Delayed
Medlem
De kanske tar höjd för att kunna anpassa praxis till villkoren den dag någon kvaddar en riktigt dyr bil...personligen kan jag inte förstå varför inte Amex bara uppdaterar villkoren så att de stämmer med praxis...
De kanske tar höjd för att kunna anpassa praxis till villkoren den dag någon kvaddar en riktigt dyr bil...personligen kan jag inte förstå varför inte Amex bara uppdaterar villkoren så att de stämmer med praxis...
Du måste betala med amex för att kunna nyttja amex försäkring, den försäkringen gäller bara när man betalar med kortet och fungerar inte som en hemförsäkring eller liknande.
Försök gärna att undvika förkortningar som MRP, jag antar att du menar Membership Rewards Poäng, men det är långt ifrån självklart för många. Vanligaste är att man förkortar det MR om det nu måste förkortas (vilket även betyder Mileage Run).
Hos Holiday Autos kan man välja valuta som ska visas, men jag har faktiskt inte provat att betala i annan valuta än just SEK (än), så jag kan inte gå ed på att det funkar. Ska testa nästa gång. I så fall kan man ju betala bilhyran med Amex Platinum i ex EUR för att maximera poängintjäningen (trots att den biluthyrare man väljer inte själva tar Amex). Därmed gäller också Amex reseförsäkring.
När vi hyrt direkt från biluthyrningsföretaget brukar dom vara hårda på att det ska vara samma kort som betalat online som också lägger depositionen, hur brukar det här funka när man bokar via 3:e part som t ex Holiday Autos? Ännu klurigare om dom inte ens tar det kortet (Amex) som man betalat hos Holiday Autos med.Sen lär du ändå behöva ett MC/VISA eller liknande (dock ej vanligt bankkort) eftersom uthyraren (som inte tar Amex) kommer att kräva deposition på självrisken som oftast är på ganska många tusenlappar.
Blev lite orolig först, sen såg att det senare i tråden postades om att det i praktiken är att man ska ha kortet vid ev skadetillfälle, får hoppas att det stämmer annars kan vi inte nyttja reseförsäkringen (inkl hyrbilsförsäkringen) förrän sommaren hösten 2019 eftersom vi redan bokat alla flygresor (hos Norwegian) fram tills dess…För detta krävs bl.a. att 75% av resans totala kostnader (transport, boende, utflykter, fritidsaktiviteter) är betald med kortet (eller poäng), och att resan innehåller minst en förbetald övernattning eller en flygresa.
Blev lite orolig först, sen såg att det senare i tråden postades om att det i praktiken är att man ska ha kortet vid ev skadetillfälle, får hoppas att det stämmer annars kan vi inte nyttja reseförsäkringen (inkl hyrbilsförsäkringen) förrän sommaren hösten 2019 eftersom vi redan bokat alla flygresor (hos Norwegian) fram tills dess…![]()
Damn it!För att vara tydlig: Det är alltså när man har flera Amex-kort, som man kan betala med ett kort (t.ex. SAS Elite) men nyttja försäkringen från ett annat (t.ex. Platinum). Försäkringen gäller inte om man har betalat (mer än 25%) med ett kort från någon annan, t.ex. Norwegian Visa, om det var det du menade.
Eller så ser du till att resten av resan, den du faktiskt betalar med Amex, blir så dyr att du uppnår 75% med Amex även utan flygbiljetterna ;-)Damn it!Får se till att boka om på Norwegian med Amex Platinum helt enkelt?!?
![]()
Helt klart mer rimligt!Eller så ser du till att resten av resan, den du faktiskt betalar med Amex, blir så dyr att du uppnår 75% med Amex även utan flygbiljetterna ;-)
Svar ett: Platinum gäller vid bilförsäkran, så länge hela resan är betald till 75% med valfritt Amex.
Svar två: Platinum gäller vid bilförsäkran, sålänge hela bilhyran är betald med Platinum. Resterande 75% av resan kan vara betald med valfritt Amex.
#litaaldrigpåkundtjänst