Senaste nytt

Årsavgift American Express med Eurobonus

Jag har lyckats med att bli av med avgiften en gång men det är länge sedan. Nu är det standard med nån kompensation. Senast 600 på Stadium men tidigare allt från Ikea till SF.
Första gången tog det säkert tjugo minuter och dom fick koppla vidare mig till 2nd level, 1st level är inte bemyndigade att göra något tror jag. Rådet är att ringa igen, begära kompensation och om dom nekar be att bli kopplad till en manager och sedan dra allt igen

Resonerar du likadant med bolåneräntor? "Vill man inte betala listpris är det ju bara att inte låna eller flytta till en annan bank?"

Jag tycker personligen att det är fullt rimligt att ringa in för att försöka förhandla ner avgiften, och att (hota med att) rösta med fötterna är ju den enda leverage (saknar svenskt ord här) man har som kund. Sen är jag själv inte bekväm med att ringa in och sken-avsluta och sen backa, utan ringer bara i fallet att om jag inte får gehör så säger jag faktiskt upp kortet - men det är mitt val.

Och hade det funnits en perfekt konkurrens hade ju troligen någon annan erbjudit high-spenders fler förmåner eller ett avgiftsfritt kort, och då hade @agehall inte varit Amexkund längre. Nu får han finna sig i erbjudandet för det är trots allt bäst på marknaden.

Jag tycker inte det är något fel att ringa till Amex och fråga om det är något de kan erbjuda för att man tycker man är en bra kund, men att hota med att säga upp kortet för att man vill pruta på årsavgiften men sedan inte är beredd att gå den vägen känns konstigt om man är nöjd med produkten. I alla fall för mig.

Mitt problem med hur AmEx hanterar det här är egentligen att de premierar personer som de tjänar långt mindre pengar på än mig.
Detta har ju diskuterats tidigare i andra trådar och för mig är AmEx hanterande ett sätt för dem att optimera sina inkomster. Borde ju inte komma som en överraskning att även företag, precis som många här, vill optimera sitt agerande. Grundläggande nationalekonomi helt enkelt. För de som är intresserade av ämnet kan ju Googla: first degree price discrimination.

Jag är nog inte riktigt överens här. Jag tycker faktiskt likt Agehall att Amex gör bort sig genom att inte premiera sina största kunder. Ekonomiska teser kan man hitta och tolka som f..an läser bibeln. Jag tycker att de kunder som spendera mycket också borde få möjlighet till kompensation av något slag gällande årsavgiften, allt annat känns fel.

Prissättning och den teori som hänvisas till brukar dock främja storkunder, alltså bör de med hög spend premieras. Det är ju trots allt lättare att få 200kr rabatt i klädesaffären om du handlar för 5000 än om du handlar för 500.

Prissättning och den teori som hänvisas till brukar dock främja storkunder, alltså bör de med hög spend premieras. Det är ju trots allt lättare att få 200kr rabatt i klädesaffären om du handlar för 5000 än om du handlar för 500.
Då har du tyvärr missförstått teorin. Det hela går ut på att företaget kan sätta priser efter kundernas betalningsförmåga och därmed låta de som kan betala ett högt pris och de som inte kan betala lika mycket får betala ett lägre pris.

Toppen