Senaste nytt

Är Amex Platinum rätt val för mig?

Du hyr bilen utan några försäkringar. Ifall någonting händer så fakturerar Avis dig. Under skedet kontaktar du Amex Skadeservice, som i sin tur kommer begära in faktura och bevis på kostnaden. Fungerade jättesmidigt sist detta hände mig.

Obs: tänk på att för bilhyreförsäkringen ska gälla så måste du vara utomlands alternativt ha en bokad natt inplanerad någonstans under bilhyran.
Ungefär som jag trodde. Stort tack för det! Misstänkte äv. att man var tvungen att vara på resande fot.

Ungefär som jag trodde. Stort tack för det! Misstänkte äv. att man var tvungen att vara på resande fot.

För att vara tydlig (saxat från villkoren):

Hyrbil - de här förmånerna är tillämpliga under en resa för alla förare, upp till maximalt 5 stycken, som namngivs på hyresavtalet.

”Resa” defnieras som en Resa utanför det land där Försäkrad är bosatt eller en Resa inom det land där Försäkrad är bosatt och som måste innefatta en fygning eller minst en förbokad över-nattning på annan plats än där den Försäkrade bor.

Felet som många gör är att man inte läser. Amex Platinum innehåller ingen separat "hyrbilsförsäkring/självriskeliminering" utan kortet innehåller en reseförsäkring - som ett moment i den reseförsäkringen omfattas även hyrbilar. @Henrik_B

Kravet är dock just att man är på resa samt att resan i sig till minst 75% är betald med kortet. Däremot finns det inget krav i Amex Platinums villkor om att du måste vara utomlands, såsom @Tonton felaktigt skriver ovan (det gäller andra, sämre, kreditkort). Reseförsäkringen för Amex Platinum gäller alldeles utmärkt inrikes, givet att du i övrigt uppfyller "resevillkoret". Det finns alltså inget specifikt "utomlands krav" alls, däremot gäller försäkringen naturligtvis även utomlands.

Last edited:
Felet som många gör är att man inte läser. Amex Platinum innehåller ingen separat "hyrbilsförsäkring/självriskeliminering" utan kortet innehåller en reseförsäkring - som ett moment i den reseförsäkringen omfattas även hyrbilar. @Henrik_B

Kravet är dock just att man är på resa samt att resan i sig till minst 75% är betald med kortet. Däremot finns det inget krav i Amex Platinums villkor om att du måste vara utomlands, såsom @Tonton felaktigt skriver ovan (det gäller andra, sämre, kreditkort). Reseförsäkringen för Amex Platinum gäller alldeles utmärkt inrikes, givet att du i övrigt uppfyller "resevillkoret". Det finns alltså inget "utomlands krav" alls, däremot gäller försäkringen även utomlands.

Fast nu har du fel @Berglund.

Jag har kopierat texten från Amex egna försäkringsvillkor på https://www.americanexpress.com/se/content/pdf/forsakringsvillkor/platinum.pdf (som jag även skrev). Gå gärna in och läs själv.

Första delen angående hyrbil kan du hitta under punkt 2 på sidan 11.
Definitionen av en resa kan du hitta på sidan 5.

Sedan så skriver jag inte att man måste vara utomlands - om du nu faktiskt ens har läst vad jag skrev?

”Resa” defnieras som en Resa utanför det land där Försäkrad är bosatt eller en Resa inom det land där Försäkrad är bosatt och som måste innefatta en fygning eller minst en förbokad över-nattning på annan plats än där den Försäkrade bor.

Och det vet DU vad jag har läst och inte läst? Kan upplysa dig om att jag har läst igenom sid 11 ett antal ggr, och även skrivit ut https://www.americanexpress.com/se/content/pdf/forsakringsvillkor/platinum.pdf. Jag vet nu vad jag behöver veta, tack vare detta, två samtal med Amex kundtjänst samt snälle herr @Tonton's förtjänst.

