palmen
Moderator
Välkommen till forumet @karin81 !
Bra fråga helt klart, jag kan för lite om Finnairs program men vad jag hört så är det inte ett av de bättre på marknaden.
Jag tycker @olo har ett bra förslag vad det gäller att analysera pris och flygtider för eventuella konkurrerande program/bolag. Det kan vara så att det är väldigt mycket fördelaktigare för dig att samla poäng till Eurobonus men att flygen kommer bli betydligt dyrare och gå på sämre tider, då är det inte en bra anledning att byta i vilket fall.
Om man tittar på dina tre huvudpunkter som du vill komma åt
Så många uppgraderingar till business class som möjligt:
Det här tror jag blir svårt oavsett vilket program du väljer, om det inte är de amerikanska programmen och du flyger med de Amerikanska bolagen men det passar inte ditt resmönster. Det är väldigt få bolag som ger bort gratis uppgraderingar, men det finns många som på bättre eller sämre sätt kan erbjuda detta via poäng eller att köpa sig till detta.
Samla samtliga resenärers poäng på ett och samma konto
Mig veterligen är inte detta möjligt till något program, i alla fall inte för ens kollegor. Hos SAS Eurobonus har du familjekonto där alla familjens poäng går in på ett och samma konto, men det är långt ifrån samma sak som arbetskollegor. Det finns dock många program som erbjuder någon form av företagsavtal, SAS har Credit där företagit får ett antal poäng som kan nyttjas för kommande resor (jag kan dock inget om detta själv).
Mitt Mastercard kopplat till flygbolag/allians så jag hela tiden får poäng på köp. Handlar för ca 100 000 SEK/ månaden på kreditkort.
Här finns det en hel del att göra, då har åtminstone två val utöver det du redan har (vilket jag antar är något kort kopplat till Finnair). British Airways har sitt Visa som du kan läsa mer av i @nota bene post. Vad det gäller SAS har du en uppsjö med kort och med den spend du har skulle jag nog rekommendera Amex Elite för att få 2 vouchers att nyttja (förutsäter dock att du flyger star alliance och krediterar till Eurobonus).
Det enda program som jag kan någorlunda bra är SAS Eurbonus så kan ge mina tankar om detta. Miles&More hos Lufthansa kan säkert också vara ett bra ett alternativ med ditt resmönster, @Senator eller någon annan kanske kan ge lite input på detta.
Summering av SAS Eurobonus utifrån dina resor och köpmönster
3 - 4 resor ARN-FRA-DEL borde ge följande intjäning med Lufthansa om du flyger Business (P-klass)
1250+3900*1,5=7100 poäng per väg -> 14200 poäng t/r -> 42600-56800 poäng
1 - 2 gånger om året Sthlm - Miami med SAS i PLUS Saver (denna rutt öppnar i höst från Köpenhamn och Oslo)
(750+6000)*2 = 13500 tur och retur -> 13500-27000 poäng före guldbonus -> 16875-33750 poäng med guldbonus
1 -2 gånger om året Sthlm - Kina med SAS i Business Saver via Köpenhamn (räknar till Shanghai)
(1000+9000)*2 = 20000 tur och retur -> 20000-40000 poäng före guldbonus -> 25000-50000 poäng med guldbonus
Nu tar jag inte hänsyn till dina Europaresor i och med att det blir "småpoäng" i sammanhanget.
Med följande resmönster blir du enkelt Eurobonus Diamond hos SAS vilket inte på något sätt är en superstatus men det ger lite gratis uppgraderingar en kabinnivå ibland samt att man kan förmånligt delbetala resor med poäng (en resa som inte räknas som award utan som betald biljett och man får nya poäng på så sätt). Om vi förutsätter att du redan är Eurobonus Guld för denna intjäning så kommer du med ovan resmönster få någon stans mellan 85000-140000 poäng under ett medlemsår. Det krävs i dagsläget 90k poäng för att bli Diamond (de sista 5k som saknas får du på Europaresor eller genom Amex Elite som ger 20k baspoäng varje år). Det är dock lite rykten på gång angående "Nya Eurobonus 3.0" som förväntas lanseras i år, vad det innebär vet vi inte i dagsläget.
