Senaste nytt

Återhämtning, efter covid, hos svenska flygplatser

Intressant!

Då kan vi konstatera att vi egentligen borde kunna lägga ner (eller åtminstone stänga följande för passagerartrafik):

Jönköping
Övik
Sundsvall
Skavsta
Mora-Siljan

För att passagerarna verkar ha hittat andra resvägar. Har man inte lyckats återfå mer än strax över 20% av sina pax tills nu så är ju existensberättigandet kraftigt ifrågasatt.

Intressant!

Då kan vi konstatera att vi egentligen borde kunna lägga ner (eller åtminstone stänga följande för passagerartrafik):

Jönköping
Övik
Sundsvall
Skavsta
Mora-Siljan

För att passagerarna verkar ha hittat andra resvägar. Har man inte lyckats återfå mer än strax över 20% av sina pax tills nu så är ju existensberättigandet kraftigt ifrågasatt.
Skavsta har nog tillräcklig trafikvolym för att motivera sin fortsatta existens som flygplats, även om det kanske krävs en konkurs till innan den går att driva lönsamt (eller åtminstone med nollresultat) i den nuvarande mindre kostymen. Om det inte vore för den något underhållande östgötska rivaliteten (där jag inte har någon "beef" på endera sidan) skulle väl Norrköping-Kungsängen ligga betydligt närmare till för nedläggning? Ingen annan svensk flygplats ligger ju så nära två andra flygplatser som var för sig med lätthet skulle kunna svälja inte bara flygplatsens nuvarande trafik, utan även den trafikvolym den hade 2019.

Skavsta har nog tillräcklig trafikvolym för att motivera sin fortsatta existens som flygplats, även om det kanske krävs en konkurs till innan den går att driva lönsamt (eller åtminstone med nollresultat) i den nuvarande mindre kostymen. Om det inte vore för den något underhållande östgötska rivaliteten (där jag inte har någon "beef" på endera sidan) skulle väl Norrköping-Kungsängen ligga betydligt närmare till för nedläggning? Ingen annan svensk flygplats ligger ju så nära två andra flygplatser som var för sig med lätthet skulle kunna svälja inte bara flygplatsens nuvarande trafik, utan även den trafikvolym den hade 2019.

Absolut! Jag tittade mest på vilka som skulle kunna försvinna med hänsyn av hur mycket pax som hittat tillbaka och hade låga volymer. Kanske inte Skavsta kvalar in om man även tittar på antalet resenärer - framförallt inte om man skulle lägga ner Norrköping.

Jag har dock svårt att tro att RyanAirs nya satsningar på inrikes skulle bära sig om de flyttar den trafiken till Skavsta. Vem skulle vilja åka från Malmö till Skavsta? Jag tror Ryan är på Arlanda för att stanna, och deras närvaro och hur fint de passar in i gamla T4 får mig att tro att det kanske inte ens är säkert att Swedavia till slut plockar bort incheckningsdiskarna därifrån och kanske inte ens säkerhetskontrollen i slutändan.

Så här ser passagerarsiffrorna ut för helåret 2022 (från Transportstyrelsen), jämförelse med 2019 inom parantes (placeringssiffra resp. procent återhämtning av passagerarantal).