Jag har skaffat Club Carlson Gold genom aktieköp. Detta Gold expirerar snart. Hoppas att de går med på att ge mig Gold för mitt Amex Plat ändå. Vissa hotellkort jag haft har sagt att de bara matchar en gång i livet, även om det är olika anledningar/kampanjer.

Är just nu EBG men kanske trillar ned.

Jag har skaffat Club Carlson Gold genom aktieköp. Detta Gold expirerar snart. Hoppas att de går med på att ge mig Gold för mitt Amex Plat ändå. Vissa hotellkort jag haft har sagt att de bara matchar en gång i livet, även om det är olika anledningar/kampanjer.

Jag skaffade först mitt Club Carlson Gold genom att matcha mot EBG, året efter utnyttjade jag min Platinumförmån - så det bör fungera :)

Club Carlson brukar vara väldigt generösa med matchningar, jag har säkert matchat 5 år utan problem, både med EBG och aktier...
Så du kan nog vara lugn!

Fast nu har du fel @Berglund. Jag har kopierat texten från Amex egna försäkringsvillkor på https://www.americanexpress.com/se/content/pdf/forsakringsvillkor/platinum.pdf (som jag även skrev). Gå gärna in och läs själv.

Sedan så skriver jag inte att man måste vara utomlands - om du nu faktiskt ens har läst vad jag skrev?

Obs: tänk på att för bilhyreförsäkringen ska gälla så måste du vara utomlands alternativt ha en bokad natt inplanerad någonstans under bilhyran.

@Tonton Fel händer oss alla men i det här fallet misstänker jag att det är ditt. I din text läser jag exakt vad du skrev i föregående inlägg, nämligen
"för bilhyreförsäkringen ska gälla så måste du vara utomlands alternativt ha bokad natt inplanerad".

När du säger att du "saxat" alternativt "kopierat" texten och ditt citat innehåller stavfel:
måste innefatta en fygning
medan det i Amex Platinums villkor, som du själv både hänvisar till och så smidigt länkar, inte innehåller samma stavfel utan där står "flygning". Då infinner sig ett normalt, sunt tvivel att ditt citat kanske inte är ett helt korrekt sådant och eller att du har missat något annat som man i så fall behöver kolla upp. För din utsaga "för bilhyreförsäkringen..." är nämligen inte korrekt, eftersom en inrikes flygning skulle kvalificera dig för försäkringen också. Du hade, alltså, i just det här fallet, fel.

Eftersom jag själv nyligen lusläst Amex Platinums villkor något som jag bland annat delade med mig av här:
Hur definieras en resa? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
så var jag helt övertygad om att de inte stavat fel och att något därför hade gått tokigt när du "kopierat/saxat".

Till sakfrågan: Villkoren är tydliga men för att de skall gälla inrikes måste man alltså ha en flygning eller förhandsbokad övernattning på annan ort än där man bor.

@Henrik_B det var inte riktat till dig specifikt utan mer som en generell notering. Det är ett antal här på forumet, kolla exempelvis bara i denna tråden, som felaktigt tror att man är täckt av Amex Platinums "hyrbilsförsäkring" även på hemmaplan. Det finns också trista historier från användare här som har just trott att de var skyddade men som inte uppfyllt resekravet med efterföljande tråkigheter. Jag kan varmt rekommendera Bank Norwegians kreditkort, som erbjuder ett tillägg, en ren hyrbilsförsäkring för 249kr per år. Där ställs inga krav om att du måste vara på resa utan försäkringen gäller så länge du har betalat bilhyran med kortet, oavsett var du är, hur du tagit dig dit eller hur/var du bor. Kortet är helt gratis att ansöka om och inneha men den valbara hyrbilsförsäkringen kostar 249kr i årlig premie. Väl mött!

Att få CCG genom aktieköp är INTE en matchning - det är en aktieägarförmån. Skilj på äpplen och päron.

På samma sätt var det förr en förmån som EBG att få CCG, men det är det inte längre. Iallafall inte officiellt.

Toppen