Senaste nytt

Är följande route giltig på en SAS Eurobonus bokning?

Kan bli svårt. De lär propsa på för många byten i samma zon.
Jag ville ändra från Asiana till LH och fick då inte behålla Seoul-Osaka-Bangkok utan endast Seoul-bangkok var ok. Så fick bli lång väntetid i Seoul. Hänvisning till endast ett stopp i samma zon. Gjorde 3x HUACA men samma svar av alla.

De är tyvärr stenhårda på max 1 stopp i Asien, även om man startar där. Bara att hoppas att de mjuknar lite på denna regel framöver men att man applicerar "reasonable routing"

Tack, misstänkte att det inte skulle gå för Osaka är inte direkt på vägen. Kände att det inte ens var värt att fråga så bytte bara till ICN-CDG-ARN.

Japp, det var bokat med en Amex 2-4-1.

Tack, misstänkte att det inte skulle gå för Osaka är inte direkt på vägen. Kände att det inte ens var värt att fråga så bytte bara till ICN-CDG-ARN.

Japp, det var bokat med en Amex 2-4-1.
De kommenterade inget om ”most reasonable routing” så på det viset var nog osaka inget problem. Tex går ju frankfurt-tokyo-bangkok finfint om man vill (inte reasonable om man ser till km, men endast ett stopp)

De kommenterade inget om ”most reasonable routing” så på det viset var nog osaka inget problem. Tex går ju frankfurt-tokyo-bangkok finfint om man vill (inte reasonable om man ser till km, men endast ett stopp)
Europe-Far East-Southeast Asia och Europe-Southeast Asia-Far East har alltid varit reasonable routings enligt IATAs regler.
Det är pga de tillåter routing via TS (Trans Siberian) eller via EH (Eastern Hemisphere).
När man köper IATA biljett mellan Europe-Southeast Asia eller Europe-Far East så får man flyga via Far East eller via Southeast Asia.

Last edited:
Jag har inte läst denna tråden på några månader, tråkigt att läsa att Tallinn är väldigt hårda gällande ett stopp i Asien. Gissar att det är en uppdaterad intern policy efter vilda västern förra året så man kunde flyga hur som helst. Kanske någon borde lära Tallinn "lagom är bäst".

Läser att det är generösare villkor om man inte nyttjar 2-4-1.

Skulle man exempelvis kunna tänka sig en rutt som den här? Eller något liknande med utgångspunkt i SIN och gärna med stopp i CGK för att testa Singapore first (även om det blir en kort sträcka)

SIN-CGK-KUL-SIN vilket i verkligheten blir SIN-CGK-SIN-KUL-SIN eftersom det inte går direkt CGK-KUL?

Vågar man förresten göra någon ändring i en redan bokad resa som idag inte skulle godkännas? Har en resa med 4 legs dit och 4 hem, skulle vilja ändra det 4e benet dit i så fall... Men jag vill ju absolut inte riskera att någon av befintliga legs försvinner i transaktionen! Någon som gjort något liknande och lyckats? Eller någon som försökt och misslyckats kanske är mer intressant?

SIN-CGK-KUL-SIN vilket i verkligheten blir SIN-CGK-SIN-KUL-SIN eftersom det inte går direkt CGK-KUL?
Det kommer inte att gå. Du får inte passera SIN i mitten där.

Vågar man förresten göra någon ändring i en redan bokad resa som idag inte skulle godkännas? Har en resa med 4 legs dit och 4 hem, skulle vilja ändra det 4e benet dit i så fall... Men jag vill ju absolut inte riskera att någon av befintliga legs försvinner i transaktionen! Någon som gjort något liknande och lyckats? Eller någon som försökt och misslyckats kanske är mer intressant?
Går inte att svara på. Oftast går det bra men det har hänt att agenter schabblat till bokningar.

Agenten kommer med största sannolikhet säga nej och hänvisa till nya regler och att du måste följa dessa eller behålla det du har.

Om de mot förmodan skulle ändra finns ju alltid en liten risk att någon gör bort sig, finns dock mig veterligen inget i systemet som stoppar en sådan ändring.

Läser att det är generösare villkor om man inte nyttjar 2-4-1.

Skulle man exempelvis kunna tänka sig en rutt som den här? Eller något liknande med utgångspunkt i SIN och gärna med stopp i CGK för att testa Singapore first (även om det blir en kort sträcka)

Vilken skulle vara destinationen där?

Funderar på att flyga till Costa Rica, San josé (SJO) och använda en 2-4-1 voucher. Är det rätt uppfattat att man bara får ha ett stopp i sin destinationszon? Så om jag flyger t.ex. via Kanada eller USA kan jag inte mellanlanda i Panama?

Tacksam för svar.

Toppen