeringssiffrorna 2023 är därför lite mer lika de 2019 än vad siffrorna för 2022 var.
- Bromma har en fortsatt medioker utveckling, men ökade lite i passagerarsiffror trots att Brussels Airlines lämnade dem under hösten och BRA hade problem. Trots det har Bromma knappat in på Malmö, som under 2023 utvecklades sämst bland de 17 största flygplatserna.

Tja, eftersom 2022 var det sista året med relativt omfattande reserestriktioner var 2023 kanske det sista året då det var vettigt att i första hand tala om "återhämtning" efter Covid och jämföra i första hand med 2019 snarare än året innan?
 

Sir Lemon

Medlem
Intressant!

Då kan vi konstatera att vi egentligen borde kunna lägga ner (eller åtminstone stänga följande för passagerartrafik):

Jönköping
Övik
Sundsvall
Skavsta
Mora-Siljan

För att passagerarna verkar ha hittat andra resvägar. Har man inte lyckats återfå mer än strax över 20% av sina pax tills nu så är ju existensberättigandet kraftigt ifrågasatt.
Jönköping har ju sedan linjen mot FRA las ner (och sedan innan dess linjen till CPH och de två linjerna till ARN och Bromma) enbart frakt och charter (vilket om man vill vara skojfrisk kan hävda är samma). ;)
 

guwonder

Medlem
The numbers suggest to me that: Swedish consumers have been struggling economically and thus cut back on flying for leisure purposes; and that passenger air travel demand from Swedish businesses remains down and they have no real drive to pay up for more air travel. I don't expect to see a big pick up in Swedish air travel demand this year, even if the Swedish interest rate picture were to improve for borrowers. And given what has happened to intra-Scandinavia short-haul airfare between 2019 and now, it may be quite some time before we get back to
2019 levels. There aren’t enough places like Skelleftea and Orebro to move the dial on a national level in terms of Swedish air travel demand.
 

Johan F

Medlem
Jönköping har ju sedan linjen mot FRA las ner (och sedan innan dess linjen till CPH och de två linjerna till ARN och Bromma) enbart frakt och charter (vilket om man vill vara skojfrisk kan hävda är samma). ;)
Var det inte RyanAir som kallade Axamo för ’Göteborg Västra’ eller någonting i den stilen? Som gammal Jönköpingsbo smärtade det något oerhört

Oavsett vilket så är ju utmaningen för Jönköping att man ligger för nära Landvetter så därför är det svårt att få passagerartrafik dit

Nåväl, jag kan i alla fall stoltsera med att ha flugit reguljärt mellan Axamo och Landvetter på den tiden det begav sig
 

Hachans

Medlem
The numbers suggest to me that: Swedish consumers have been struggling economically and thus cut back on flying for leisure purposes; and that passenger air travel demand from Swedish businesses remains down and they have no real drive to pay up for more air travel. I don't expect to see a big pick up in Swedish air travel demand this year, even if the Swedish interest rate picture were to improve for borrowers. And given what has happened to intra-Scandinavia short-haul airfare between 2019 and now, it may be quite some time before we get back to
2019 levels. There aren’t enough places like Skelleftea and Orebro to move the dial on a national level in terms of Swedish air travel demand.

Not really. There’s a been a huge increase in leisure travel as Swedes seem to prioritize travel even in inflation time. But obviously they don’t stay in the country.


And if you read this article (https://www.realtid.se/flygresandet-i-sverige-fortsatter-sin-aterhamtning/) the biggest losses and the slowest recovery have been on the domestic market. We don’t have a lot of domestic tourism by plane so that’s likely a lot of business travel that’s gone extinct or transferred to the train which is seeing significant passenger increases (which anecdotally can also be confirmed by anyone trying to book a train ticket last minute, it’s impossible).

 
Toppen