1 (1). Stockholm-Arlanda, 18 387 268 passagerare (71,7%)
2 (2). Göteborg-Landvetter, 4 447 037 (66,7%)
3 (5). Malmö, 1 290 763 (65,3%)
4 (3). Stockholm-Bromma, 1 119 102 (47,5%)
5 (6). Luleå, 912 169 (78,5%)
6 (7). Umeå, 608 742 (63,4%)
7 (4). Stockholm-Skavsta, 555 622 (24,2%)
8 (9). Visby, 294 760 (66,0%)
9 (11). Skellefteå, 267 262 (93,1%)
10 (8). Åre-Östersund, 219 595 (46,4%)
11 (13). Kiruna, 195 894 (73,1%)
12 (10). Ängelholm, 191 815 (49,6%)
13 (12). Växjö-Kronoberg, 149 269 (53,6%)
14 (14). Kalmar, 106 136 (45,7%)
15 (16). Ronneby, 101 101 (49,4%)
16 (19). Stockholm-Västerås, 93 080 (85,3%)
17 (17). Linköping, 80 735 (55,8%)
18 (18). Halmstad, 76 517 (61,5%)
19 (22). Örebro, 67 712 (87,6%)
20 (24). Arvidsjaur, 48 470 (82,5%)
21 (15). Sundsvall-Timrå, 47 367 (20,4%)
22 (20). Norrköping-Kungsängen, 40 186 (38,9%)
23 (28). Gällivare, 21 062 (77,6%)
24 (25). Karlstad, 19 840 (38,1%)
25 (39). Sälen, 17 961 (2323,5%)
26 (23). Jönköping, 15 604 (25,4%)
27 (26). Kristianstad, 15 116 (37,4%)
28 (32). Hemavan-Tärnaby, 14 435 (119,5%)
29 (30). Lycksele, 13 287 (73,6%)
30 (27). Trollhättan-Vänersborg, 11 927 (31,7%)
31 (29). Borlänge, 11 027 (51,6%)
32 (21). Örnsköldsvik, 10 419 (12,2%)
33 (31). Vilhelmina, 10 397 (83,9%)
34 (34). Pajala, 8 768 (138,8%)
35 (33). Kramfors-Sollefteå, 6 706 (79,0%)
36 (35). Sveg, 6 252 (113,2%)
37 (36). Hagfors, 1 864 (56,5%)
38 (38). Torsby, 1 642 (65,8%)
39 (37). Mora-Siljan, 72 (2,61%) - varav 50 passagerare i juli

Summa samtliga flygplatser: 25 286 224 (66,7%)

Några observationer:
- Arlanda står ensamt för 72,7% av det totala passagerarantalet, upp från 67,6% år 2019. (Skåningar m.fl. som tar sig markvägen till Köpenhamn och flyger därifrån ingår inte i den svenska statistiken.)
- Landvetter står för 17,6% av det totala passagerarantalet, samma andel som 2019.
- Skavstas fall i passagerarsiffror är spektakulärt, och lär bestå så länge de inte lyckas locka dit något eller några ytterligare reguljärbolag. Det kanske kräver att Arlanda åter blir mer uppfyllt, trångt och dyrare att flyga på, så jag skulle bli förvånad om det händer de närmaste åren.
- Bromma hade högre passagerarsiffror än Malmö i november och december 2022, så kanske har Bromma en möjlighet att återta tredjeplatsen framöver om BRA går någorlunda bra. Å andra sidan har Bromma (till skillnad från de flesta andra flygplatser) något färre passagerare mitt i sommaren p.g.a. inrikesfokus och avsaknad av semestercharter, så det är inte säkert.
- Arlanda har också återhämtat något sig bättre än de flesta övriga flygplatser, och har gissningsvis fått minst en miljon passagerare till på Skavstas och i någon mån Brommas bekostnad, om man jämför med fördelningen på STO-flygplatserna 2019.
- Flygplatserna längst norrut (bl.a. Skellefteå, Luleå och Kiruna) är bland de återhämtat sig mest (>70%), men återhämtningen är inte lika stor överallt i Norrland, och några av Norrlandsflygplatserna (Örnsköldsvik och Sundsvall-Timrå) ligger i botten av återhämtningsligan (ca 20% eller lägre).
- Om man bara håller ögonen på regulärtrafik kan man nog vara förvånad över några charter-fokuserade flygplatsers storlek, bl.a. Växjö.
- Fyra småflygplatser har haft fler passagerare 2022 än 2019. I fallet Sälen, som ökat mest procentuellt, beror det på att de öppnade först i december 2019.
Det känns lite som att om du lägger ihop alla flygplatser så får du fler än 25,3 miljoner passagerare. Topp 10 är lite drygt 28 miljoner passagare och topp 20 drygt 29 miljoner, så Arlandas andel är lägre ungefär 10% lägre än det du skriver.

