Senaste nytt

Är Amex Platinum rätt val för mig?

Henrik_B

Medlem
Hade för mig att Scandic Third Floor (eller vad det nu kallas) skulle gå att välja, men det finns inte längre.
 

Drott

Medlem
Noterar på Amex svenska hemsida att det verkar som om även Platinum "rullas över" till ett Kreditkort, Betalkortet är nowhere to be seen.

Kommer man som innehavare av ett av dom befintliga korten att kunna "rulla det vidare" efter giltighetsdatum (har för mig man kan det på de gamla SAS-korten)? Och vad är erfarenheten från SAS EB Betalkorten, försöker Amex "tvinga" bort kunder genom att försämra villkoren?
 

palmen

Moderator
Noterar på Amex svenska hemsida att det verkar som om även Platinum "rullas över" till ett Kreditkort, Betalkortet är nowhere to be seen.

Kommer man som innehavare av ett av dom befintliga korten att kunna "rulla det vidare" efter giltighetsdatum (har för mig man kan det på de gamla SAS-korten)? Och vad är erfarenheten från SAS EB Betalkorten, försöker Amex "tvinga" bort kunder genom att försämra villkoren?
Får nog ha kvar det.
Verkar ju dock som nya bra förmåner bara kommer till kreditkorten och inte betalkorten. De blir inte sämre men de andra blir "bättre".
 

BAS

Medlem
Jag har haft Platinumkortet i snart 4 år, och tycker att det är rätt hyggligt värde på kortet.

Eftersom jag är en "sällanresenär" med detta forums mått mätt, så når jag normalt inte upp till någon riktig status på flyg och hotell. Har väl bara SAS silver som jag rest ihop:(. Men just därför är Platinumkortet värt en del för mig.

Bor t.ex. ca 10 - 14 nätter per år på Radisson/Hilton. Endast vid ett tillfälle har jag blivit helt utan uppgradering av rum sen jag fick guldnivå via Amex. Jag värderar guld på Radisson till ca 100 kr natten, och Hilton till 200.

Utan status på flyg är Priority Pass (och nu även Pontus) rätt mycket värt, även om jag bara flyger utomlands ca 4-6 ggr per år.

Bor i Stockholm, så kan utnyttja evenemangen som anordnas rätt ofta. Under senaste året har jag varit på Stockholm Open, vinprovningar, och Dansens Hus.

Hyr bil rätt ofta, bra rabatt med Platinumkortet + bra försäkring med självriskeliminering är också värt en hel del.

Slutligen är SAS-premiumkortet fortfarande kostnadsfritt, och ska enligt kundtjänst förbli det för gamla kunder. Ja, med "nya" kredit-platinum får man ju också 3 rewardspoäng per krona vid utländsköp. Bästa kortet för köp i utländsk valuta?

Sen att frugan får ett Platinumkort med samma förmåner gör ju inte saken sämre. Enda förmånen hon inte fått hittills är 3rd floor på Scandic. Klarar man sig rätt bra utan ;).
 
Last edited:
Toppen