Senaste nytt

Är följande route giltig på en SAS Eurobonus bokning?

palmen

Moderator
Får man boka ARN-LTH-JFK-HND-MNL?

Har sökt individuellt och sett att det finns bra Business som ger mellan 21 och 23h stopp i New York respektive Tokyo vilket kan va kul.
Är det närmsta rimliga vägen? Om svaret är nej så kan du utgå ifrån att en sas agent kommer säga nej. Åka till Asien via USA har inte varit tillåtet mer än när sas släppte alla restriktioner under någon månad för massa år sedan.

Vilket bolag flyger Arlanda - Lathrop Wells?
 

johisco

Medlem
Är det närmsta rimliga vägen? Om svaret är nej så kan du utgå ifrån att en sas agent kommer säga nej. Åka till Asien via USA har inte varit tillåtet mer än när sas släppte alla restriktioner under någon månad för massa år sedan.

Vilket bolag flyger Arlanda - Lathrop Wells?
Skulle stå LHR, - lite klurig.

Anledningen att jag frågar ang. den routingen är att jag får upp LHR-JFK-HND som ett av alternativen när jag söker London-Tokyo på SAS egna bokningssida för Star Alliance bonusresor. Men det kanske bara är en bugg då....
upload_2022-5-25_15-40-14.png
 
Det dyker upp sådana alternativ ibland på bokningssidan. Problemet uppstår när du ringer in och försöker lägga till ytterligare flyg och en handläggare ska ta ställning till om det är ok eller inte.
 

palmen

Moderator
Skulle stå LHR, - lite klurig.

Anledningen att jag frågar ang. den routingen är att jag får upp LHR-JFK-HND som ett av alternativen när jag söker London-Tokyo på SAS egna bokningssida för Star Alliance bonusresor. Men det kanske bara är en bugg då....
Visa bifogad bild 129493
Dessa saker brukar vi av förklarliga skäl inte prata högt om. Det är inte en giltiga routing men sas it lämnar en del att önska ibland både positivt och negativt.
 

johisco

Medlem
Det gick fint att boka på hemsidan kan jag meddela. Men eftersom poängen med att flyga över New York är en kväll där så som sagt ovan så är väl risken att man inte kan ringa och ändra till tidigare flyg...
 
Last edited:

palmen

Moderator
Det gick fint att boka på hemsidan kan jag meddela. Men eftersom poängen att flyga över New York är en kväll där så som sagt ovan så är väl risken att man inte kan ringa och ändra till tidigare flyg...
Som sagt, går att boka online men ingen agent kommer röra den där bokningen. Finns en anledning till att man inte ringer in och pratar om dessa typer av bokningar.
 

AMF

Medlem
1. Varför är det inte rimligt att åka via USA till Asien? När jag letar efter resor från ARN till DPS (Bali) går det ofta snabbare pga alla mellanlandningar...

2. Någon som vet om denna rutt skulle vara giltig? DPS - ARN i business (I)

upload_2022-6-21_17-36-6.png
 

palmen

Moderator
1. Varför är det inte rimligt att åka via USA till Asien? När jag letar efter resor från ARN till DPS (Bali) går det ofta snabbare pga alla mellanlandningar...

2. Någon som vet om denna rutt skulle vara giltig? DPS - ARN i business (I)

Visa bifogad bild 130393
Den rutten bör vara ok.
Man tittar inte hur lång tid en resa tar utan sträckan när man avgör om det är rimligt. Effektiv flygtid till Bali från Europa ligger på ca 15h om du inte startar i Turkiet som har direktflight. Ska du åka via USA är det typ 12h till USA, 8-12h till Asien och sen 2-6h till Bali. Som minimum 50% mer tidsåtgång effektiv flygtid.
Tittar du sträckan i miles vilket man mäter på så är det nästan det dubbla på närmsta vägen.
Screenshot_20220621-182441_Chrome.jpg
 

AMF

Medlem
Den rutten bör vara ok.
Man tittar inte hur lång tid en resa tar utan sträckan när man avgör om det är rimligt. Effektiv flygtid till Bali från Europa ligger på ca 15h om du inte startar i Turkiet som har direktflight. Ska du åka via USA är det typ 12h till USA, 8-12h till Asien och sen 2-6h till Bali. Som minimum 50% mer tidsåtgång effektiv flygtid.
Tittar du sträckan i miles vilket man mäter på så är det nästan det dubbla på närmsta vägen.
Visa bifogad bild 130394

Tack! Egentligen letar jag resor till Australien, men det var väldigt ont om sådana så jag kanske tar och köper sista benet (Kuala Lumpur / Singapore eller liknande - Sydney) för cash.

Har dock verkligen för mig att en rutt från ngnstans i europa - SFO - Australien kom upp när jag tittade för längesen på United, eller om det till och med var SAS... Det var så jag ens kom på tanken att flyga via USA.

Men om jag förstår rätt: om det inte finns några awardbiljetter alls förutom Europa-USA-Asien, får man då ändå inte boka dem? De är ju den mest rimliga rutten av det som finns? ;)
 

palmen

Moderator
Tack! Egentligen letar jag resor till Australien, men det var väldigt ont om sådana så jag kanske tar och köper sista benet (Kuala Lumpur / Singapore eller liknande - Sydney) för cash.

Har dock verkligen för mig att en rutt från ngnstans i europa - SFO - Australien kom upp när jag tittade för längesen på United, eller om det till och med var SAS... Det var så jag ens kom på tanken att flyga via USA.

Men om jag förstår rätt: om det inte finns några awardbiljetter alls förutom Europa-USA-Asien, får man då ändå inte boka dem? De är ju den mest rimliga rutten av det som finns? ;)
Dyker det upp på sas hemsida kan du boka. Men en agent kommer aldrig boka in det om de inte bryter mot sina regler. Det är rätt stor skillnad på Australien (Melbourne/Sydney) och Bali vad det gäller sträcka från Europa. Mycket närmre i skillnad till Australien.
 
Toppen