Dags för en uppdatering med helårssiffror för 2023 från
Transportstyrelsen. Passagerarantal och jämförelse med 2019 inom parantes (placeringssiffra resp. procent återhämtning av passagerarantal) och ökning från 2022 till 2023. Placeringssiffror i
fetstil har ändrats sedan förra året.
1 (1). Stockholm-Arlanda, 21 845 031 passagerare (85,2% av 2019 års siffra), ökning från 2022: +18,8%
2 (2). Göteborg-Landvetter, 5 192 054 (77,8%), +16,8%
3 (5). Malmö, 1 297 141 (65,7%), +0,5%
4 (3). Stockholm-Bromma, 1 190 507 (50,6%), +6,4%
5 (6). Luleå, 1 035 925 (89,1%), +13,6%
6 (7). Umeå, 685 885 (71,4%), +12,7%
7 (4). Stockholm-Skavsta, 685 269 (29,8%), +23,3%
8 (11). Skellefteå, 347 351 (121,0%), +30,0%, upp från plats 9 förra året
9 (9). Visby, 318 064 (71,2%), +7,9%, ner från plats 8 förra året
10 (8). Åre-Östersund, 253 468 (53,5%), +15,4%
11 (10). Ängelholm, 223 653 (57,9%), +16,6%, upp från plats 12 förra året
12 (13). Kiruna, 217 228 (81,1%), +10,9%, ner från plats 11 förra året
13 (12). Växjö-Kronoberg, 167 363 (60,1%), +12,1%
14 (17). Linköping, 118 542 (82,0%), +46,8%, upp från plats 17 förra året
15 (14). Kalmar, 113 488 (48,9%), +6,9%, ner från plats 14 förra året
16 (16). Ronneby, 110 663 (54,1%), +9,5%, ner från plats 15 förra året
17 (18). Halmstad, 83 818 (67,4%), +9,5%, upp från plats 18 förra året
18 (19). Stockholm-Västerås, 83 587 (76,6%), -10,2%, ner från plats 16 förra året
19 (22). Örebro, 80 694 (104,4%), +19,2%
20 (20). Norrköping-Kungsängen, 64 829 (62,8%), +61,3%, upp från plats 22 förra året
21 (15). Sundsvall-Timrå, 62 251 (26,9%), +31,4%
22 (24). Arvidsjaur, 55 355 (94,2%), +14,2%, ner från från plats 20 förra året
23 (21). Örnsköldsvik, 28 003 (32,7%), +168,8%, upp från plats 32 förra året
24 (28). Gällivare, 26 888 (99,1%), +27,7%, ner från plats 23 förra året
25 (23). Jönköping, 21 854 (32,8%), +40,1%, upp från plats 26 förra året
26 (25). Karlstad, 20 463 (39,3%), +3,1%, ner från plats 24 förra året
27 (39). Sälen, 19 064 (2466,2%), +6,1%, ner från plats 25 förra året
28 (26). Kristianstad, 16 236 (40,1%), +7,4%, ner från plats 27 förra året
29 (30). Lycksele, 17 216 (95,4%), +29,6%
30 (27). Trollhättan-Vänersborg, 16 085 (42,7%), +34,9%
31 (32). Hemavan-Tärnaby, 15 307 (126,8%), +6,0%, ner från plats 28 förra året
32 (31). Vilhelmina, 11 618 (93,8%), +5,4%, upp från plats 33 förra året
33 (29). Borlänge, 10 375 (48,5%), -5,9%, ner från plats 31 förra året
34 (34). Pajala, 9 206 (145,8%), +5,0%
35 (33). Kramfors-Sollefteå, 9 174 (108,1%), +36,8%
36 (35). Sveg, 6 579 (119,1%), +5,2%
37 (36). Hagfors, 2 460 (74,6%), +32,0%
38 (38). Torsby, 2 152 (86,3%), +31,1%
39 (37). Mora-Siljan, 766 (27,8%), +963,9%
Summa samtliga flygplatser: 34 473 584 (76,8%), +16,1% - siffra med inrikespassagerare räknade både på sin start- och landningsflygplats, annars blir det 29 810 788 (som är den som anges i Transportstyrelsens officiella statistik).
Några observationer:
- Arlanda står för 63,4% av det totala passagerarantalet och Landvetter för 15,1%.
- Fortsatt är det huvuddelen av flygplatserna längst norrut som återhämtat sig mest eller rentav ökat (med Skellefteå som enda flygplats bland de 18 största med >100% "återhämtning"), men i södra halvan av Norrland är bilden mindre positiv och något splittrad.
- Flera av de flygplatser som har/hade mediokra eller direkt usla siffror för återhämtning, har trots allt ökat sin trafik mer än genomsnittet under 2023, t.ex. Skavsta, Norrköping-Kungsängen, Sundsvall-Timrå och Trollhättan-Vänersborg. Placeringssiffrorna 2023 är därför lite mer lika de 2019 än vad siffrorna för 2022 var.
- Bromma har en fortsatt medioker utveckling, men ökade lite i passagerarsiffror trots att Brussels Airlines lämnade dem under hösten och BRA hade problem. Trots det har Bromma knappat in på Malmö, som under 2023 utvecklades sämst bland de 17 största flygplatserna.
Tja, eftersom 2022 var det sista året med relativt omfattande reserestriktioner var 2023 kanske det sista året då det var vettigt att i första hand tala om "återhämtning" efter Covid och jämföra i första hand med 2019 snarare än året innan?