Senaste nytt

Återbetalning från Turkish Airlines, någon som har erfarenhet?

Vad jag har förstått så betalar TK även tillbaka bränsletillägget. Så med andra ord kan det löna sig att köpa en billig Economy från dem :)

Vad jag har förstått så betalar TK även tillbaka bränsletillägget. Så med andra ord kan det löna sig att köpa en billig Economy från dem :)

Ja, men endast för fares som tillåter återbetalning. Annars står det så här:
CANCELLATIONS

TICKET IS NON-REFUNDABLE IN CASE OF NO-SHOW.
NOTE - TEXT BELOW NOT VALIDATED FOR AUTOPRICING.
IN THE EVENT OF NO SHOW - WHEN CHANGES ARE
REQUESTED AFTER DEPARTURE OF THE ORIGINALLY
SCHEDULED FLIGHT-
NOT PERMITTED EVEN FOR MEDICAL REASON
FOR NON REFUNDABLE TICKETS THE -YR- SURCHARGE
WILL NOT BE REFUNDED.

@Unicornone, hur har det gått?
Jodå, små steg framåt... Nu har jag kommit så långt att TK har hostat upp ett referensnummer så nu är Amex reklamationsavdelning på det.

Lite intressant är hur olika besked man får från olika handläggare på TK, höger o vänster hand är inte synkade precis.

I mitt fall tar de 100€ per biljett i avbokningsavgift.

Md lite tur tur så får jag pengarna till jul, TK hävdar att de återbetalade den 11/11....

Pust, nu så.. har jag inte fått pengarna men väl en bekräftelse på att de betalar tillbaka pengarna igen jag ska ha dem den 10/2.....

Det är bara lite över tre månader sen jag avbokade, under all kritik.
Amex ska stöta på dem nu när jag äntligen fått en bekräftelse från TK, Amex policy är max 15 dagar. TK kör med 26 dagar i sin egen policy vilket Amex inte riktigt tycker är ok.

Har väl suttit i deras telefonkö i över fem timmar nu, över 30 samtal har det blivit för att komma hit. TKs kundcenter levererar under all kritik, de lägger upp nya ärenden men sen händer inget jag fick bli riktigt förbannad innan jag fick dem att eskalera ett av alla ärenden de skapat.

min slutsats är att ska jag åka TK framöver så måste jag vara jäkligt säker på att jag ska åka... har avbokat några hundra ggr på SAS och det har aldrig tagit mer än ett par dagar innan kredit kommit. Dessutom får man ju en bekräftelse att man har avbokat.

Last edited:
Är det någon fler här som väntar eller har fått återbetalning från Turkish Airlines?
Jag väntar sedan den 16:e mars på återbetalning på en biljett jag köpt via ticket.se.
Ticket.se säger att det inte kan betala ut nått till mig fören TK har gett dem pengar då dom säger att dom inte har några pengar. Snart i konkurs som Resia?

Vad är det bästa att försöka få igen pengarna? Kortreklamation? Ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden?

Hur har du betalat resan?

Om kreditkort, så skulle jag rekommendera kortreklamation - gjorde liknande grej med Amex i våras. Amex krediterade mitt konto direkt och sa att de kommer driva caset mot flygbolaget (ej Turkish, men spelar nog ingen större roll), sen fick jag faktiskt tillslut återbetalningen från flygbolaget, och efter ett tag så noterade Amex detta och tog tillbaka sin kreditering. Väldigt smidigt! Var noga med att bli kopplad till just reklamationsavdelningen och inte reseförsäkringen, dit kortföretaget antagligen gärna vill att du ska skickas...

Toppen