Senaste nytt

Är SAS ett statligt bolag?

What's an SOE?
Broadly speaking, state-owned-enterprises, or SOEs, are publicly traded companies with equity ownership split between government and public shareholders. There is no threshold level of government ownership that qualifies a firm as an SOE, other than it must be greater than zero. The public/government ownership split varies across this cohort. In most cases, a government or government agency is the majority shareholder, but there are exceptions.”
Finns ingen gräns. Däremot är SAS en av dessa 45 bolag som staten anser vara statliga.

Det är ju enkelt att klippa och klistra de delar som passar, framför allt om man inte länkar till källan.

Detta är vad jag hittar:
Understanding State-Owned Enterprises (SOE)
Also known as government-owned corporations (GOC), state-owned entities should not be confused with listed companies with stocks that are owned in part by a government body, as these companies are truly public corporations that happen to have a government entity as one of their shareholders.
Källa: State-Owned Enterprise (SOE) Definition

Med den förklaringen så skulle jag vilja påstå att SAS är ett "truly public corporation".

Det är ju enkelt att klippa och klistra de delar som passar, framför allt om man inte länkar till källan.

Detta är vad jag hittar:
Understanding State-Owned Enterprises (SOE)
Also known as government-owned corporations (GOC), state-owned entities should not be confused with listed companies with stocks that are owned in part by a government body, as these companies are truly public corporations that happen to have a government entity as one of their shareholders.
Källa: State-Owned Enterprise (SOE) Definition

Med den förklaringen så skulle jag vilja påstå att SAS är ett "truly public corporation".
Regeringen själva skriver följande på engelska;

”The State is a significant company owner in Sweden. The portfolio of state-owned enterprises contains 43 fully and partially owned enterprises, of which two are listed.”

Ser regeringen något problem med SOE och börsnoterade bolag? Nej! Alla bolag i portföljen räknas som SOE enligt regeringen vilket betyder ”statliga bolag”

State-owned enterprises - Government.se

Regeringen själva skriver följande på engelska;

”The State is a significant company owner in Sweden. The portfolio of state-owned enterprises contains 43 fully and partially owned enterprises, of which two are listed.”

Ser regeringen något problem med SOE och börsnoterade bolag? Nej! Alla bolag i portföljen räknas som SOE enligt regeringen vilket betyder ”statliga bolag”

State-owned enterprises - Government.se

Således existerar det olika uppfattningar om detta, men fakta kvarstår att utifrån det påstående som startade hela denna diskussion så är faktiskt inte definitionen av statligt bolag av särskilt stor betydelse, utan det som spelar roll är till vilken grad svenska staten kan påverka inom ramen för gällande lagstiftning och policies. Där är det bl a genom statens ägarpolicy tydligt att man inte går in och detaljstyr ett företag där man inte är majoritetsägare. Således så går det inte att kräva att staten ska gå in och styra upp varken den pågående konflikten, kollektivavtalen eller eventuella brott mot arbetsrätten.

Således existerar det olika uppfattningar om detta, men fakta kvarstår att utifrån det påstående som startade hela denna diskussion så är faktiskt inte definitionen av statligt bolag av särskilt stor betydelse, utan det som spelar roll är till vilken grad svenska staten kan påverka inom ramen för gällande lagstiftning och policies. Där är det bl a genom statens ägarpolicy tydligt att man inte går in och detaljstyr ett företag där man inte är majoritetsägare. Således så går det inte att kräva att staten ska gå in och styra upp varken den pågående konflikten, kollektivavtalen eller eventuella brott mot arbetsrätten.
Själv vill jag inte att staten ska få för stort inflytande i ett börsnoterat aktiebolag. Skulle skicka ut fel signaler till ägarna. Kan du översätta ”statligt bolag” till engelska?

Problemet i denna tråd är att vi har ett gäng boomers som växte upp under en tid då statligt bolag = staten 100% ägare. Så är det inte längre och dessa boomers lever kvar i dåtid och har ingen aning om vad begreppet state-owned enterprises betyder.

Inte riktigt klar över varför du tar till ett engelskt begrepp för att förklara ett svenskt?

Kan vi inte bara enas om att begreppet ”statligt bolag” INTE är väldefinierat?

Inte riktigt klar över varför du tar till ett engelskt begrepp för att förklara ett svenskt?

Det är ett generellt problem bland svenskar.

Kan vi inte bara enas om att begreppet ”statligt bolag” INTE är väldefinierat?

Svenska staten anser att SAS är ett statligt bolag. Ett av 45. Begreppet "statliga bolagsportföljen" är det enklaste sättet att i praktiken ta reda på om ett bolag är statligt.

Svenska staten anser att SAS är ett statligt bolag. Ett av 45. Begreppet "statliga bolagsportföljen" är det enklaste sättet att i praktiken ta reda på om ett bolag är statligt.

Jag anser att svenska staten inte har ensamrätt på att definiera begrepp i det svenska språket. Möjligen att just myndigheten Isof skulle kunna vara vägledande så är beredd att ändra min åsikt om just de yttrar sig i frågan.

Toppen