Senaste nytt

Är Amex Platinum rätt val för mig?

Beror ju på om man vill växla sina Amex Membership Reward Points till Eurobonus-poäng, finns ju andra möjligheter om man så vill. Men sett till standardvärdet på en Eurobonus (0,10 öre) så stämmer ju din beräkning.

Lysande, då går man i alla fall inte back i och med växlingen. :D

Såg däremot att biluthyrare (Centauro) vi hyra av inte tar AMEX, några tips på fina work arounds för att ändå kunna få samla MRP? ;)

Hyr via Holidayautos så kan du betala m Amex o tjäna MRP. De har alla hyrbilsbolag, bra priser och fri avbokning till någon dag innan. Och har man ett Platinum så skippar man tilläggsförsäkringen.

Hyr via Holidayautos så kan du betala m Amex o tjäna MRP. De har alla hyrbilsbolag, bra priser och fri avbokning till någon dag innan. Och har man ett Platinum så skippar man tilläggsförsäkringen.
Utmärkt! Ser också att Centauro finns med i deras sökmotor. :D

Såg att dom listar priserna i SEK, är det SEK eller EUR dom tar betalt i när man hyr i Spanien? Man vill ju maxa MRP. ;)

Hur funkar det med ev skada och reparation om man inte kan betala med AMEX hos biluthyraren; kan man betala med annat (MC/VISA) kort och sen skicka in "claim" till AMEX för ersättning eller måste hela "kedjan" vara betald med AMEX för att täckas av den fina hyrbilsförsäkringen som finns på Platinum?

Såg att dom listar priserna i SEK, är det SEK eller EUR dom tar betalt i när man hyr i Spanien? Man vill ju maxa MRP. ;)

Hur funkar det med ev skada och reparation om man inte kan betala med AMEX hos biluthyraren; kan man betala med annat (MC/VISA) kort och sen skicka in "claim" till AMEX för ersättning eller måste hela "kedjan" vara betald med AMEX för att täckas av den fina hyrbilsförsäkringen som finns på Platinum?
Du måste betala med amex för att kunna nyttja amex försäkring, den försäkringen gäller bara när man betalar med kortet och fungerar inte som en hemförsäkring eller liknande.

En liten kommentar i rollen som moderator:
Försök gärna att undvika förkortningar som MRP, jag antar att du menar Membership Rewards Poäng, men det är långt ifrån självklart för många. Vanligaste är att man förkortar det MR om det nu måste förkortas (vilket även betyder Mileage Run). Vi har inga forumregler för förkortningar i text men ser gärna att det används så lite som möjligt för att alla ska kunna förstå hela innebörden av ett inlägg.

Hos Holiday Autos kan man välja valuta som ska visas, men jag har faktiskt inte provat att betala i annan valuta än just SEK (än), så jag kan inte gå ed på att det funkar. Ska testa nästa gång. I så fall kan man ju betala bilhyran med Amex Platinum i ex EUR för att maximera poängintjäningen (trots att den biluthyrare man väljer inte själva tar Amex). Därmed gäller också Amex reseförsäkring.

Sen lär du ändå behöva ett MC/VISA eller liknande (dock ej vanligt bankkort) eftersom uthyraren (som inte tar Amex) kommer att kräva deposition på självrisken som oftast är på ganska många tusenlappar. Sker ingen skada får du tillbaka hela depositionen efter hyresperioden. Vid ev skada behåller de hela eller delar av deponerat belopp och så får man vända sig till Amex för att få tillbaka det.

Du måste betala med amex för att kunna nyttja amex försäkring, den försäkringen gäller bara när man betalar med kortet och fungerar inte som en hemförsäkring eller liknande.

Kostnader för hyrbil måste betalas till 75% med Platinum Card eller Membership Rewards-poäng. Utöver det så måste dessutom reseförsäkringen vara aktiv (eftersom hyrbilsförsäkringen ett moment i reseförsäkringen) för att hyrbilsmomentet ska gälla. För detta krävs bl.a. att 75% av resans totala kostnader (transport, boende, utflykter, fritidsaktiviteter) är betald med kortet (eller poäng), och att resan innehåller minst en förbetald övernattning eller en flygresa.

Kostnader för hyrbil måste betalas till 75% med Platinum Card eller Membership Rewards-poäng. Utöver det så måste dessutom reseförsäkringen vara aktiv (eftersom hyrbilsförsäkringen ett moment i reseförsäkringen) för att hyrbilsmomentet ska gälla. För detta krävs bl.a. att 75% av resans totala kostnader (transport, boende, utflykter, fritidsaktiviteter) är betald med kortet (eller poäng), och att resan innehåller minst en förbetald övernattning eller en flygresa.
Jag har läst någonstans att det funkar att betala med ett annat Amex-kort (inte nödvändigtvis Platinum). Jag tänker att man exempelvis vill kunna betala resan hos SAS med ett Amex Premium/Elite för att få 30 Eurobonuspoäng per spenderad krona. I Amex villkor står dock som du beskriver (Platinum Card eller Membership Rewards-poäng), men vet någon hur det är i praktiken?

Jag har läst någonstans att det funkar att betala med ett annat Amex-kort (inte nödvändigtvis Platinum). Jag tänker att man exempelvis vill kunna betala resan hos SAS med ett Amex Premium/Elite för att få 30 Eurobonuspoäng per spenderad krona. I Amex villkor står dock som du beskriver (Platinum Card eller Membership Rewards-poäng), men vet någon hur det är i praktiken?

I praktiken fungerar det att betala med valfritt Amex-kort, så länge man har Platinumkortet vid skadetillfället. Detta har bekräftats många gånger av Amex kundtjänst, men som du säger motsägs det av villkoren. Det här har harvats många gånger på forumet, och personligen kan jag inte förstå varför inte Amex bara uppdaterar villkoren så att de stämmer med praxis...

@Mr Phil har du både Amex Platinum och någon kombination av SAS Amex Classic/Premium/Elite så gäller det högsta/bästa kortets reseförsäkring, oavsett vilket kort du har betalat med.

I praktiken fungerar det att betala med valfritt Amex-kort, så länge man har Platinumkortet vid skadetillfället. Detta har bekräftats många gånger av Amex kundtjänst, men som du säger motsägs det av villkoren. Det här har harvats många gånger på forumet, och personligen kan jag inte förstå varför inte Amex bara uppdaterar villkoren så att de stämmer med praxis...
Kanon, då hade jag hört rätt. Blev nästan lite nervös att jag gjort bort mig inför min nästa resa.

Toppen