Senaste nytt

Är Addis Ababa flygplats säker?

fenan

Medlem
Ska inte du svara på tonton


Gör så. För våran skull så håller jag även på att kolla med vänner som har kontakter där, men det tar tid.
jag uppdaterar hur det går för mig. Sen var det en bra ide som du sa att i alla fall åka dit men åka hem i ekonomi. Det funkar också.
För tydligen är Usa där nu och det är mindre chans att det händer något stort när dom är där, tänker jag spontant.

Det finns massa alternativ hem. Blir kanske att åka hem någon dag tidigare, men spelar kanske mindre roll. Huvudsaken är att vi tar oss till Seychellerna sen löser sig resten som du sa.

Uppdatera gärna! Har ni bokat flight hem via Addis?
 

Renato

Medlem
Det finns massa alternativ hem. Blir kanske att åka hem någon dag tidigare, men spelar kanske mindre roll. Huvudsaken är att vi tar oss till Seychellerna sen löser sig resten som du sa.

Uppdatera gärna! Har ni bokat flight hem via Addis?

Exakt det låter som en bra plan, sanningen är det mesta kommer släppas när man får bara andas ut och har kommit fram till hotellet och bara inte göra något alls första dagen. älskar det.

Ja tyvärr så åker vi via ADD, men jag är med frugan och en liten bebis så finns ingen chans att jag åker via ADD under nuvarande situation.jag önskar att jag hittar resan hem via, Istanbul, Doha, Dubai/Abu Dhabi =)

jag uppdaterar dig. =)
 

Renato

Medlem
@Renato UD uppmanar tydligen alla svenskar att lämna Etiopien nu. Personligen skulle jag nog undvika transfer där oavsett vad nu... tänk på att alternativen kan bli fullbokade fort.

UD uppmanar svenskar att lämna Etiopien | SVT Nyheter

Tack för uppdateringen, den var nog den viktigaste. Bra att UD gick ut med den uppmaningen. Jag har planerat att köpa nya biljetter denna helg. Min planerade avresa är den 14 november från Mahe. i värsta fall stannar man kvar här och jobbar hemifrån =)

Jag försöker tänka positivt. Sen har jag lite erfarenhet av att jag varit i länder där det har varit försök till statskupp. tråkigt nog.
 

Berglund

Medlem
Sen kan du hoppas på att flygbolaget ställer in då täcker försäkringen. Om jag har förstått det rätt.
Sluta tro. Framför allt när det inte är sant. Tänk om någon litar på det du skriver???

En absolut majoritet av (svenska) hem-/reseförsäkringar har en undantagsklausul angående force majeure såsom krig och/eller oroligheter. Från Wikipedia och jag citerar:
Med force majeure avses vanligen krig, upplopp, brand, naturkatastrofer(som översvämning, orkan, jordbävning), explosioner, strejk, nya lagar som förbjuder fullföljandet av avtalet, och liknande.
Slut citat.

Vid krig, upplopp, oroligheter (social unrest) och liknande händelser när det inte är möjligt/rimligt att fullfölja avtalet är det oftast/alltid tillåtet att frånträda detsamma. Därför ska du naturligtvis inte hoppas på försäkringen. Ställs flyget in på grund av krig, då är det en fullt giltig och godtagbar anledning att faktiskt ställa in. Det är inte rimligt att begära att passagerarflyg ska passera igenom eller till och med landa i en krigszon eller liknande områden.
 
Last edited:

Renato

Medlem
Sluta tro. Framför allt när det inte är sant. Tänk om någon litar på det du skriver???

En absolut majoritet av (svenska) hem-/reseförsäkringar har en undantagsklausul angående force majeure såsom krig och/eller oroligheter. Från Wikipedia och jag citerar:
Med force majeure avses vanligen krig, upplopp, brand, naturkatastrofer(som översvämning, orkan, jordbävning), explosioner, strejk, nya lagar som förbjuder fullföljandet av avtalet, och liknande.
Slut citat.

Vid krig, upplopp, oroligheter (social unrest) och liknande händelser när det inte är möjligt/rimligt att fullfölja avtalet är det oftast/alltid tillåtet att frånträda detsamma. Därför ska du naturligtvis inte hoppas på försäkringen. Ställs flyget in på grund av krig, då är det en fullt giltig och godtagbar anledning att faktiskt ställa in. Det är inte rimligt att begära att passagerarflyg ska passera igenom eller till och med landa i en krigszon eller liknande områden.