Det känns lite som att om du lägger ihop alla flygplatser så får du fler än 25,3 miljoner passagerare. Topp 10 är lite drygt 28 miljoner passagare och topp 20 drygt 29 miljoner, så Arlandas andel är lägre ungefär 10% lägre än det du skriver.
Du har rätt, procentandelen blir missvisande. Jag tog summan från Transportstyrelsens fil "230116-passagerarfrekvens-samtliga-flygplatser". Där är kolumnen inrikes ankommande tom (=0), till skillnad från utrikessiffrorna och siffrorna för enskilda flygplatser i "230116-passagerarfrekvens-per-flygplats". Samma sak för för filen med statistik för 2019, så det verkar vara så de redovisar. 4 200 101 inrikes ankommande 2022, så det borde bli totalt 29,5 miljoner om man summerar på samma sätt som för enskilda flygplatser. Då står Arlanda för 62,4% och Landvetter för 15,1% under 2022.

Intressant!

Jönköping
Övik
Sundsvall
Skavsta
Mora-Siljan

Det är att gå lite väl långt i analysen tycker jag, att eftersom få flyger från flygplatserna kan man ju lika gärna lägga ned dem (sen är väl 500 000 passagerare som Skavsta hade ändå en hel del i ett svenskt perspektiv). I en del av fallen har passagerarna hittat andra resvägar kanske mot sin vilja - d.v.s. man vill flyga men det går inga flyg och därför har man valt ett annat färdsätt som tåg eller valt en annan flygplats. Mora och Jönköping har t.ex. ingen reguljärtrafik alls längre och då är det onekligen svårt att flyga därifrån även om man som passagerare vill det. Tittar man på Sundsvall har de låga siffrorna sin förklaring i att SAS inte återupptog trafiken förrän väldigt sent och därför återstod inte så mycket annat än bil eller tåg tills SAS återupptog trafiken. Uppenbarligen vill tillräckligt många flyga mellan Sundsvall och Arlanda för att SAS ska köra dit med två dubbelturer varje vardag och en dubbeltur på söndagar. Varför man då skulle lägga ned t.ex. Sundsvall för passagerartrafik har jag svårt att förstå logiken i.

Att en så pass stor stad som Jönköping saknar reguljär flygtrafik till Stockholm är lite konstigt, särskilt med beaktande av att tågförbindelserna mellan Stockholm och Jönköping är så dåliga (ett direkttåg per dag). Att Mora idag saknar flygtrafik har mycket sin grund i ett beslut från Trafikverket. Sträckan Arlanda - Sveg är en upphandlad flyglinje av Trafikverket. Det bolag som vann förra upphandlingen valde då att flyga Arlanda - Mora - Sveg och driva sträckan mellan Arlanda och Mora kommersiellt. Trafikverket gillade inte upplägget och tyckte inte att flygbolaget i fråga fick göra så och trafiken på Mora upphörde helt. Mora kommun har därefter försökt få Trafikverket att ändra sig alternativt upphandla också sträckan Mora - Arlanda men fått nej. Och visst, kommer detta att bestå under många år kan jag förstå logiken i att lägga ned flygplatsen i Mora för reguljär trafik då det lär kosta skattebetalarna en slant att hålla den i drift.

Last edited:
I en del av fallen har passagerarna hittat andra resvägar kanske mot sin vilja - d.v.s. man vill flyga men det går inga flyg och därför har man valt ett annat färdsätt som tåg eller valt en annan flygplats. ... Tittar man på Sundsvall har de låga siffrorna sin förklaring i att SAS inte återupptog trafiken förrän väldigt sent och därför återstod inte så mycket annat än bil eller tåg tills SAS återupptog trafiken. Uppenbarligen vill tillräckligt många flyga mellan Sundsvall och Arlanda för att SAS ska köra dit med två dubbelturer varje vardag och en dubbeltur på söndagar. Varför man då skulle lägga ned t.ex. Sundsvall för passagerartrafik har jag svårt att förstå logiken i.
Förklaringen till just Sundsvall-Timrås låga siffror är nog inte enbart det varit stopp i SAS-trafiken under några perioder under 2022, utan statistiken tyder verkligen på att många av de f.d. passagerarna numera reser på annat sätt än med flyg från just den flygplatsen. Det är enbart januari, februari och juli där siffrorna ligger extremt lågt jämfört med övriga månader under 2022, samtidigt som alla månader ligger under 32% av 2019 års siffror.

