Så här ser passagerarsiffrorna ut för helåret 2022 (
från Transportstyrelsen), jämförelse med 2019 inom parantes (placeringssiffra resp. procent återhämtning av passagerarantal).
1 (1). Stockholm-Arlanda, 18 387 268 passagerare (71,7%)
2 (2). Göteborg-Landvetter, 4 447 037 (66,7%)
3 (5). Malmö, 1 290 763 (65,3%)
4 (3). Stockholm-Bromma, 1 119 102 (47,5%)
5 (6). Luleå, 912 169 (78,5%)
6 (7). Umeå, 608 742 (63,4%)
7 (4). Stockholm-Skavsta, 555 622 (24,2%)
8 (9). Visby, 294 760 (66,0%)
9 (11). Skellefteå, 267 262 (93,1%)
10 (8). Åre-Östersund, 219 595 (46,4%)
11 (13). Kiruna, 195 894 (73,1%)
12 (10). Ängelholm, 191 815 (49,6%)
13 (12). Växjö-Kronoberg, 149 269 (53,6%)
14 (14). Kalmar, 106 136 (45,7%)
15 (16). Ronneby, 101 101 (49,4%)
16 (19). Stockholm-Västerås, 93 080 (85,3%)
17 (17). Linköping, 80 735 (55,8%)
18 (18). Halmstad, 76 517 (61,5%)
19 (22). Örebro, 67 712 (87,6%)
20 (24). Arvidsjaur, 48 470 (82,5%)
21 (15). Sundsvall-Timrå, 47 367 (20,4%)
22 (20). Norrköping-Kungsängen, 40 186 (38,9%)
23 (28). Gällivare, 21 062 (77,6%)
24 (25). Karlstad, 19 840 (38,1%)
25 (39). Sälen, 17 961 (2323,5%)
26 (23). Jönköping, 15 604 (25,4%)
27 (26). Kristianstad, 15 116 (37,4%)
28 (32). Hemavan-Tärnaby, 14 435 (119,5%)
29 (30). Lycksele, 13 287 (73,6%)
30 (27). Trollhättan-Vänersborg, 11 927 (31,7%)
31 (29). Borlänge, 11 027 (51,6%)
32 (21). Örnsköldsvik, 10 419 (12,2%)
33 (31). Vilhelmina, 10 397 (83,9%)
34 (34). Pajala, 8 768 (138,8%)
35 (33). Kramfors-Sollefteå, 6 706 (79,0%)
36 (35). Sveg, 6 252 (113,2%)
37 (36). Hagfors, 1 864 (56,5%)
38 (38). Torsby, 1 642 (65,8%)
39 (37). Mora-Siljan, 72 (2,61%) - varav 50 passagerare i juli
Summa samtliga flygplatser: 25 286 224 (66,7%)
Några observationer:
- Arlanda står ensamt för 72,7% av det totala passagerarantalet, upp från 67,6% år 2019. (Skåningar m.fl. som tar sig markvägen till Köpenhamn och flyger därifrån ingår inte i den svenska statistiken.)
- Landvetter står för 17,6% av det totala passagerarantalet, samma andel som 2019.
- Skavstas fall i passagerarsiffror är spektakulärt, och lär bestå så länge de inte lyckas locka dit något eller några ytterligare reguljärbolag. Det kanske kräver att Arlanda åter blir mer uppfyllt, trångt och dyrare att flyga på, så jag skulle bli förvånad om det händer de närmaste åren.
- Bromma hade högre passagerarsiffror än Malmö i november och december 2022, så kanske har Bromma en möjlighet att återta tredjeplatsen framöver om BRA går någorlunda bra. Å andra sidan har Bromma (till skillnad från de flesta andra flygplatser) något färre passagerare mitt i sommaren p.g.a. inrikesfokus och avsaknad av semestercharter, så det är inte säkert.
- Arlanda har också återhämtat något sig bättre än de flesta övriga flygplatser, och har gissningsvis fått minst en miljon passagerare till på Skavstas och i någon mån Brommas bekostnad, om man jämför med fördelningen på STO-flygplatserna 2019.
- Flygplatserna längst norrut (bl.a. Skellefteå, Luleå och Kiruna) är bland de återhämtat sig mest (>70%), men återhämtningen är inte lika stor överallt i Norrland, och några av Norrlandsflygplatserna (Örnsköldsvik och Sundsvall-Timrå) ligger i botten av återhämtningsligan (ca 20% eller lägre).
- Om man bara håller ögonen på regulärtrafik kan man nog vara förvånad över några charter-fokuserade flygplatsers storlek, bl.a. Växjö.
- Fyra småflygplatser har haft fler passagerare 2022 än 2019. I fallet Sälen, som ökat mest procentuellt, beror det på att de öppnade först i december 2019.