Senaste nytt

Ännu en kollision på Istanbul flygplats

Brandten

Medlem
Den här gången en Royal Air Maroc 787 (CN-RGT) flight AT911 som sliter av APU cover på en Turkish 777 (TC-JJZ) som precis anlänt från New York flight TK12.

Finns video på olyckan och även bilder. Som jag skrev i förra olyckstråden så ser det återigen ut som TK parkerat för långt ut.

Tyvärr omöjligt (för mig iaf) att se om Royal Air Maroc följer taxilinjen eller inte. Turkish ser ju ut att ha parkerat korrekt då bryggan är ansluten, dock ingen garanti.
Om båda ”gjort rätt” är det bara slumpturen att detta inte hänt tidigare. :rolleyes:

Misstänker att taxande flygplan är på fel linje, det verkar finnas tre taxilinjer i det området. Det är rätt vanligt på stora flygplatser, man har då två ytterlinjer som tillåter att ett mindre flygplan (typ A320/B737) kan passera varandra, men för större flygplan (typ B787) behöver man använda centrumlinjen. Ifall man använt fel linje är det inte alls orimligt att man har kommit så nära att man kolliderat med parkerat flygplan.

Jag gissar att parkeringen är korrekt för man har öppnat hold och håller på att lasta av, det är högst osannolikt att man kommit så långt utan att någon inblandad märkt felet. Dessutom har nästan alla stora flygplatser automatiska dockningssystem och jag har aldrig varit med om att dessa sak placera ett flygplan så fel utan att larma samtidigt.

Man kan självklart inte utesluta att det är parkerat innan stoppmärket, men min gissning är att taxande flygplan använt fel linje.

Något som intresserar mig mer är att det finns obekräftade uppgifter om att flygplanet skulle letts utav en follow-me, hela poängen med att ha de tär ju just att någon som kan flygplatsen bättre än piloterna ska säkerställa att taxningen i komplicerade områden går rätt till.

Jag finner det otroligt att så mycket filmas och i det här fallet ser det ju nästan ut som om den filmar fokuserar på turkens APU... Hade det inte varit för olyckan känns ju det som en ganska ointressant sak att filma?

Jag finner det otroligt att så mycket filmas och i det här fallet ser det ju nästan ut som om den filmar fokuserar på turkens APU... Hade det inte varit för olyckan känns ju det som en ganska ointressant sak att filma?

Sitter kameror i princip överallt på flygplatser. Hos oss används dom främst av gateplanerarna för att se hur det går med turnarounds på olika uppställningsplatser. Säkerhetsavdelningen har också massvis med kameror över hela fältet i övervakningssyfte. Jag ser det inte som något särskilt konstigt att man har en kamera där, antagligen är den till för att se hur turnaround går på gaten.

Sitter kameror i princip överallt på flygplatser. Hos oss används dom främst av gateplanerarna för att se hur det går med turnarounds på olika uppställningsplatser. Säkerhetsavdelningen har också massvis med kameror över hela fältet i övervakningssyfte. Jag ser det inte som något särskilt konstigt att man har en kamera där, antagligen är den till för att se hur turnaround går på gaten.

Fast här verkar ju kameran röra sig?

Toppen