Senaste nytt

Är kostnad på försäkring mm ungefär samma för alla biluthyrningsbolag?

@Karlssonskan Rent generellt är det lite sent att börja göra några större förberedelser dagen innan. Det jag på rak arm kan komma på som kan hjälpa dig är hemförsäkring med resetillägget (vad de nu heter) som Folksam erbjuder, det innehåller nämligen en hyrbilsförsäkring/självriskeliminiering. Och ja, du kan teckna en extra hemförsäkring idag och sedan säga upp den nästa månad om du inte vill byta helt, det går utmärkt att ha två som löper parallellt.

Hyr du ofta bil borde du kanske överväga någon av de fristående hyrbilsförsäkringarna som föreslagits här på forumet tidigare, mycket förtjänstfullt av framför allt @Dr. Miles. Är du väldigt orolig att något skall hända och det bara rör sig om ett fåtal hyresdagar kan du alltid välja den enkla/dyra utvägen och ta de försäkringar som Avis gladeligen kommer sälja på dig när du hämtar ut bilen.

@Karlssonskan Rent generellt är det lite sent att börja göra några större förberedelser dagen innan. Det jag på rak arm kan komma på som kan hjälpa dig är hemförsäkring med resetillägget (vad de nu heter) som Folksam erbjuder, det innehåller nämligen en hyrbilsförsäkring/självriskeliminiering. Och ja, du kan teckna en extra hemförsäkring idag och sedan säga upp den nästa månad om du inte vill byta helt, det går utmärkt att ha två som löper parallellt.

Hyr du ofta bil borde du kanske överväga någon av de fristående hyrbilsförsäkringarna som föreslagits här på forumet tidigare, mycket förtjänstfullt av framför allt @Dr. Miles. Är du väldigt orolig att något skall hända och det bara rör sig om ett fåtal hyresdagar kan du alltid välja den enkla/dyra utvägen och ta de försäkringar som Avis gladeligen kommer sälja på dig när du hämtar ut bilen.

Tack @Berglund. Jag vet att jag är sent ute, men det är lite jag i ett nötskal det med. :rolleyes:
Nej, jag hyr bil kanske 1 gång v.a år, så det känns ju lite så där att signa upp på en riktig försäkring. Men tack för tipset ang Folksam, det ska jag genast kolla upp. Tror annars att jag hoppar över AVIS egna på plats, för orolig är jag egentligen inte alls, vore mera typiskt bara känns det som ifall något skulle hända.

Ha en trevlig Valborg!

Om detta är fel tråd för min fråga, så flytta den gärna.

Det jag undrar över. Har bokat en hyrbil på AVIS i Paris CDG och ska hämta den i morg. Undrar lite över hur ni gör med försäkringar.
Jag har bara hyrt bil dom senaste åren i USA och det är väl inte riktigt detsamma som inom EU misstänker jag.
Har pratat med mitt försäkringsbolag IF, dom har inget extra för hyrbilar utomlands och har bokat med mitt MC-Premium kort.

Rekommenderar ni att jag tar AVIS extra försäkring eller iskallt räkna med att ingenting kommer att hända? Det senare är lite typiskt mig rent generellt, men tänkte skärpa till mig för omväxlings skull. ;-)

Tack på förhand!

Om någon i resesällskapet har ett Amex Platinum så kan du hyra bilen på det. Det kortet har allt du behöver i försäkringsväg som jag förstår det.
https://www.americanexpress.com/se/content/pdf/forsakringsvillkor/platinum.pdf

Saxat ur villkoren:
FÖRMÅNER HYRBIL – STÖLD, SKADA OCH ANSVAR
FÖRSÄKRADS FÖRMÅNER

3) Om Försäkrads hyrfordon blir stulet eller skadas
betalar Försäkringsgivaren alla belopp den Försäkrade ansvarar för under hyresavtalet, inklusive självrisk. Detta är tillämpligt oavsett om den Försäkrade är ansvarig för händelsen eller inte. Den Försäkrade får inte mer än värdet av hyrfordonet upp till 750 000 svenska kronor i samband med en olycka eller annan incident.

6) Med den här förmånen behöver den Försäkrade inte teckna kompletterande eller extra försäkring från uthyrningsföretaget såvida täckning för ett högre belopp inte anses nödvändigt.