Men för i helvete, ta en chill pill. Vad har du för problem med din attityd mot mig. Följer du mig enbart för att kritisera, och vara negativ.

Jag ringde AXA (amx) försäkring och dom sa följande till mig. Min fråga var. Måste jag fortsätta min res rutt, p.g.a omständigheterna i ADD, jag har ett transit flyg från ADD. Dom sa så länge flygbolaget har flygresan aktiv och inte ställt in den den så kan vi inte hjälpa dig. Men om do. Ställer in den så kan vi hjälpa dig, dvs AXA om inte flygbolaget hjälper mig.

Så vad snackar du om?
Sen ja absolut jag var otydlig i inlägget att jag menade amx försäkringen där den är via AXA. Sen beror det på vilket kort man har.

Sen är jag ganska säker på att flygbolaget försäkrar sina passagerare och gör sitt bästa att boka nya biljetter med en bättre rutt.
Antagligen förstår dom flesta att ett flygbolag som flyger internationellt, inte skulle flyga sina passagerare till ett land som har drabbats av krig. Utan skulle boka om dom och hitta bästa lösningen.

Jag börjar bli riktigt less på din attityd, trivs du med dig själv?
 

ekf

Medlem
@Renato Vilka flygbolag är inblandade i din hemresa? Med tanke på att den går via ADD så antar jag att första benet är med Ethiopian. Om jag får lov att dra till med en gissning så sitter det nog väldigt långt inne att de skulle ställa in.

Om andra benet också är med ET så kanske du har en resa även ut från Etiopien som inte ställs in, med den otrevliga konsekvensen att du åker på att byta i ADD men troligen kommer därifrån.
Om det andra benet inte är med ET så finns risken att du fastnar i ADD om det andra, icke-etiopiska, flygbolaget ställer in sina flyg dit. Då är du fast på ADD tillsammans med alla andra som också vill därifrån, med de få flyg som då kvarstår...

Hade jag varit du så hade jag åtminstone bokat en avbokningsbar biljett via en helt annan rutt redan nyss.. medan det fortfarande finns alternativ att boka, om det nu gör det.. har inte kollat själv.. Men när flygen börjar ställas in så börjar paniken hos alla andra resenärer...
 

Berglund

Medlem
Jag ringde AXA (amx) försäkring och dom sa följande till mig. Min fråga var. Måste jag fortsätta min res rutt, p.g.a omständigheterna i ADD, jag har ett transit flyg från ADD. Dom sa så länge flygbolaget har flygresan aktiv och inte ställt in den den så kan vi inte hjälpa dig. Men om do. Ställer in den så kan vi hjälpa dig, dvs AXA om inte flygbolaget hjälper mig.

Så vad snackar du om?
Sen ja absolut jag var otydlig i inlägget att jag menade amx försäkringen där den är via AXA. Sen beror det på vilket kort man har.

Så var det det där med att lita på kundtjänst…

Från Amex Platinums försäkringsvillkor, sidan 10, och jag citerar:

”ALLMÄNNA UNDANTAG — VAD SOM INTE OMFATTAS
(GÄLLER SAMTLIGA FÖRMÅNER I RESEFÖRSÄKRINGEN)
Försäkrad ersätts inte för skadefall som direkt eller indirekt beror på:

19. Krig eller överhängande hot om krig och andra oroligheter.”
Slut citat.

Frågan är inte vad jag snackar om.
Frågan är snarare vad du tror/snackar om?
 

dala

Medlem
Reste själv från SEZ i torsdags och har vänner kvar där vars hemresa var bokad via ADD på tisdag. Resan var en SAS Award med Amex 241 och alltså påbörjad då de redan flugit dit. SAS tog sitt ansvar pga oroligheterna i Etiopien och de blev utan kostnad ombokade med Turkish (TK) via IST, jag är osäker på om det skedde idag lördag eller igår. Inte heller säker på om de fick nya ”köpbiljetter” eller om SAS lyckades fixa awardbiljetter hos TK men SAS löste det hur som helst.

Så att boka om påbörjad awardresa via ADD verkar gå under dessa omständigheter.
 
Toppen