Senaste nytt

Åka taxi utan problem

Det är sånt där som gör att jag inte riktigt litar på de där tjänsterna. Det är inte direkt första gången jag hör en liknande historia.
Handlar väl inte om tjänsterna i sig, utan att samma förare accepterar en körning från två olika personer på två olika appar. I detta fall på Uber och Bolt.

Det blir ju tjänsterna ändå. Som resenär måste jag förhålla mig till att om jag bokar via tex Uber så kommer föraren avboka om han hittar något bättre.
Men man kan bli utsatt för det även med ”traditionella” taxibolag. Sen kan det diskuteras i vilken skala och vad man som konsument har för rättigheter…

Vilken klappkass information på Taxi Stockholms hemsida. Så här står det: ”I bokningen uppger du den preliminära ankomsttiden för din flight, Taxi Stockholm bevakar sedan flighten och skickar fram en taxi när ditt plan har landat. Viss väntetid ingår men ibland kan du debiteras ytterligare väntetid enligt vår prislista.”

Någon som har erfarenhet och kan reda ut i vilket läge som de debiterar extra väntetid? Det är ju extremt otydligt beskrivet och låter som en ren tombola enligt ordalydelsen i texten. Vadå ”ibland”?
Jag har använt förbokad bil säkert 100 gånger från Arlanda och aldrig fått betala för någon extra väntetid. Även de gånger man får vänta ovanligt länge på bagaget,

Jag har använt förbokad bil säkert 100 gånger från Arlanda och aldrig fått betala för någon extra väntetid. Även de gånger man får vänta ovanligt länge på bagaget,
Same, aldrig råkat ut för det. En gång ringde taxichaffisen och undrade om det var OK att han drog när det var extremtförsenat baggage (men jag hade precis fått mitt, så han fick vänta i 2-3 minuter till medans jag gick ut genom tullen), men har aldrig blivit debiterad något.

Däremot har jag flera gånger blivit debiterad mer än 30 sekunder försenad till upphämtning på väg till Arlanda.

Vilken klappkass information på Taxi Stockholms hemsida. Så här står det: ”I bokningen uppger du den preliminära ankomsttiden för din flight, Taxi Stockholm bevakar sedan flighten och skickar fram en taxi när ditt plan har landat. Viss väntetid ingår men ibland kan du debiteras ytterligare väntetid enligt vår prislista.”

Någon som har erfarenhet och kan reda ut i vilket läge som de debiterar extra väntetid? Det är ju extremt otydligt beskrivet och låter som en ren tombola enligt ordalydelsen i texten. Vadå ”ibland”?
I mail från Taxi Stockholm "Vi beklagar det inträffade, det stämmer 30 minuter inkluderat från att planet landat om det inte är bokat med incheckat bagage annars så är det från att första bagagebandet börjat rulla."

Har nyttjat taxi (till Uppsala men står likadant på deras hemsida vid förbokning) flertalet ggr men aldrig behövt betala för extra väntetid.

Min erfarenhet är att förarna istället bara drar.

Toppen