Senaste nytt

Återhämtning, efter covid, hos svenska flygplatser

011430121

Medlem
Vissa flygplatser har fått charter med BRA som flyger åt Apollo och Ving
Såg att de flög till LPA i helgen från Borlänge.
 

Tomas E

Medlem
Lite statistik på sådan flygverksamhet som naturligen inte drar till sig lika mycket uppmärksamhet på BC, nämligen frakt. Nedan antalet ton fraktgods + post per flygplats under 2023, från Transportstyrelsens statistik (två Excelfiler summerade), för de 13 flygplatser som låg på >100 ton under 2023.

1. Stockholm-Arlanda, 91 047 ton
2. Malmö, 14 499 ton
3. Göteborg-Landvetter, 14 263 ton
4. Örebro, 7 685 ton
5. Jönköping, 3 061 ton
6. Umeå, 1 897 ton
7. Luleå, 884 ton
8. Gällivare, 783 ton
9. Växjö-Kronoberg, 745 ton
10. Sundsvall-Timrå, 651 ton
11. Visby, 520 ton
12. Kiruna, 231 ton
13. Trollhättan, 196 ton

Jag har ingen aning om hur "bytesförhållandet" mellan frakt och passagerare ser ut, d.v.s. hur många kilo frakt som motsvarar en passagerare, när det gäller att motivera att hålla igång en flygplats. Det lär väl vara Örebro och Jönköping som huvudsakligen motiverar sin existens som fraktflygplatser.
 

Hachans

Medlem
Som jämförelse har CPH nu haft sitt bästa år sen 2019. Och det nämns även att American Airlines kommer åter till sommaren med en linje till Philadelphia vilket jag inte sett rapporteras tidigare.

Värt att notera är också att hälften av paxen på CPH inte är svenskar eller danskar. Undrar hur den fördelningen ser ut på ARN. Det känns spontant som att det nog är betydligt mindre andel utländska resenärer där, men det har jag inte på fötterna för.

IMG_4553.jpeg
 
Toppen