I rest my case!Det finns givetvis mängder av empirisk forskning som visar att företag agerar på detta sätt om de har möjlighet att göra det.
I rest my case!Det finns givetvis mängder av empirisk forskning som visar att företag agerar på detta sätt om de har möjlighet att göra det.
Det som gör mig riktigt förbannad är ju att de ljuger för mig - när man ringde förut så sa de alltid "Nej, så gör vi aldrig" trots att det bevisligen fanns massor av folk här som fått hela årsavgiften kompenserad...Jag är nog inte riktigt överens här. Jag tycker faktiskt likt Agehall att Amex gör bort sig genom att inte premiera sina största kunder. Ekonomiska teser kan man hitta och tolka som f..an läser bibeln. Jag tycker att de kunder som spendera mycket också borde få möjlighet till kompensation av något slag gällande årsavgiften, allt annat känns fel.
Tro mig, det räcker inte att hota med att säga upp kortet om du har hög spend.Tror nog inte det spelar roll vilken spend man har snarare att man åtminstone säger att man skall säga upp kortet. Har fungerat tre år i rad, iår blev det ikea pkort motsvarande årsavgiften 1000 kr. Har spend på runt 300 tkr.
Inte ens när jag hotade att säga upp kortet fick jag några erbjudanden.
Nej, jag har inte sagt upp det eftersom jag ändå velat ha in poängen och det har inte funnits bra alternativ.
Det som gör mig riktigt förbannad är ju att de ljuger för mig - när man ringde förut så sa de alltid "Nej, så gör vi aldrig" trots att det bevisligen fanns massor av folk här som fått hela årsavgiften kompenserad...
Bara för tydlighetens skull: jag har aldrig sagt "om jag inte får XYZ så kommer jag säga upp mitt kort". Jag brukar använda fraser som "överväger" eller "funderar starkt på". Kanske är därför jag aldrig lyckats... Ingen av dessa fraser är en lögn.Och ur ett rent moraliskt perspektiv. Vad ger dig rätt att ljuga (om att säga upp ditt kort om de inte går med på dina villkor) när du reagerar så kraftfullt på deras lögn om att de aldrig sänker årsavgiften...?
Ofta resonerar man ju att ju mer jag köper mer borde desto få lägre pris borde jag få. Jag har en kollega som alltid brukar utmana diskussionerna så jag slänger in den här med, kanske blir det lite ved på brasanHan brukar resonera, ju mer man köper/utnyttjar tjänsten, ju mer värde får man. Alltså ska man betala mer istället för mindre om man utnyttjar tjänsten mer. Kanske går det tillämpa här med. Två personer har ett Amex Premium kort. Person ett handlar för 300tkr/år. För de 1000kr får de 1st voucher och 45000 EB poäng. Person två handlar för 1 miljon kr/år. För de 1000kr får de 1st voucher och 150000 EB poäng. Alltså får person två mycket mer värde för sina satsade pengar (årsavgiften) och behöver således inte inte kompenseras i samma mån som den dom har lägre spendering som får mindre värde.
Det resonemanget går att applicera när man enbart har en fast kostnad men AmEx tar ju även procent på alla inköp vi gör, så vi betalar ju redan för poängen!