Senaste nytt

Är OneWorld rätt för mig?

palmen

Moderator
Välkommen till forumet @karin81 !
Bra fråga helt klart, jag kan för lite om Finnairs program men vad jag hört så är det inte ett av de bättre på marknaden.

Jag tycker @olo har ett bra förslag vad det gäller att analysera pris och flygtider för eventuella konkurrerande program/bolag. Det kan vara så att det är väldigt mycket fördelaktigare för dig att samla poäng till Eurobonus men att flygen kommer bli betydligt dyrare och gå på sämre tider, då är det inte en bra anledning att byta i vilket fall.

Om man tittar på dina tre huvudpunkter som du vill komma åt

Så många uppgraderingar till business class som möjligt:
Det här tror jag blir svårt oavsett vilket program du väljer, om det inte är de amerikanska programmen och du flyger med de Amerikanska bolagen men det passar inte ditt resmönster. Det är väldigt få bolag som ger bort gratis uppgraderingar, men det finns många som på bättre eller sämre sätt kan erbjuda detta via poäng eller att köpa sig till detta.

Samla samtliga resenärers poäng på ett och samma konto
Mig veterligen är inte detta möjligt till något program, i alla fall inte för ens kollegor. Hos SAS Eurobonus har du familjekonto där alla familjens poäng går in på ett och samma konto, men det är långt ifrån samma sak som arbetskollegor. Det finns dock många program som erbjuder någon form av företagsavtal, SAS har Credit där företagit får ett antal poäng som kan nyttjas för kommande resor (jag kan dock inget om detta själv).

Mitt Mastercard kopplat till flygbolag/allians så jag hela tiden får poäng på köp. Handlar för ca 100 000 SEK/ månaden på kreditkort.
Här finns det en hel del att göra, då har åtminstone två val utöver det du redan har (vilket jag antar är något kort kopplat till Finnair). British Airways har sitt Visa som du kan läsa mer av i @nota bene post. Vad det gäller SAS har du en uppsjö med kort och med den spend du har skulle jag nog rekommendera Amex Elite för att få 2 vouchers att nyttja (förutsäter dock att du flyger star alliance och krediterar till Eurobonus).


Det enda program som jag kan någorlunda bra är SAS Eurbonus så kan ge mina tankar om detta. Miles&More hos Lufthansa kan säkert också vara ett bra ett alternativ med ditt resmönster, @Senator eller någon annan kanske kan ge lite input på detta.

Summering av SAS Eurobonus utifrån dina resor och köpmönster
3 - 4 resor ARN-FRA-DEL borde ge följande intjäning med Lufthansa om du flyger Business (P-klass)
1250+3900*1,5=7100 poäng per väg -> 14200 poäng t/r -> 42600-56800 poäng

1 - 2 gånger om året Sthlm - Miami med SAS i PLUS Saver (denna rutt öppnar i höst från Köpenhamn och Oslo)
(750+6000)*2 = 13500 tur och retur -> 13500-27000 poäng före guldbonus -> 16875-33750 poäng med guldbonus

1 -2 gånger om året Sthlm - Kina med SAS i Business Saver via Köpenhamn (räknar till Shanghai)
(1000+9000)*2 = 20000 tur och retur -> 20000-40000 poäng före guldbonus -> 25000-50000 poäng med guldbonus

Nu tar jag inte hänsyn till dina Europaresor i och med att det blir "småpoäng" i sammanhanget.
Med följande resmönster blir du enkelt Eurobonus Diamond hos SAS vilket inte på något sätt är en superstatus men det ger lite gratis uppgraderingar en kabinnivå ibland samt att man kan förmånligt delbetala resor med poäng (en resa som inte räknas som award utan som betald biljett och man får nya poäng på så sätt). Om vi förutsätter att du redan är Eurobonus Guld för denna intjäning så kommer du med ovan resmönster få någon stans mellan 85000-140000 poäng under ett medlemsår. Det krävs i dagsläget 90k poäng för att bli Diamond (de sista 5k som saknas får du på Europaresor eller genom Amex Elite som ger 20k baspoäng varje år). Det är dock lite rykten på gång angående "Nya Eurobonus 3.0" som förväntas lanseras i år, vad det innebär vet vi inte i dagsläget.

Du kommer dra in bra med poäng med detta resmönster och om du kombinerar detta med ett Amex Elite så kommer du få ytterligare ca 240.000 poäng per år för kreditkortet. Amex Elite ger 20p per spenderad 100 kronor. Det ger dig också en voucher när du spenderat 150k kronor per år och en andra voucher efter att ha spenderat 300k på ett år. Denna voucher används sedan för att bara betalar halva poängsumman för upp till 2 personer på en award-biljett, den går att nyttja på alla klasser ombord (perfekt att nyttja till att flyga First Class för maximal utdelning).
Att boka Award-resor kräver dock att man är rätt flexibel vilket man kanske inte alltid kan vara i en jobbsituation.

