Senaste nytt

Årsavgift American Express med Eurobonus

Jag är nog inte riktigt överens här. Jag tycker faktiskt likt Agehall att Amex gör bort sig genom att inte premiera sina största kunder. Ekonomiska teser kan man hitta och tolka som f..an läser bibeln. Jag tycker att de kunder som spendera mycket också borde få möjlighet till kompensation av något slag gällande årsavgiften, allt annat känns fel.
Det som gör mig riktigt förbannad är ju att de ljuger för mig - när man ringde förut så sa de alltid "Nej, så gör vi aldrig" trots att det bevisligen fanns massor av folk här som fått hela årsavgiften kompenserad...

Tror nog inte det spelar roll vilken spend man har snarare att man åtminstone säger att man skall säga upp kortet. Har fungerat tre år i rad, iår blev det ikea pkort motsvarande årsavgiften 1000 kr. Har spend på runt 300 tkr.

Tror nog inte det spelar roll vilken spend man har snarare att man åtminstone säger att man skall säga upp kortet. Har fungerat tre år i rad, iår blev det ikea pkort motsvarande årsavgiften 1000 kr. Har spend på runt 300 tkr.
Tro mig, det räcker inte att hota med att säga upp kortet om du har hög spend.

Självklart bör lojala och (för företaget) inkomstbringande kunder premieras oftare än vad icke lojala kunder gör. Men den krassa vekligheten är nog så att Amex vet precis vad de gör. De lojala kunderna är så nöjda och uppbundna (tänker på tråden om att vara bakbundna i sin statusjakt) att de gladeligen (nåja...) betalar sin årsavgift.

På samma sätt som att vi som reser mycket med SAS inte får lika bra erbjudande i bonus challange som den som reser sällan/har mindre resor bokade.

Tror inte att vi kan göra så mycket åt detta, förutom att skrida till verket och verkligen byta kreditkortsföretag, flygbolag eller hotellkedja. Och det är det nog endast en minoritet som gör. Tror jag.

Inte ens när jag hotade att säga upp kortet fick jag några erbjudanden.

Nej, jag har inte sagt upp det eftersom jag ändå velat ha in poängen och det har inte funnits bra alternativ.

Det som gör mig riktigt förbannad är ju att de ljuger för mig - när man ringde förut så sa de alltid "Nej, så gör vi aldrig" trots att det bevisligen fanns massor av folk här som fått hela årsavgiften kompenserad...

Förmodligen har den enskilda kundtjänstmedarbetaren inte mandat till och/eller vetskapen om att det går att reducera/eliminera årsavgiften och svarar därför att Amex inte gör så. Detta behöver nödvändigtvis inte betyda att medarbetaren medvetet ljuger.

Det finns en uppsjö av exempel i andra trådar om felaktiga svar på frågor frummedlemmar ställt till diverse kundtjänster och supporter - att vara okunnig innebär inte att man ljuger.

Och ur ett rent moraliskt perspektiv. Vad ger dig rätt att ljuga (om att säga upp ditt kort om de inte går med på dina villkor) när du reagerar så kraftfullt på deras lögn om att de aldrig sänker årsavgiften...?

Och ur ett rent moraliskt perspektiv. Vad ger dig rätt att ljuga (om att säga upp ditt kort om de inte går med på dina villkor) när du reagerar så kraftfullt på deras lögn om att de aldrig sänker årsavgiften...?
Bara för tydlighetens skull: jag har aldrig sagt "om jag inte får XYZ så kommer jag säga upp mitt kort". Jag brukar använda fraser som "överväger" eller "funderar starkt på". Kanske är därför jag aldrig lyckats... Ingen av dessa fraser är en lögn.

Anledningen att jag påstår att de ljuger, är att det varit väldigt konsekventa svar. Hade man låg spend behövde man i princip bara be om kompensation för att få det. Medelspend krävde att man hotade med att säga upp kortet och hade man hög spend så gick det inte att göra något alls. För mig var det uppenbart att man hade tydliga instruktioner.

Jag vet dock inte hur det är numera. Jag antar att det är extremt svårt att få något om man har elite.

Jag hade nästan 700k spendings under 2015. Ringde för att förhandla en voucher till eller lite extra poäng. Pratade med 2 olika handläggare som blev stenhårda. Fick erbjudande av en j..la IKEA voucher.
De vet helt enkelt att det finns ingen konkurrent.

• Gilla
Reactions: HCW
Ofta resonerar man ju att ju mer jag köper mer borde desto få lägre pris borde jag få. Jag har en kollega som alltid brukar utmana diskussionerna så jag slänger in den här med, kanske blir det lite ved på brasan :) Han brukar resonera, ju mer man köper/utnyttjar tjänsten, ju mer värde får man. Alltså ska man betala mer istället för mindre om man utnyttjar tjänsten mer. Kanske går det tillämpa här med. Två personer har ett Amex Premium kort. Person ett handlar för 300tkr/år. För de 1000kr får de 1st voucher och 45000 EB poäng. Person två handlar för 1 miljon kr/år. För de 1000kr får de 1st voucher och 150000 EB poäng. Alltså får person två mycket mer värde för sina satsade pengar (årsavgiften) och behöver således inte inte kompenseras i samma mån som den dom har lägre spendering som får mindre värde.

• Gilla
Reactions: Pho
Ofta resonerar man ju att ju mer jag köper mer borde desto få lägre pris borde jag få. Jag har en kollega som alltid brukar utmana diskussionerna så jag slänger in den här med, kanske blir det lite ved på brasan :) Han brukar resonera, ju mer man köper/utnyttjar tjänsten, ju mer värde får man. Alltså ska man betala mer istället för mindre om man utnyttjar tjänsten mer. Kanske går det tillämpa här med. Två personer har ett Amex Premium kort. Person ett handlar för 300tkr/år. För de 1000kr får de 1st voucher och 45000 EB poäng. Person två handlar för 1 miljon kr/år. För de 1000kr får de 1st voucher och 150000 EB poäng. Alltså får person två mycket mer värde för sina satsade pengar (årsavgiften) och behöver således inte inte kompenseras i samma mån som den dom har lägre spendering som får mindre värde.

Det resonemanget går att applicera när man enbart har en fast kostnad men AmEx tar ju även procent på alla inköp vi gör, så vi betalar ju redan för poängen!

Det resonemanget går att applicera när man enbart har en fast kostnad men AmEx tar ju även procent på alla inköp vi gör, så vi betalar ju redan för poängen!

Absolut inte.
Jag pratade om kortinnehavarens värde. Kortinnehavarens värde är detsamma oavsett vad leverantören tjänar på det.
En kortinnehavare som har en hög spendering får mer värde än en kortinnehavare som har låg spendering.

Ser jag till mina vänner så är de som har hög spendering väldigt nöjda med produkten, de använder alltid vouchern och ofta på långresor och i premiumkabiner då de har mycket poäng som de kan göra av med.
De vänner som har låg spendering är mer tveksamma, det är inte alla år de kan gör av med vouchern eller ta ut någon vettig resa då de har för lite poäng. Dessa är mer tveksamma till produkten och mer angelägna att säga upp den.

Jag tror, utan att veta, att det är fler med låg spendering som säger upp sina kort än de med hög spendering. Kortinnehavare med hög spendering upplever ett stort värde av produkten och behöver således inte kompenseras ytterligare.

Att man sedan tycker att man borde ha en större rabatt eller kompensation för att man bidrar med mer pengar till Amex, det är en annan sak.

Toppen