Lite statistik på sådan flygverksamhet som naturligen inte drar till sig lika mycket uppmärksamhet på BC, nämligen frakt. Nedan antalet ton fraktgods + post per flygplats under 2023, från Transportstyrelsens statistik (två Excelfiler summerade), för de 13 flygplatser som låg på >100 ton under 2023.
1. Stockholm-Arlanda, 91 047 ton
2. Malmö, 14 499 ton
3. Göteborg-Landvetter, 14 263 ton
4. Örebro, 7 685 ton
5. Jönköping, 3 061 ton
6. Umeå, 1 897 ton
7. Luleå, 884 ton
8. Gällivare, 783 ton
9. Växjö-Kronoberg, 745 ton
10. Sundsvall-Timrå, 651 ton
11. Visby, 520 ton
12. Kiruna, 231 ton
13. Trollhättan, 196 ton
Jag har ingen aning om hur "bytesförhållandet" mellan frakt och passagerare ser ut, d.v.s. hur många kilo frakt som motsvarar en passagerare, när det gäller att motivera att hålla igång en flygplats. Det lär väl vara Örebro och Jönköping som huvudsakligen motiverar sin existens som fraktflygplatser.