Senaste nytt

Är Amex Platinum rätt val för mig?

Hej,

Är ny på forumet. Har historiskt rest ett par gånger om året privat och inget i jobbet och därmed aldrig funderat på poänginsamling, statusnivåer mm. Sen ett knappt år har jag skaffat mig extraboende på Mallorca och reser därmed betydligt oftare. Därför har också intresset för att samla poäng (som kan nyttjas till fler/billigare resor ökat). Har ett Amex Gold (betal) sen urminnes tider som jag använder flitigt. Har även skaffat ett SAS MC Premium för att dra ihop EB-poäng lite snabbare än vad Amex-kortet kan erbjuda. Nu till min fråga:

Jag funderar på att skaffa ett SAS Amex kreditkort för EB-poängens skull (och även behålla mitt gamla Gold betalkort som reserv vid stora belopp). Använder mitt nuvarande AMEX flitigt utomlands och då erbjuder ju de nya korten riktigt bra intjäning (3 MR per spenderad krona = 27 EB per 100 kr). Står mellan Platinum eller Elite. Jag tänker så här:

Jag hyr bil varje gång på Mallorca, så det talar för Platinum med den grymma reseförsäkringen. Äter dessutom ofta innan utresa (från Arlanda) och familjen är nästan alltid med, så även där är Platinum med Pontus ett stort plus. Bara besparingen för dessa 2 skulle ungefär motsvara kostnaden för ett Platinum. Resten skulle vara plus, men är osäker på om jag egentligen skulle använda så mycket av det, förutom FastTrack.

Tveksamt om jag kommer tar mig upp till EB Silver med nuvarande lösning. Med ett Amex Elite skulle jag komma dit per automatik, få ta med 1 extra bagage och resten av familjen kan resa bagagelöst i Go Light. Min årliga spend ligger över 300.000 som ger mig dubbla flygvouchers. Med detta skulle jag dock missa gratis äta, Fast-Track och självriskförsäkringen till hyrbilen.

Hur skulle alla ni globetrotters tänka om ni var i min sits?

Jag tycker du argumenterar väl för nyttan av ett Platinum i ditt fall. Värdet av ett Elite tror jag är mer tveksamt.

Ett Elite ger dig automatiskt Silver i EuroBonus, men det är en nivå med ganska få värdefulla förmåner. Som du säger kan du ta med en extra väska, men inte om du själv åker Go Light. Om du inte kommer nå guld, vilket det inte låter som du tror, så är 20 000 extra statuspoäng av begränsat värde.

Du skulle även få två 2-4-1 per år med din spend, men en 2-4-1 har bara ett värde om du kan nyttja den. För att åka två personer i business vid två tillfällen behöver du åtminstone 200 000 poäng, men din spend skulle bara ge dig 60 000 poäng per år, så det är ganska många poäng du måste hitta någon annanstans.

Ett bättre alternativ är kanske kombinationen av ett Platinum, och ett Amex SAS Premium. Denna kostar bara 1000 kr/år (första året gratis), ger dig 15 poäng/100 kr, 30 poäng/100 kr vid köp av SAS-biljetter, och en 2-4-1 efter 150 000 kr spend. I ditt läge skulle jag nog också nedgradera mitt MC Premium till ett standard för att spara lite pengar, eftersom den endast skulle användas där Amex inte mottas.

SAS Premium-kortet använder du när du betalar i SEK och för flygbiljetter, och Platinum vid betalning i utländsk valuta. Oavsett vilket Amex-kort som används för att betala, gäller Platinums försäkring. Du får in färre poäng på spend i SEK, 45 000 istället för 60 000 om du hade haft Elite, men sparar å andra sidan ganska mycket pengar. Tillsammans med ditt resande får du förhoppningsvis ihop nog med poäng för att använda en 2-4-1 de flesta år.

Last edited:
Hej,

Är ny på forumet. Har historiskt rest ett par gånger om året privat och inget i jobbet och därmed aldrig funderat på poänginsamling, statusnivåer mm. Sen ett knappt år har jag skaffat mig extraboende på Mallorca och reser därmed betydligt oftare. Därför har också intresset för att samla poäng (som kan nyttjas till fler/billigare resor ökat). Har ett Amex Gold (betal) sen urminnes tider som jag använder flitigt. Har även skaffat ett SAS MC Premium för att dra ihop EB-poäng lite snabbare än vad Amex-kortet kan erbjuda. Nu till min fråga:

