Senaste nytt

Är kostnad på försäkring mm ungefär samma för alla biluthyrningsbolag?

Sven

Medlem
Skall hyra bil i LA en vecka i febr. Svårt att jämföra priser pga ”extra” som läggs till då man hämtar bilen. Är kostnaden för t ex försäkringar inkl självriskeliminering ung
detsamma hos de olika bolagen? Svårt att få fram på nätet o från tidigare trådar.

Om du brukar hyra bil så skulle jag överväga en årsförsäkring det finns lite trådar om det här men jag är på mobilen så jag har svårt att söka fram dem

Fast nu för.tiden så läggs de "nödvändiga" försäkringarna på automatiskt om du bokar via en europeisk site som icke amerikan.

Försäkringar som de lägger på vid disken kan man hoppa över tycker jag. Är man orolig för självrisk är en separat kortförsäkring mot det ett alternativ.

Skall hyra bil i LA en vecka i febr. Svårt att jämföra priser pga ”extra” som läggs till då man hämtar bilen. Är kostnaden för t ex försäkringar inkl självriskeliminering ung
detsamma hos de olika bolagen? Svårt att få fram på nätet o från tidigare trådar.

Jag har till och med hittat olika priser hos samma bolag beroende på vilken rate bilen är bokad på. Billigare grundpris -> dyrare försäkring.

Jag misstänker att problemet är att TS vill jämföra bolag via tex Kayak eller liknande site. Dessa tenderar att alltid visa priser utan försäkringar, så jämförelsen blir inte helt bra för oss svenskar.

Jag rekommenderar försäkringen från Santander mitt kort +. Det är väldigt bra att de ersätter antingen självrisken eller reparationskostnaden. Ofta i kortförsäkringar så ersätts bara självrisken. Om det bara är en liten repa i lacken (som kostar 500 kr att reparera) och därmed inte når upp till självrisken så får man ingen ersättning alls i de fallen.

Självriskeliminering hyrbil

Inträffar under resa en ersättningsbar skada på den hyrbil eller hyrd vespa/moped (högst 100 cc) som du hyrt på resmålet av auktoriserad uthyrningsfirma, lämnas ersättning för självrisken eller reparationskostnaden med upp till 15 000 kr. Detta gäller om du i samband med hyran tecknat tillräckligt försäkringsskydd.

Skyddet gäller också om fordonshyran betalas på resmålet till 100 % med kortet. Resan behöver då inte vara betald med kortet.

Om detta är fel tråd för min fråga, så flytta den gärna.

Det jag undrar över. Har bokat en hyrbil på AVIS i Paris CDG och ska hämta den i morg. Undrar lite över hur ni gör med försäkringar.
Jag har bara hyrt bil dom senaste åren i USA och det är väl inte riktigt detsamma som inom EU misstänker jag.
Har pratat med mitt försäkringsbolag IF, dom har inget extra för hyrbilar utomlands och har bokat med mitt MC-Premium kort.

Rekommenderar ni att jag tar AVIS extra försäkring eller iskallt räkna med att ingenting kommer att hända? Det senare är lite typiskt mig rent generellt, men tänkte skärpa till mig för omväxlings skull. ;-)

Tack på förhand!

Toppen