Inrikestrafiken* på Sundsvall-Timrå under sep-dec 2022 hade 21357 passagerare (avgående+ankommande). Sep-dec 2019 var det 73410. Således en återhämtning på 29,1%, långt under nästan alla andra flygplatser, vars siffror också dras ner lite av lägre trafik under 2022 års första månader. Jämför man enbart sep-dec 2022 går t.ex. Brommas återhämtning (in- och utrikes) upp till 58,1%.

* Den lilla utrikestrafiken på Sundsvall-Timrå (charter?) är väldigt ojämnt fördelad över året, och ligger olika fördelad 2019 och 2022, så den tar jag bort ur jämförelsen.

Förklaringen till just Sundsvall-Timrås låga siffror är nog inte enbart det varit stopp i SAS-trafiken under några perioder under 2022, utan statistiken tyder verkligen på att många av de f.d. passagerarna numera reser på annat sätt än med flyg från just den flygplatsen. Det är enbart januari, februari och juli där siffrorna ligger extremt lågt jämfört med övriga månader under 2022, samtidigt som alla månader ligger under 32% av 2019 års siffror.

Inrikestrafiken* på Sundsvall-Timrå under sep-dec 2022 hade 21357 passagerare (avgående+ankommande). Sep-dec 2019 var det 73410. Således en återhämtning på 29,1%, långt under nästan alla andra flygplatser, vars siffror också dras ner lite av lägre trafik under 2022 års första månader. Jämför man enbart sep-dec 2022 går t.ex. Brommas återhämtning (in- och utrikes) upp till 58,1%.

* Den lilla utrikestrafiken på Sundsvall-Timrå (charter?) är väldigt ojämnt fördelad över året, och ligger olika fördelad 2019 och 2022, så den tar jag bort ur jämförelsen.
Jag köper att det finns fler orsaker till minskningen, absolut, men min poäng är att om det finns ett flygbolag som vill köra två dubbelturer per dag så ser jag inte logiken i att lägga ned flygplatsen med motiveringen att det var fler som flög dit förut.

Last edited:
Jag är förvånad över hur lite trafik det är till Ö-vik med tanke på hur industrin i staden har exploderat. Har själv leverantörer i stan men upplever att det bolag som trafikerar Ö-vik flyger så udda tider att det är fördelaktigare att åka via Umeå.

Att Mora idag saknar flygtrafik har mycket sin grund i ett beslut från Trafikverket. Sträckan Arlanda - Sveg är en upphandlad flyglinje av Trafikverket. Det bolag som vann förra upphandlingen valde då att flyga Arlanda - Mora - Sveg och driva sträckan mellan Arlanda och Mora kommersiellt. Trafikverket gillade inte upplägget och tyckte inte att flygbolaget i fråga fick göra så och trafiken på Mora upphörde helt. Mora kommun har därefter försökt få Trafikverket att ändra sig alternativt upphandla också sträckan Mora - Arlanda men fått nej. Och visst, kommer detta att bestå under många år kan jag förstå logiken i att lägga ned flygplatsen i Mora för reguljär trafik då det lär kosta skattebetalarna en slant att hålla den i drift.
Jag ser att Arlanda-Mora finns med som tilltänkt upphandlad linje för perioden från oktober 2023, om nu inte Trafikverket ändrat sig sedan april 2022 (då sidan nedan publicerades):
Så kommer trafiken igång då kan det kanske bli några hundra ytterligare flygpassagerare på Mora under kalenderåret 2023. ;)

Det tycks som att de flygplatser närmast Stockholm (men på fastlandet) som har kommersiella linjer är just ovan nämnda Sundsvall från Arlanda (200 mi) och Växjö från Bromma (205 mi). Bromma-Jönköping skulle vara 178 mi.

Toppen