Förmånen ersätter följande moment

• Vagnskada (Collision Damage Waiver- CDW)
  • Förlust (Loss Damage Waiver-LDW)
  • Upphävande/minskning av självrisk (Removal/reduction of excess-Super CDW/LDW)
  • Stöldskydd (Theft Protection-TP)
  • Utökad ansvarsförsäkring (Top Up/ Supplemental Liability-SLI)
  • Personskada (Personal Accident-PA, se sidan 13)

Last edited:
Om någon i resesällskapet har ett Amex Platinum så kan du hyra bilen på det. Det kortet har allt du behöver i försäkringsväg som jag förstår det.
https://www.americanexpress.com/se/content/pdf/forsakringsvillkor/platinum.pdf

Saxat ur villkoren:
FÖRMÅNER HYRBIL – STÖLD, SKADA OCH ANSVAR
FÖRSÄKRADS FÖRMÅNER

3) Om Försäkrads hyrfordon blir stulet eller skadas
betalar Försäkringsgivaren alla belopp den Försäkrade ansvarar för under hyresavtalet, inklusive självrisk. Detta är tillämpligt oavsett om den Försäkrade är ansvarig för händelsen eller inte. Den Försäkrade får inte mer än värdet av hyrfordonet upp till 750 000 svenska kronor i samband med en olycka eller annan incident.

6) Med den här förmånen behöver den Försäkrade inte teckna kompletterande eller extra försäkring från uthyrningsföretaget såvida täckning för ett högre belopp inte anses nödvändigt.

Förmånen ersätter följande moment

• Vagnskada (Collision Damage Waiver- CDW)
  • Förlust (Loss Damage Waiver-LDW)
  • Upphävande/minskning av självrisk (Removal/reduction of excess-Super CDW/LDW)
  • Stöldskydd (Theft Protection-TP)
  • Utökad ansvarsförsäkring (Top Up/ Supplemental Liability-SLI)
  • Personskada (Personal Accident-PA, se sidan 13)

Jag passar på att rätta mig själv. Det räcker inte med att hyra bilen på kortet utan minst 75% av resan skall vara betalt med kortet (boende, transport, aktiviteter).

Jag passar på att rätta mig själv. Det räcker inte med att hyra bilen på kortet utan minst 75% av resan skall vara betalt med kortet (boende, transport, aktiviteter).
Det är det här som är "luringen" med alla diverse kortförsäkringar som man får "inklusive". Många av dem får man de facto inte, eftersom kravet för att försäkringen skall vara giltig är just att man "är på resa". För att klassas som "på resa" måste man då uppfylla kraven x, y och z, varav ett av kraven burkar vara att resan till hela eller större delen är betald med kortet. Det kan då innefatta allt från flyg, hotell, bokade aktiviteter och liknande. Därför är det mycket farligt att tro att "jag har ju försäkring genom kortet" om man inte är helt säker på att den verkligen gäller!

När jag har pratat med Amex säger de att det räcker att 75% av resan är betalt med ett Amex-kort, det spelar ingen roll vilket Amex. Däremot måste bilhyran betalas med Platinum. Det har jag till och med skriftligt på från försäkringsbolaget de använder. :)

När jag har pratat med Amex säger de att det räcker att 75% av resan är betalt med ett Amex-kort, det spelar ingen roll vilket Amex. Däremot måste bilhyran betalas med Platinum. Det har jag till och med skriftligt på från försäkringsbolaget de använder. :)

Jag hade inte litat på den informationen när det står såhär i villkoren.

”Betalning av Resan:
Den Försäkrade skall betala resans kostnader (transport, boende, utflykter, fritidsaktivteter) till 75% med Platinum Card eller Membership Rewards-poäng för att få försäkringsskydd gällande Gruppreseförsäkring under denna punkt.”

Jag litar fullständigt på det. :)

"Hej!

Vi tittar på att resan är betalt med ett Amex, inte vilket AmEx. Vi reglerar lite snällare än villkoren.

Vänliga hälsningar,

XX XXX | Claims Handler

American Express Claims Management
c/o SOLID Försäkring AB
P.O Box 22151
SE - 250 23 Helsingborg, Sweden

Phone: +46 42 450 32 50
Fax: +46 42 450 33 83
M
ail: amexskador@solidab.se"

Ja det låter ju verkligen bra. Jag menar bara att detta inte är något som står sig 100%. Om dom om 3 veckor skulle få en ny chef/arbetsledare eller en claim handler som är mer nitisk. Då är det villkoren som ligger till grund för besluten.

Toppen