Senaste nytt

Är Thai så bra som "alla" säger?

Det kanske hänger ihop med förväntningarna och i vilken kabinklass man reser.
Jag har dock inga problem med servicen jag har fått på THAI flygningar, oavsett om det var i First, Business eller i Economy class.
Jag är van vid servicen bl a på SAS, kinesiska flygbolag och LCC, så min förväntningströskel är säker låg.

Däremot jag har slutat att köpa THAI biljett för att THAI:s billiga Economy class biljetter i V, W klass ger 0% poäng till SAS EuroBonus.
(sedan 2017-APR-01 får man 25% miles om man krediterar till United Mileage Plus dock)

EuroBonus-partner – Thai Airways International | SAS
Fly with THAI Airways

Jag har enbart flugit i economy med Thai och tyckte det var acceptabelt, och inte sämre än någon annan economy jag rest med. Jag har ingen erfarenhet av Thai business eller first men under nästa år har jag en awardresa som omfattar två legs med Thai i First. (NRT-BKK, BKK-MUC). Dessa är i olika maskiner (A380 och 747-400, 9 seat setup) och omfattar 6,5h vs 11h.

Jag kommer att jämföra dessa legs med Asianas First mellan FRA-ICN som jag gör veckan innan. Av denna tråd att döma kommer jag antagligen bli väldigt besviken på servicen från Thai jämfört med andra?

Kam någon som flugit Thai first uttala sig?

Jag flög Thai First med dom i februari och mars. Absolut helt klart godkänd flygning, speciellt den sista men detta berodde på att den thailändska prinsessan var ombord i kabinen. Det var bara jag och en vanlig dödlig resenär i first kabinen förutom hennes följe.

Sist jag flög med Thai var i first. Servicen var helt adekvat, men den förbeställda hummern var som en skosula. De "ordinarie" rätterna betydligt bättre.

Åker med dem varje år, eco, premium eco och business, och aldrig haft problem. Fick sitta med ett trasigt matbord på ett fullt flyg och personalen gjorde sitt bästa att fixa det.

Visst. Om Thai hade i sina ambitioner att marknadsföra sig som ett dåligt LCC hade jag inte klagat alls men nu vill de ju framstå som ett premium bolag och dessutom tar betalt efter det. Då kommer jag att ha min bedömningsribba satt efter det och då är min slutsats att de är riktigt kassa på att leverera i de klasser jag har rest i.
Jämför med SK. I mina ögon så har de inte gett sken av att vara ett flärdfullt lyxigt bolag utan de kör på robusthet och du får vad du betalar för. Det är ju betydligt ärligare och accepterat.

Har läst igenom tråden och blir lite fundersam om det är jag som har haft tur. Flyger en hel del både privat och i jobbet. Försöker så långt det bara är möjligt hålla mig till *A bolag.

Även om även jag varit med om en och annan sur crew på thaiflighter måste jag ändå ställa mig frågan om de omdömen om Thai som helhet inte är väl negativa? Att jämföra de med LCC känns ju helt av banan.

Rent objektivt tycker jag att deras economy och business håller minst lika bra nivå som SAS, LH, Asiana vilket är de bolag jag senaste 24 månaderna rest med till Asien.

Även om ARN-BKK ofta är knökfulla med resenärer som ska dricka och festa järnet bara för att spriten är gratis :)

Nja. Gratis och gratis. Tycker det är ofta som spriten tar "slut" ombord. Har hänt många gånger att ölen är "slut".
Men går du till nästa galley så hux flux så "finns" det både sprit och öl.

Flög Thai Business Class förra sommaren, ut från Köpenhamn till Singapore via Bangkok och hem till Stockholm samma väg. Hade låga förväntningar gällande mat och service, men var mycket nöjd med upplevelsen. Bra personal på bägge flyg, men knappast på samma nivå som Singapore Airlines. Maten från Köpenhamn var bra, en av de bästa köttbitar jag ätit ombord på ett flygplan och betydligt bättre än varmrätten jag fick på Singapore Airlines i First Class från Köpenhamn häromveckan. För 90 000 TK miles och 465 SEK i skatter var detta fenomenalt bra värde.

IMG_3277.JPG IMG_3304.JPG

Nja. Gratis och gratis. Tycker det är ofta som spriten tar "slut" ombord. Har hänt många gånger att ölen är "slut".
Men går du till nästa galley så hux flux så "finns" det både sprit och öl.
De få gånger jag har beställt Gin&Tonic eller en miniflaska av vin har de inte tagit slut även efter middagsservering. Varken från vagnen eller på galleyn.

Sedan handlar det kanske också om vilka linjer man pratar om.
Jag flög med THAI mest på mellan Asien och Bangkok men också på mellan Europa och Thailand.

På Europa-Thailand flög jag mest i Business eller i First class och på de flygningarna har aldrig någon dricka har tagit slut under flygningen.

På THAIs asiatiska linjer har jag sällan sett några belusade passagerare men på Stockholm/Köpenhamn-Bangkok/Phuket har jag sett sådana passagerare både i Business och i Economy class.

Kanske dålig medpassagerare gör att ens flyhupplevelse sämre än andra flygningarna?

Toppen