Senaste nytt

Återhämtning, efter covid, hos svenska flygplatser

Luleå flygplats har återhämtat sig bäst av alla Swedavias flygplatser sedan resandet nästintill upphörde i början av pandemin. I juni hade 86 procent av resenärerna kommit tillbaka.

– Det är en attraktiv region, det är här det händer, säger flygplatschef Ann-Christin Viklund.

Ökningen av antalet passagerare väntas fortsätta. Nu förbereder sig flygplatsen för att kunna ta emot fler resenärer än någonsin.


https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/lulea-flygplats-aterhamtar-sig-bast-i-sverige

Är det någon som vet hur det står till med övriga flygplatser?
 

Tomas E

Medlem
Tja, tar man de totala passagerarsiffrorna (inrikes+utrikes) för juni 2022 i Trafikverkets flygplatsstatistik och jämför dem med juni 2019 får man något i den här stilen, för de 15 flygplatser som var de största 2019 (räknat på helårssiffror):
  • Arlanda, 77,0% återhämtning (1 920 834 passagerare juni 2022)
  • Landvetter, 73,2% (478 691)
  • Bromma, 50,6% (105 094)
  • Skavsta, 23,3% (52 902)
  • Malmö, 67,0% (123 882)
  • Luleå, 85,9% (87 277)
  • Umeå, 67,4% (58 140)
  • Östersund, 46,7% (15 807)
  • Visby, 71,1% (32 162)
  • Ängelholm, 52,9% (17 635)
  • Skellefteå, 98,5% (25 509)
  • Växjö, 64,8% (18 420)
  • Kiruna, 72,5% (14 087)
  • Kalmar, 61,2% (11 635)
  • Sundsvall, 23,9% (5 305)
Så även om det stämmer att Luleå har återhämtat sig procentuellt mest bland de 10 största, hade Skellefteå (11:e största 2019) faktiskt återhämtat sig mer i juni. Och Skavsta minst, tillsammans med Sundsvall. Arlandas relativt starka återhämtning lär vara en avspegling av Skavstas (och i viss mån Brommas) sämre siffror.
 

011430121

Medlem
Brommas siffror bådar väl inte gott för BRA, eller har de bara planlagt ca 50% av sin trafik i juni 2022 mot juni 2019.
Kan vara som vissa analytiker säger att det kommer att dröja innan affärsresenärerna är tillbaka om de någonsin gör det.

Hur skulle de sett ut på Arlanda med dess köer om man ha haft högre passagerarsiffror
 

Hachans

Medlem
Luleå flygplats har återhämtat sig bäst av alla Swedavias flygplatser sedan resandet nästintill upphörde i början av pandemin. I juni hade 86 procent av resenärerna kommit tillbaka.

– Det är en attraktiv region, det är här det händer, säger flygplatschef Ann-Christin Viklund.

Ökningen av antalet passagerare väntas fortsätta. Nu förbereder sig flygplatsen för att kunna ta emot fler resenärer än någonsin.


https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/lulea-flygplats-aterhamtar-sig-bast-i-sverige

Är det någon som vet hur det står till med övriga flygplatser?

Det är ju inte så konstigt, finns ju knappt några alternativ för den som vill söderut från Luleå. Eller Skellefteå. De saknar ju nästan helt tågförbindelser med resten av landet.

Men klart man kan vända på det och säga det är en attraktiv region.
 
Det är ju inte så konstigt, finns ju knappt några alternativ för den som vill söderut från Luleå. Eller Skellefteå. De saknar ju nästan helt tågförbindelser med resten av landet.

Men klart man kan vända på det och säga det är en attraktiv region.

Ja, men vet man lite om regionen så är det inte så svårt att förstå att den anses vara attraktiv.

Norrlandsregionerna expanderar – stort behov av arbetskraft - P1-morgon | Sveriges Radio

H2 Green Steel bygger storskalig fossilfri ståltillverkning i Boden-Luleå | boden.se

Västerbotten lägst arbetslöshet i Sverige – 3 000 lediga jobb i Skellefteå | SVT Nyheter

Osv…
 

SK989

Medlem
Brommas siffror bådar väl inte gott för BRA, eller har de bara planlagt ca 50% av sin trafik i juni 2022 mot juni 2019.
Kan vara som vissa analytiker säger att det kommer att dröja innan affärsresenärerna är tillbaka om de någonsin gör det.

Hur skulle de sett ut på Arlanda med dess köer om man ha haft högre passagerarsiffror
Vad gäller BRA tror jag de bytt flygplanstyp, tidigare hade de en hel del Avro Jet med plats för ca 120 pax, nu kör de uteslutande ATR med plats för ca 70 pax. Även om de har lika många frekvenser och samma kabinfaktor som förr blir det betydligt färre passagerare.

I höst ökar Brussels Airlines kapaciteten på Bromma med 50% (de lägger till en tredje frekvens med ytterligare en A319) och då de har bra kabinfaktor på linjen lär det märkas i Brommas passagerarstatistik.
 
Last edited:

Hachans

Medlem

Återigen, vilka är alternativen för att ta sig dit?

Norrland är inte den enda regionen där det byggs industrier eller dit folk behöver åka.