Poängen hos SAS kan du också använda för att uppgradera till Business ombord när du flyger SAS. Det är dock ingen garranti att det finns plats att uppgradera till. Poängkostnaden är 15.000 för Economy->PLUS och 25.000 för PLUS->Business. Här kan ni med fördel boka PLUS (Premium Economy) och sen uppgradera för poäng. Som Diamond får man dock gratis uppgradering ibland. Det har även på senare tid funnits möjlighet att betala 2500 för att uppgradera PLUS till Business efter att man checkat in, det är dock inget man kan räkna med.


Summering
Det är inte säkert att SAS Eurobonus är rätt program för dig, biljetter med SAS och Lufthansa tenderar ofta till att vara lite dyrare än andra bolags även under kampanjer. Att använda eurobonuspoäng för att uppgradera SAS-flighter är oftast möjligt så där har du chans till "gratis" uppgradering till Business rätt ofta. SAS håller på att uppgradera hela sin longhaul flotta just nu, hårdvaran är bland det bättre du kan hitta i Europa och den mjuka produkten är lite hit and miss även om jag aldrig råkat ut för direkt dålig service på longhaul.
SAS hemsida är tyvärr också helt katastrof och jag tror att Finnair faktiskt har en bättre hemsida i dagsläget. Det ska dock lanseras en ny sida under 2016 för SAS, det tror jag dock på först när jag ser den men förhoppnignsvis blir det ett rejält lyft.
 

Dr. Miles

Expert
Problemet med Lufthansa är att deras fackunion (inkl. Germanwings / Eurowings) tenderar att strejka ofta, i alla fall de strejkade ganska ofta för att vara ett tyskt flygbolag under 2015.
 

palmen

Moderator
Problemet med Lufthansa är att deras fackunion (inkl. Germanwings / Eurowings) tenderar att strejka ofta, i alla fall de strejkade ganska ofta för att vara ett tyskt flygbolag under 2015.
Det är väl något som inte talar för SAS heller. Där kan ju Danskarna helt utan förvarning gå ut i strejk när de känner för det, hos Lufthansa så brukar det varslas om strejk ca 1 vecka i förväg åtminstone så att man eventuellt kan boka om.
 

nota bene

Medlem
Med de destinationer som diskuteras och kampanjer på dessa från QR, AY, JV-transatlantic etc. Tror jag att OW är ett logiskt val om man vill åka C till rimlig kostnad. Ovanligt att LH har kampanj till Indien (men Finnair har det ganska ofta).
 

Morgan

Medlem
Är inte helt säker på varför man med ditt resemönster måste vara trogen någon?

Med longhaul i business får du ändå lounge, separat incheckning osv och kan inte räkna med uppgradering. Varför inte kolla på Google Flyg varje gång du ska resa efter mest prisvärda och bästa förbindelsen för varje resa, och sen samla poäng hos SAS, KLM/Air France och Finnair (eller BA) beroende på vilken allians du flyger med respektive gång?

Se även den här texten:
Statusjakt - de gyllene handbojorna | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

I min värld är status viktigast för den som flyger ofta men på billiga biljetter, typ någon som reser mycket inom Norden.
 

FFlash

Medlem
- Så många uppgraderingar till business class som möjligt

Jag tycker de är oerhört snåla med uppgraderingar till business class*

Jag som är Finnair Platinum kan säga att ditt kommentar ovan inte stämmer. Finnair har det bästa uppgraderingsmöjlighet på marknaden tycker jag som slår t.ex. SAS helt klart. Du kan uppgradera för 10k points EU, samt 50k longhaul och få en GARANTERAD uppgrade. Det kanske inte alltid finns plats när man ansöker, men 90% av fallen öppnas det upp availability efter lite köande.

Annars är AYs program lite speciellt, man ska veta programmet ganska bra för att få ut det mesta av det. Det finns både dåliga och bra saker där. Uttag är oftast helt kass, och således får man mest värde utav uppgraderingar.

Intjäningen är som bäst när man flyger C longhaul, och det gör du.

Men ser man på dina andra parametrar skulle jag nog säga att SAS är bäst för dig som bor i Sverige, då får du nytta av SAS hemmaplan samt kerditkortintjäning. Skulle du bo i Finland då skulle jag rekommendera AY för att man har nytta av AY hemmaplan samt Finska kreditkort (Diners ger 3p per euro för Platinum)
 

agehall

Medlem
Jag skulle vilja bolla lite tankar med er då jag inte riktigt är nöjd med OneWorld som jag idag har.

Jag har idag Finnair Guld-kort / Sapphire men anledningen till att jag känner mig osäker är att jag inte tycker att jag får ut tillräckligt mycket.