Du kommer dra in bra med poäng med detta resmönster och om du kombinerar detta med ett Amex Elite så kommer du få ytterligare ca 240.000 poäng per år för kreditkortet. Amex Elite ger 20p per spenderad 100 kronor. Det ger dig också en voucher när du spenderat 150k kronor per år och en andra voucher efter att ha spenderat 300k på ett år. Denna voucher används sedan för att bara betalar halva poängsumman för upp till 2 personer på en award-biljett, den går att nyttja på alla klasser ombord (perfekt att nyttja till att flyga First Class för maximal utdelning).
Att boka Award-resor kräver dock att man är rätt flexibel vilket man kanske inte alltid kan vara i en jobbsituation.
Poängen hos SAS kan du också använda för att uppgradera till Business ombord när du flyger SAS. Det är dock ingen garranti att det finns plats att uppgradera till. Poängkostnaden är 15.000 för Economy->PLUS och 25.000 för PLUS->Business. Här kan ni med fördel boka PLUS (Premium Economy) och sen uppgradera för poäng. Som Diamond får man dock gratis uppgradering ibland. Det har även på senare tid funnits möjlighet att betala 2500 för att uppgradera PLUS till Business efter att man checkat in, det är dock inget man kan räkna med.
Summering
Det är inte säkert att SAS Eurobonus är rätt program för dig, biljetter med SAS och Lufthansa tenderar ofta till att vara lite dyrare än andra bolags även under kampanjer. Att använda eurobonuspoäng för att uppgradera SAS-flighter är oftast möjligt så där har du chans till "gratis" uppgradering till Business rätt ofta. SAS håller på att uppgradera hela sin longhaul flotta just nu, hårdvaran är bland det bättre du kan hitta i Europa och den mjuka produkten är lite hit and miss även om jag aldrig råkat ut för direkt dålig service på longhaul.
SAS hemsida är tyvärr också helt katastrof och jag tror att Finnair faktiskt har en bättre hemsida i dagsläget. Det ska dock lanseras en ny sida under 2016 för SAS, det tror jag dock på först när jag ser den men förhoppnignsvis blir det ett rejält lyft.
Bra fråga helt klart, jag kan för lite om Finnairs program men vad jag hört så är det inte ett av de bättre på marknaden.
Jag tycker @olo har ett bra förslag vad det gäller att analysera pris och flygtider för eventuella konkurrerande program/bolag. Det kan vara så att det är väldigt mycket fördelaktigare för dig att samla poäng till Eurobonus men att flygen kommer bli betydligt dyrare och gå på sämre tider, då är det inte en bra anledning att byta i vilket fall.
Om man tittar på dina tre huvudpunkter som du vill komma åt
Så många uppgraderingar till business class som möjligt:
Det här tror jag blir svårt oavsett vilket program du väljer, om det inte är de amerikanska programmen och du flyger med de Amerikanska bolagen men det passar inte ditt resmönster. Det är väldigt få bolag som ger bort gratis uppgraderingar, men det finns många som på bättre eller sämre sätt kan erbjuda detta via poäng eller att köpa sig till detta.
Samla samtliga resenärers poäng på ett och samma konto
Mig veterligen är inte detta möjligt till något program, i alla fall inte för ens kollegor. Hos SAS Eurobonus har du familjekonto där alla familjens poäng går in på ett och samma konto, men det är långt ifrån samma sak som arbetskollegor. Det finns dock många program som erbjuder någon form av företagsavtal, SAS har Credit där företagit får ett antal poäng som kan nyttjas för kommande resor (jag kan dock inget om detta själv).
Mitt Mastercard kopplat till flygbolag/allians så jag hela tiden får poäng på köp. Handlar för ca 100 000 SEK/ månaden på kreditkort.
Här finns det en hel del att göra, då har åtminstone två val utöver det du redan har (vilket jag antar är något kort kopplat till Finnair). British Airways har sitt Visa som du kan läsa mer av i @nota bene post. Vad det gäller SAS har du en uppsjö med kort och med den spend du har skulle jag nog rekommendera Amex Elite för att få 2 vouchers att nyttja (förutsäter dock att du flyger star alliance och krediterar till Eurobonus).
