Senaste nytt

Är SAS ett statligt bolag?

För mig uppstår begreppsförvirringen när personer både här på BC och utanför säger saker som "...skamligt av ett statligt bolag att frångå den skandinaviska modellen...", när staten i just det här fallet inte bestämmer över "sitt" bolag i och med att man inte kontrollerar en majoritet av ägandet och därför inte kan göra något, förutom att vägra kapitaltillskott och sälja sitt innehav. Tydligare hade varit att säga "...skamligt att staten är delägare i ett bolag som frångår den skandinaviska modellen...". Men det är jag.
Själv så tycker jag att båda är lika tydliga att ett statligt bolag frångår den skandinaviska modellen samt att ett bolag med staten som delägare. Sen att några andra i detta forum har problem med ordet statligt är en annan femma.

Det jag ville säga är att för mig är SAS inte ett statligt bolag eftersom staten inte äger över 50% av aktierna i bolaget. Det är bolag med staten som ägare.Tycker SCB definition är bra beskrivet vad de är för bolag, dvs inte statligt.
SCBs definition är att i NORMALFALLET så är offentligt ägda bolag minst 50%. Ska vi ta och reda ut vad normalfallet också betyder? Detta betyder att det finns undantag. Vilket även @ResenärenLars tog reda genom kontakt med riksrevisionen.

Toppen