Jag funderar på att skaffa ett SAS Amex kreditkort för EB-poängens skull (och även behålla mitt gamla Gold betalkort som reserv vid stora belopp). Använder mitt nuvarande AMEX flitigt utomlands och då erbjuder ju de nya korten riktigt bra intjäning (3 MR per spenderad krona = 27 EB per 100 kr). Står mellan Platinum eller Elite. Jag tänker så här:

Jag hyr bil varje gång på Mallorca, så det talar för Platinum med den grymma reseförsäkringen. Äter dessutom ofta innan utresa (från Arlanda) och familjen är nästan alltid med, så även där är Platinum med Pontus ett stort plus. Bara besparingen för dessa 2 skulle ungefär motsvara kostnaden för ett Platinum. Resten skulle vara plus, men är osäker på om jag egentligen skulle använda så mycket av det, förutom FastTrack.

Tveksamt om jag kommer tar mig upp till EB Silver med nuvarande lösning. Med ett Amex Elite skulle jag komma dit per automatik, få ta med 1 extra bagage och resten av familjen kan resa bagagelöst i Go Light. Min årliga spend ligger över 300.000 som ger mig dubbla flygvouchers. Med detta skulle jag dock missa gratis äta, Fast-Track och självriskförsäkringen till hyrbilen.

Hur skulle alla ni globetrotters tänka om ni var i min sits?
Jag skulle köra på ett Amex Elite och skippa Platinum. Med 300 000kr i spend kommer du nå upp till 2st vouchers som gör att du kommer kunna resa en del med familjen för 50% rabatt. En riktigt bra fördel med Platinum är access till Amex loungen på Arlanda men det blir jobbigt om du reser mycket med familjen eftersom du bara får ta med 1 person med dig..
Alltså, kombinera ditt Mastercard Premium (eller nergradera detta) med Amex Elite och behåll ditt Amex Gold. Det är vad jag hade gjort :)

Välkommen som poängjägare :)

Använder mitt nuvarande AMEX flitigt utomlands och då erbjuder ju de nya korten riktigt bra intjäning (3 MR per spenderad krona = 27 EuroBonus per 100 kr). Står mellan Platinum eller Elite.
Sedan 1 september är det försämras växlingskurs (1:12), vilket gör att 3xMR poäng endast mtosvarar 27 Eurobonuspoäng per 100kr.

Hej och tack för snabba svar.

Om jag kör Platinum har jag räknat med att frun får extrakortet (med PP, Pontus, FT osv), så är vi med hela familjen. Och Platinum ger fortfarande mest poäng utomlands. Ett "billigare" Amex som komplement låter smart, så får man även möjligheten till voucher/s.

Ett par frågor:
- Hur länge gäller en 4-2-1 voucher?
- Om jag får ihop 2 vouchers, kan jag då använda dem till familjen så att vi kan åka 4 samtidigt, eller måste jag personligen nyttja båda?

- Hur länge gäller en 4-2-1 voucher?
- Om jag får ihop 2 vouchers, kan jag då använda dem till familjen så att vi kan åka 4 samtidigt, eller måste jag personligen nyttja båda?

De gäller innevarande och nästa kalenderår. Om du bokar under giltighetstiden kan du resa senare (dvs innevarande år +2), men det är lite riskabelt, för om resan av någon anledning avbokas får du inte tillbaka din 2-4-1 (eftersom den då gått ut).

Och ja, det går fint att använda två 2-4-1 och således boka fyra personer, du behöver inte själv resa (däremot måste alla poäng komma från ditt konto). Dock kan det vara svårt att hitta 4 business-bonus-platser på ett och samma flyg. Att boka ekonomiplatser brukar räknas som slösaktigt, eftersom det går åt mycket poäng för något av begränsat värde.

De gäller innevarande och nästa kalenderår. Om du bokar under giltighetstiden kan du resa senare (dvs innevarande år +2), men det är lite riskabelt, för om resan av någon anledning avbokas får du inte tillbaka din 2-4-1 (eftersom den då gått ut).

Och ja, det går fint att använda två 2-4-1 och således boka fyra personer, du behöver inte själv resa (däremot måste alla poäng komma från ditt konto). Dock kan det vara svårt att hitta 4 business-bonus-platser på ett och samma flyg. Att boka ekonomiplatser brukar räknas som slösaktigt, eftersom det går åt mycket poäng för något av begränsat värde.
Tack! Finns mycket att lära, inser jag. Bl.a att det heter 2-4-1 och inte 4-2-1...:rolleyes: (vad det nu står för...?) Tur att ni är nära som varit med och har koll på alla trix och fallgropar.

Räknas alltid spend på kalenderår, eller är det från det datum man får kortet och 12 månader fram?

Toppen