Senaste nytt

Ännu en flygkrasch - nu i Toronto

Under 10000 fot och vid taxi brukar "sterile cockpit" gälla för att minimera distraktion som kan äventyra säkerheten. Tror inte man egentligen ska filma vid det läget. Men är verkligen ingen expert.
Det där är ju inte helt riktigt dock. På väg ner ja då är det helt klart så men taxi har jag aldrig varit med om samma sak. Har haft förmånen att både landa och lyfta ett par gånger i cockpit och kan bara från egen upplevelse att det pratas och skojas friskt i cockpit framför allt när man landat och taxar in mot gate. Samma sak innan man fått klarteckena att äntra bana och står i holding position, då är det mycket tjatter. Men det är från mina upplevelser dock och det kan ha ändrats sedan dess. Men jag kan inte riktigt se hur det kan påverka att man filmar därifrån i det läget? Sen vet vi ju inte heller vem av dom som sköter radion?

Det där är ju inte helt riktigt dock. På väg ner ja då är det helt klart så men taxi har jag aldrig varit med om samma sak. Har haft förmånen att både landa och lyfta ett par gånger i cockpit och kan bara från egen upplevelse att det pratas och skojas friskt i cockpit framför allt när man landat och taxar in mot gate. Samma sak innan man fått klarteckena att äntra bana och står i holding position, då är det mycket tjatter. Men det är från mina upplevelser dock och det kan ha ändrats sedan dess. Men jag kan inte riktigt se hur det kan påverka att man filmar därifrån i det läget? Sen vet vi ju inte heller vem av dom som sköter radion?
Att regler finns betyder inte att alla måste följa dessa. Tror nog inte heller att alla gör det. Men här har vi en länk till FAQ hios EASA om sterile flight deck. https://www.easa.europa.eu/en/faq/19134 och där ingår "taxiing"

Att regler finns betyder inte att alla måste följa dessa. Tror nog inte heller att alla gör det. Men här har vi en länk till FAQ hios EASA om sterile flight deck. https://www.easa.europa.eu/en/faq/19134 och där ingår "taxiing"
Jo att reglerna finns kan ju släppa för det gör dom helt klart, Frågan är hur dom efterlevs? Man får inte använda mobilen när man kör bil heller ;) Vi släpper det för vi har inte alla fakta i ärendet :) och hela olyckan är mycket tragisk.

Man undrar ju hur det skett? Känns som att det varit många olyckor i Nordamerika den senaste tiden.

Måste varit flight DL4819 om jag inte är helt ute och snurrar. CRJ9.

I, my relatives and a lot of other acquaintances fly MSP-YYZ quite a lot and usually use Delta and try to avoid Air Canada on this route because Air Canada’s MSP-YYZ flights have worse delays for us. So the first thing I did when I heard about the crash was to see if anyone I knew was on it. Fortunately not, and the good news by then was that everyone had made it off the plane alive.

Seems to me like the back right landing gear/wheel gave in with the hit to the ground and that made the plane to tip hard right on the runway and lose its right wing during the sideflip but then the left wing broke the roll inertia and made the plane stop upside down instead of ending up doing a 360 or more.

Toppen