- Jag flyger ca 3 - 4 gånger om året Sthlm - Delhi med Finnair (oftast i business class)
- Jag flyger ca 1 - 2 gånger om året Sthlm - Miami med Finnair (oftast i business class)
- Jag flyger ca 1 -2 gånger om året Sthlm - Kina eller Vietnam med Qatar helst (klass beror på aktuella erbjudanden)
- Störresor inom Europa olika bolag inom alliansen

Tittar man på dina destinationer så är OneWorld bra, förutom inom EU där det fullkommligt suger att försöka använda OW. Star Alliance är dock bättre på alla områden om man är baserad i Sverige imho, främst eftersom man kan dra nytta av kreditkort i kombination med Eurobonus.

3 viktiga saker som jag vill få ut av mitt medlemskap hos ett bolag/i en allians:
- Så många uppgraderingar till business class som möjligt
Glöm det. Tänk inte ens tanken. Du kommer enbart att bli besviken. Min opup-rate ligger på någonstans under 1%, inkluderat ett antal opups på shorthaul. Tittar man på longhaul ligger jag nog på 0.1% eller så. Om du inte tänker satsa på M&M HON, så är uppgraderingar inget du ens ska fundera på.

- Samla samtliga resenärers poäng på ett och samma konto (jag reser alltid med 1-2 kollegor så det blir många poäng ihop för oss men då jag äger bolaget vill jag kunna samla alla poäng på bolagets konto som jag sedan kan nyttja som jag själv önskar)
Det där är högst tveksamt. Poäng tillhör den som reser, inte arbetsgivaren. Som företag finns det företagsprogram där du kan samla poäng till företaget. Jag törs nog inte skriva i klartext vad jag skulle säga till min arbetsgivare om de försökte samla in mina poäng i någon pott, det lämpar sig inte på det här forumet och vi kan nog nöja oss med att säga att jag inte skulle jobba kvar där längre än det tar mig att skriva min avskedsansökan.

Dessutom är det klart tveksamt enligt regelverken även i de program där det tekniskt sett skulle gå, så skulle man tex åka på en revision i BAEC (vilket händer då och då!) så finns risken att allas konton stängs.

- Mitt Mastercard kopplat till flygbolag/allians så jag hela tiden får poäng på köp. Handlar för ca 100 000 SEK/ månaden på kreditkort.

Jag är lite osäker på vad Finnairs mastercard ger, men jag tror att SAS Eurobonus är bättre här. BAEC är fullkomligt värdelösa på den här punkten numera.

Är jag rätt inom Finnair/OneWorld?

Rent spontant skulle jag säga att du skulle passa bättre i Eurobonus och om du vill vara kvar i OneWorld så är BAEC enklare att få status hos, men de devalveringar som skett sista året har kraftigt försämrat förmånerna. Dock klarar man sig rätt OK med intjäning om man flyger business.

Jag tycker de är oerhört snåla med uppgraderingar till business class, dessutom är deras hemsida kass när man ska boka och jag vill få ut mer av mitt resande.

Ta det här på rätt sätt nu, men vad förväntar du dig egentligen? Du gör inte ens en longhaul i månaden i snitt och du har inte ens högsta status. Om du ens har fått en uppgradering så ska du nog vara ganska nöjd. Flygbolag utanför USA uppgraderar normalt sett inte folk om de inte måste och när de behöver tittar de både på status och bokningsklass, vilket gör att om du inte har högsta status och/eller reser på en dyr biljett så är dina chanser väldigt små.

[QUOTE="olo, post: 433760]

Jag är inte så duktig på oneworld, men är verkligen BAEC något att ha numer?

Det är helt klart ett sämre program nu än vad det var för 18 månader sedan då de började slakta programmet. Jag vill dock hävda att det fortfarande är bättre än tex Finnair Plus eftersom det är enklare att nå status. Men allt beror ju förstås på vad man vill uppnå och vad man prioriterar. Jag sitter fast i BAEC ett år till (pga BA "rean" i augusti) men jag överväger starkt att byta tillbaka till *A efter det då jag anser att EB är bättre numera.
 

nota bene

Medlem
Jag är lite osäker på vad Finnairs mastercard ger, men jag tror att SAS Eurobonus är bättre här. BAEC är fullkomligt värdelösa på den här punkten numera.

Finnairs Mastercard har samma intjäning som ett EBD Mastercard eller BA Visa. Vet inte vad som är så hemskt med det? Visst är det klart sämre än Amex Elite, men det är inte så att BA Visa är sämre än vad Karin har nu!