Det enda program som jag kan någorlunda bra är SAS Eurbonus så kan ge mina tankar om detta. Miles&More hos Lufthansa kan säkert också vara ett bra ett alternativ med ditt resmönster, @Senator eller någon annan kanske kan ge lite input på detta.
Summering av SAS Eurobonus utifrån dina resor och köpmönster
3 - 4 resor ARN-FRA-DEL borde ge följande intjäning med Lufthansa om du flyger Business (P-klass)
1250+3900*1,5=7100 poäng per väg -> 14200 poäng t/r -> 42600-56800 poäng
1 - 2 gånger om året Sthlm - Miami med SAS i PLUS Saver (denna rutt öppnar i höst från Köpenhamn och Oslo)
(750+6000)*2 = 13500 tur och retur -> 13500-27000 poäng före guldbonus -> 16875-33750 poäng med guldbonus
1 -2 gånger om året Sthlm - Kina med SAS i Business Saver via Köpenhamn (räknar till Shanghai)
(1000+9000)*2 = 20000 tur och retur -> 20000-40000 poäng före guldbonus -> 25000-50000 poäng med guldbonus
Nu tar jag inte hänsyn till dina Europaresor i och med att det blir "småpoäng" i sammanhanget.
Med följande resmönster blir du enkelt Eurobonus Diamond hos SAS vilket inte på något sätt är en superstatus men det ger lite gratis uppgraderingar en kabinnivå ibland samt att man kan förmånligt delbetala resor med poäng (en resa som inte räknas som award utan som betald biljett och man får nya poäng på så sätt). Om vi förutsätter att du redan är Eurobonus Guld för denna intjäning så kommer du med ovan resmönster få någon stans mellan 85000-140000 poäng under ett medlemsår. Det krävs i dagsläget 90k poäng för att bli Diamond (de sista 5k som saknas får du på Europaresor eller genom Amex Elite som ger 20k baspoäng varje år). Det är dock lite rykten på gång angående "Nya Eurobonus 3.0" som förväntas lanseras i år, vad det innebär vet vi inte i dagsläget.
Du kommer dra in bra med poäng med detta resmönster och om du kombinerar detta med ett Amex Elite så kommer du få ytterligare ca 240.000 poäng per år för kreditkortet. Amex Elite ger 20p per spenderad 100 kronor. Det ger dig också en voucher när du spenderat 150k kronor per år och en andra voucher efter att ha spenderat 300k på ett år. Denna voucher används sedan för att bara betalar halva poängsumman för upp till 2 personer på en award-biljett, den går att nyttja på alla klasser ombord (perfekt att nyttja till att flyga First Class för maximal utdelning).
Att boka Award-resor kräver dock att man är rätt flexibel vilket man kanske inte alltid kan vara i en jobbsituation.
Poängen hos SAS kan du också använda för att uppgradera till Business ombord när du flyger SAS. Det är dock ingen garranti att det finns plats att uppgradera till. Poängkostnaden är 15.000 för Economy->PLUS och 25.000 för PLUS->Business. Här kan ni med fördel boka PLUS (Premium Economy) och sen uppgradera för poäng. Som Diamond får man dock gratis uppgradering ibland. Det har även på senare tid funnits möjlighet att betala 2500 för att uppgradera PLUS till Business efter att man checkat in, det är dock inget man kan räkna med.
Summering
Det är inte säkert att SAS Eurobonus är rätt program för dig, biljetter med SAS och Lufthansa tenderar ofta till att vara lite dyrare än andra bolags även under kampanjer. Att använda eurobonuspoäng för att uppgradera SAS-flighter är oftast möjligt så där har du chans till "gratis" uppgradering till Business rätt ofta. SAS håller på att uppgradera hela sin longhaul flotta just nu, hårdvaran är bland det bättre du kan hitta i Europa och den mjuka produkten är lite hit and miss även om jag aldrig råkat ut för direkt dålig service på longhaul.
SAS hemsida är tyvärr också helt katastrof och jag tror att Finnair faktiskt har en bättre hemsida i dagsläget. Det ska dock lanseras en ny sida under 2016 för SAS, det tror jag dock på först när jag ser den men förhoppnignsvis blir det ett rejält lyft.