Poängen var att om man har en ”captive audience” så är det klart man återhämtar sig snabbt. Då är det lätt att säga att flygplatsen har återhämtat sig för de är så himla attraktiva, när det egentligen handlar om att man måste flyga för att ta sig dit eller därifrån.
 

Tomas E

Medlem
Så här ser passagerarsiffrorna ut för helåret 2022 (från Transportstyrelsen), jämförelse med 2019 inom parantes (placeringssiffra resp. procent återhämtning av passagerarantal).

1 (1). Stockholm-Arlanda, 18 387 268 passagerare (71,7%)
2 (2). Göteborg-Landvetter, 4 447 037 (66,7%)
3 (5). Malmö, 1 290 763 (65,3%)
4 (3). Stockholm-Bromma, 1 119 102 (47,5%)
5 (6). Luleå, 912 169 (78,5%)
6 (7). Umeå, 608 742 (63,4%)
7 (4). Stockholm-Skavsta, 555 622 (24,2%)
8 (9). Visby, 294 760 (66,0%)
9 (11). Skellefteå, 267 262 (93,1%)
10 (8). Åre-Östersund, 219 595 (46,4%)
11 (13). Kiruna, 195 894 (73,1%)
12 (10). Ängelholm, 191 815 (49,6%)
13 (12). Växjö-Kronoberg, 149 269 (53,6%)
14 (14). Kalmar, 106 136 (45,7%)
15 (16). Ronneby, 101 101 (49,4%)
16 (19). Stockholm-Västerås, 93 080 (85,3%)
17 (17). Linköping, 80 735 (55,8%)
18 (18). Halmstad, 76 517 (61,5%)
19 (22). Örebro, 67 712 (87,6%)
20 (24). Arvidsjaur, 48 470 (82,5%)
21 (15). Sundsvall-Timrå, 47 367 (20,4%)
22 (20). Norrköping-Kungsängen, 40 186 (38,9%)
23 (28). Gällivare, 21 062 (77,6%)
24 (25). Karlstad, 19 840 (38,1%)
25 (39). Sälen, 17 961 (2323,5%)
26 (23). Jönköping, 15 604 (25,4%)
27 (26). Kristianstad, 15 116 (37,4%)
28 (32). Hemavan-Tärnaby, 14 435 (119,5%)
29 (30). Lycksele, 13 287 (73,6%)
30 (27). Trollhättan-Vänersborg, 11 927 (31,7%)
31 (29). Borlänge, 11 027 (51,6%)
32 (21). Örnsköldsvik, 10 419 (12,2%)
33 (31). Vilhelmina, 10 397 (83,9%)
34 (34). Pajala, 8 768 (138,8%)
35 (33). Kramfors-Sollefteå, 6 706 (79,0%)
36 (35). Sveg, 6 252 (113,2%)
37 (36). Hagfors, 1 864 (56,5%)
38 (38). Torsby, 1 642 (65,8%)
39 (37). Mora-Siljan, 72 (2,61%) - varav 50 passagerare i juli

Summa samtliga flygplatser: 25 286 224 (66,7%)

Några observationer:
- Arlanda står ensamt för 72,7% av det totala passagerarantalet, upp från 67,6% år 2019. (Skåningar m.fl. som tar sig markvägen till Köpenhamn och flyger därifrån ingår inte i den svenska statistiken.)
- Landvetter står för 17,6% av det totala passagerarantalet, samma andel som 2019.
- Skavstas fall i passagerarsiffror är spektakulärt, och lär bestå så länge de inte lyckas locka dit något eller några ytterligare reguljärbolag. Det kanske kräver att Arlanda åter blir mer uppfyllt, trångt och dyrare att flyga på, så jag skulle bli förvånad om det händer de närmaste åren.
- Bromma hade högre passagerarsiffror än Malmö i november och december 2022, så kanske har Bromma en möjlighet att återta tredjeplatsen framöver om BRA går någorlunda bra. Å andra sidan har Bromma (till skillnad från de flesta andra flygplatser) något färre passagerare mitt i sommaren p.g.a. inrikesfokus och avsaknad av semestercharter, så det är inte säkert.
- Arlanda har också återhämtat något sig bättre än de flesta övriga flygplatser, och har gissningsvis fått minst en miljon passagerare till på Skavstas och i någon mån Brommas bekostnad, om man jämför med fördelningen på STO-flygplatserna 2019.
- Flygplatserna längst norrut (bl.a. Skellefteå, Luleå och Kiruna) är bland de återhämtat sig mest (>70%), men återhämtningen är inte lika stor överallt i Norrland, och några av Norrlandsflygplatserna (Örnsköldsvik och Sundsvall-Timrå) ligger i botten av återhämtningsligan (ca 20% eller lägre).
- Om man bara håller ögonen på regulärtrafik kan man nog vara förvånad över några charter-fokuserade flygplatsers storlek, bl.a. Växjö.
- Fyra småflygplatser har haft fler passagerare 2022 än 2019. I fallet Sälen, som ökat mest procentuellt, beror det på att de öppnade först i december 2019.
 
Last edited:
Toppen