Jag skulle nog lägga 500k spend på BA Visa om man väljer att ha Emerald i programmet, sedan lägga resten på Finnair eller SAS beroende på vart man har nytta av dem (SAS är bättre värde - och i kombination med en del Europaresor som troligen är på SAS i alla fall går det att skramla ihop till lite poäng så man har någonstans att åka på vouchers också :)


Rent spontant skulle jag säga att du skulle passa bättre i Eurobonus och om du vill vara kvar i OneWorld så är BAEC enklare att få status hos, men de devalveringar som skett sista året har kraftigt försämrat förmånerna. Dock klarar man sig rätt OK med intjäning om man flyger business.



Ta det här på rätt sätt nu, men vad förväntar du dig egentligen? Du gör inte ens en longhaul i månaden i snitt och du har inte ens högsta status. Om du ens har fått en uppgradering så ska du nog vara ganska nöjd. Flygbolag utanför USA uppgraderar normalt sett inte folk om de inte måste och när de behöver tittar de både på status och bokningsklass, vilket gör att om du inte har högsta status och/eller reser på en dyr biljett så är dina chanser väldigt små.



Det är helt klart ett sämre program nu än vad det var för 18 månader sedan då de började slakta programmet. Jag vill dock hävda att det fortfarande är bättre än tex Finnair Plus eftersom det är enklare att nå status. Men allt beror ju förstås på vad man vill uppnå och vad man prioriterar. Jag sitter fast i BAEC ett år till (pga BA "rean" i augusti) men jag överväger starkt att byta tillbaka till *A efter det då jag anser att EB är bättre numera.
Håller delvis med dig här - BAEC är lättare än Finnair för status, helt klart. Dock inte helt säker att EB är ett bättre program totalt. Däremot kanske för Europaresorna som i kombination med Amex Elite eventuellt ger EBG?

Flyger själv ihop EBG inom Europa (med någon longhaul-kampanj blir det EBD).

@karin81 Kan du klargöra hur mycket och vilka destinationer du reser på i Europa?

Oneworld är ganska sugigt på många destinationer i och med att det blir byten på HEL (ofta fel håll), LHR (dålig för connections shorthaul plus ofta fel håll) eller TXL (inte heller så kul flygplats att få en layover på och ABs Barack har jag inte mycket till övers för).
 

gdaily

Medlem
Ett problem med Finnair är att poängen försvinner efter tre år (SAS fem år som icke-Diamond). På BA är de giltiga "forever" så länge man har en poängtransaktion då och då.
 

agehall

Medlem
Finnairs Mastercard har samma intjäning som ett EBD Mastercard eller British Airways Visa. Vet inte vad som är så hemskt med det? Visst är det klart sämre än Amex Elite, men det är inte så att British Airways Visa är sämre än vad Karin har nu!

Enbart intjäning är aldrig intressant. Det är earn/burn ratio i kombination med tillgänglighet som är intressant. Det spelar ju ingen roll ifall man får en miljon poäng per krona ifall det kostar 10E80 att använda poängen... Jag har fått för mig att Finnairpoäng är helt OK ifall man vill nyttja dessa på just Finnair men inte så bra annars.

BA har ett enormt stort nätverk och oavsett vilket OW-bolag man vill byta till så finns de på LHR, så det finns flera anledningar till varför man bör titta närmare på LHR än HEL som sin bytesflygplats för longhaul.

Men när man tar med i beräkningen att det sker en del resor inom EU också, så behöver man titta mer på *A eftersom det är det enklaste sättet att ta sig ut i europa från Sverige. Det gör även att jag tycker att det kan finnas anledning att satsa allt på Eurobonus då jag anser att det är ett bättre program än BAEC och *A iochmed LH-group har ett enormt nätverk av destinationer bara ett byte bort.

Jag skulle nog lägga 500k spend på British Airways Visa om man väljer att ha Emerald i programmet, sedan lägga resten på Finnair eller SAS beroende på vart man har nytta av dem (SAS är bättre värde - och i kombination med en del Europaresor som troligen är på SAS i alla fall går det att skramla ihop till lite poäng så man har någonstans att åka på vouchers också :)

Om man är GGL och har jokers så är det värt att bränna 500k på BA Visa men är man inte GGL så vet jag inte riktigt om det är det. Det är dyra bränsletillägg i många fall och för 300k får man 2x2-4-1 vouchers hos SAS... Jag kan nog fixa både och, men jag är inte säker på att jag vill vara kvar så länge i BAEC att jag får nytta av en voucher där nästa år...

Håller delvis med dig här - BAEC är lättare än Finnair för status, helt klart. Dock inte helt säker att EuroBonus är ett bättre program totalt. Däremot kanske för Europaresorna som i kombination med Amex Elite eventuellt ger EBG?

Det bästa är förstås att ha status hos både Eurobonus och BAEC, men om man ska välja ett program hade jag sagt Eurobonus här.
 
Toppen