Senaste nytt

Äntligen Eurobonus Gold! Vad får jag inte missa?

Äntligen!

Fick ögonen för detta sent i höstas, hade reggat mig som EB-medlem förra året i Maj.

Blev sugen på EBG och insåg potentialen i min tjänst att komma hit på endast affärsresor!

Nu fick jag slänga in en slant (hinner ej MR privat) och några tusen extrapoints för att hinna nå innan 1a Maj.

Men vilken skön känsla! Det bästa var nästan i Måndags när jag visste att jag flyger min (om jag får välja bolag själv) sista statuslösa flygning.
Lite pirrigt och nostalgiskt i förtid!

Stort tack till alla på BC!
Ni öppnade mina ögon för poängjakt och program-tänket för frequent flying.
Nu tar jag inte flyg för mest optimerade tider längre utan lega&poäng i framtiden :)

Så, vad får jag inte missa som nyexad EBG?
Hur funkar smartpass t.ex.?

Väl mötta!

D9D14B44-0FAD-4129-B27F-8AE5F84C761F.jpeg
 

squeezen

Medlem
Äntligen!

Fick ögonen för detta sent i höstas, hade reggat mig som EB-medlem förra året i Maj.

Blev sugen på EBG och insåg potentialen i min tjänst att komma hit på endast affärsresor!

Nu fick jag slänga in en slant (hinner ej MR privat) och några tusen extrapoints för att hinna nå innan 1a Maj.

Men vilken skön känsla! Det bästa var nästan i Måndags när jag visste att jag flyger min (om jag får välja bolag själv) sista statuslösa flygning.
Lite pirrigt och nostalgiskt i förtid!

Stort tack till alla på BC!
Ni öppnade mina ögon för poängjakt och program-tänket för frequent flying.
Nu tar jag inte flyg för mest optimerade tider längre utan lega&poäng i framtiden :)

Så, vad får jag inte missa som nyexad EBG?
Hur funkar smartpass t.ex.?

Väl mötta!

Visa bifogad bild 89121
De stora sakerna är väl fast track och lounge där dessa finns samt val av sittplats redan vid bokning. Jag personligen har haft tur med seatblock jämte mig som guld, trots relativt fulla plan har jag haft ledigt jämte. Till och led till milsno i fredags då jag satt på rad 11 i go med sonen vid fönster och jag i mitten så var 11C tomt som enda säte vad jag kunde se.

Edit: seatblock är ju inget du kan påverka.
 
De stora sakerna är väl fast track och lounge där dessa finns samt val av sittplats redan vid bokning. Jag personligen har haft tur med seatblock jämte mig som guld, trots relativt fulla plan har jag haft ledigt jämte. Till och led till milsno i fredags då jag satt på rad 11 i go med sonen vid fönster och jag i mitten så var 11C tomt som enda säte vad jag kunde se.

Edit: seatblock är ju inget du kan påverka.

Angående fasttrack, var ej tydligt om det bara gällde SAS. Men vi pratar alltså alla flygplatser när man flyger med SA då?

Ytterligare en fråga, vilka ”perks” kan jag dela med en vän/kollega samt mina familjemedlemmar?

Lounge tror jag att jag förstått men fasttrack, business check-in osv.
Är det bara mig som EBG eller på något sätt medresenärer?
 

Vindpilen

Medlem
Angående fasttrack, var ej tydligt om det bara gällde SAS. Men vi pratar alltså alla flygplatser när man flyger med SA då?

Ytterligare en fråga, vilka ”perks” kan jag dela med en vän/kollega samt mina familjemedlemmar?

Lounge tror jag att jag förstått men fasttrack, business check-in osv.
Är det bara mig som EBG eller på något sätt medresenärer?

Du har tillgång till alla Star Alliance lounger så länge du åker med ett bolag inom Star Alliance. Observera dock att det ibland finns 3e parts lounger som du inte kan komma in i om du åker med SAS. Ex. är på Milano där ingen Star Alliance lounge finns men 3e parts lounger. Dessa har SAS sagt upp samarbetet med. Åker du SAS med EBG är det alltså tvärnej, åker du Lufthansa med EBG går det bra :)

Ang. Fast track så är det lite olika faktiskt men ofta går det bra så länge du åker Star Alliance.

Övrigt:
- Du kan gästa en person i lounger (4 inom familjen i SAS-lounger)
- Extra bagage på Star Alliance (förutsatt att din biljett har mint 1 bagage inkluderat)
 

squeezen

Medlem
Ah nu var jag nog lite snabb. Jag tänker på Milano Linate där jag är rätt säker på att det inte finns. På Milano Malpensa finns nog en lounge ja. Dåligt exempel av mig :p
Har Lufthansa stängt loungen i Milano?
var inne i lufthansa loungen på malpensa senast i måndags. Så den finns definitivt.


Angående fasttrack, var ej tydligt om det bara gällde SAS. Men vi pratar alltså alla flygplatser när man flyger med SA då?

Ytterligare en fråga, vilka ”perks” kan jag dela med en vän/kollega samt mina familjemedlemmar?

Lounge tror jag att jag förstått men fasttrack, business check-in osv.
Är det bara mig som EBG eller på något sätt medresenärer?
SA = South African airways, du menar klart Star Alliance men undvik förkortningar om du inte är säker.
Fast track ska gälla på alla star alliance biljetter på flygplatser där något star alliance har hemmabas (generaliserat).
Så i FRA, MUC etc där LH huserar gäller fast track för dig som EBG.
på SAS baser gäller det oftast för hela familjen eller en gäst (både fast track och lounge) medan på partners inom Star alliance så är det strikt en gäst som gäller oftast såvida de inte gör undantag fr familj med barn etc.

Du kan använda business check-in och får priotaggar, har du tur kommer då väskorna ut först men jag tycker de där taggarna verkar spela kvitta, i måndags hem från Milano så kom min våra väskor som nummer 35 typ, efter minst 20 väskor utan tagg.
 
var inne i lufthansa loungen på malpensa senast i måndags. Så den finns definitivt.



SA = South African airways, du menar klart Star Alliance men undvik förkortningar om du inte är säker.
Fast track ska gälla på alla star alliance biljetter på flygplatser där något star alliance har hemmabas (generaliserat).
Så i FRA, MUC etc där LH huserar gäller fast track för dig som EBG.
på SAS baser gäller det oftast för hela familjen eller en gäst (både fast track och lounge) medan på partners inom Star alliance så är det strikt en gäst som gäller oftast såvida de inte gör undantag fr familj med barn etc.

Du kan använda business check-in och får priotaggar, har du tur kommer då väskorna ut först men jag tycker de där taggarna verkar spela kvitta, i måndags hem från Milano så kom min våra väskor som nummer 35 typ, efter minst 20 väskor utan tagg.


Tack för ett bra svar!
Skönt att få det lite mer klargjort kring fast track, gästa en person generellt för alliansens flygplatser känns ju som en bra tumregel då.

Ang väskor och förtur så är det ett helt fallerat system, på alla business/plus/premium eco med priority jag flyger så är jag övertygad om att det är ett rent lotteri!
Speciellt vid connecting flight, i Sverige & Europa uppfattar jag samma situation.
 
Toppen