Misstänker att taxande flygplan är på fel linje, det verkar finnas tre taxilinjer i det området. Det är rätt vanligt på stora flygplatser, man har då två ytterlinjer som tillåter att ett mindre flygplan (typ A320/B737) kan passera varandra, men för större flygplan (typ B787) behöver man använda centrumlinjen. Ifall man använt fel linje är det inte alls orimligt att man har kommit så nära att man kolliderat med parkerat flygplan.
Jag gissar att parkeringen är korrekt för man har öppnat hold och håller på att lasta av, det är högst osannolikt att man kommit så långt utan att någon inblandad märkt felet. Dessutom har nästan alla stora flygplatser automatiska dockningssystem och jag har aldrig varit med om att dessa sak placera ett flygplan så fel utan att larma samtidigt.
Man kan självklart inte utesluta att det är parkerat innan stoppmärket, men min gissning är att taxande flygplan använt fel linje.
Något som intresserar mig mer är att det finns obekräftade uppgifter om att flygplanet skulle letts utav en follow-me, hela poängen med att ha de tär ju just att någon som kan flygplatsen bättre än piloterna ska säkerställa att taxningen i komplicerade områden går rätt till.