Senaste nytt

Ännu en flygkrasch - nu i Toronto

Extremt tydlig video av kraschen: https://x.com/flightradar24/status/1891813286770827728?s=46&t=EnHG0HRP_ir-PG6PX7vXVg

Makalöst att alla (förhoppningsvis) överlevde.

För den som inte vill följa en länk till X så finns här en annan video.

Oj jäklar va hårt dom slår i backen! Kan dom ha fått Wind shear precis vid landning tro? Varit med om det en gång och det var inte behagligt alls och en jäkla smäll :(

Det ser så ut, vilket tippar flyget till höger och de slår i vingen vilket gör att den går av, planet tippar, slår av stjärten och sen vänster vinge. Så det verkar ju vara de direkta omständigheterna.

Om det sen var pilotfel eller vad återstår att se.

Det ser så ut, vilket tippar flyget till höger och de slår i vingen vilket gör att den går av, planet tippar, slår av stjärten och sen vänster vinge. Så det verkar ju vara de direkta omständigheterna.

Ja det ser konstigt ut. Men det ser ju nästan ut som att dom har fel instält på ILS och att dom uppfattar det som marken är längre ner? Planet landar så platt rakt ner? Det eller Wind Shear tippar jag som glad amatör.

Bara jag som funderar på varför en av piloterna på ett plan som troligtvis snart ska starta filmar inkommande flyg när de landar? Har de inte annat de "bör" fokusera på just få?

Kan ju vara någon som åker jumpseat också, men ser inte ut som det.

Bara jag som funderar på varför en av piloterna på ett plan som troligtvis snart ska starta filmar inkommande flyg när de landar? Har de inte annat de "bör" fokusera på just få?

På den positionen i väntläge så har dom nog inte mycket annat att göra? Kan ju som många av oss här på forumet vara flygnörd och gillar att filma andra plan? Ibland byter ju piloter filmer från varandras flygningar :)

Som någon på något annat forum skrev, de är flygnördar precis som vi, de står och väntar och har inget bättre för sig. Just den delen tänker jag inte är så konstig. Det är som vilken annan yrkesgrupp som helst som filmar något under en icke-kritisk del av arbetet.

På den positionen i väntläge så har dom nog inte mycket annat att göra? Kan ju som många av oss här på forumet vara flygnörd och gillar att filma andra plan? Ibland byter ju piloter filmer från varandras flygningar :)
De kan ju bli uppropade och få någon instruktion från tornet när de står där, inte direkt optimalt att filma andra saker just då och ha fokus på andra saker, men det är ju som sagt bara en åsikt från mig.

Som någon på något annat forum skrev, de är flygnördar precis som vi, de står och väntar och har inget bättre för sig. Just den delen tänker jag inte är så konstig. Det är som vilken annan yrkesgrupp som helst som filmar något under en icke-kritisk del av arbetet.
Att stå uppställd för att eventuellt vara näst på tur att rulla ut och starta är kanske inte kritiskt, men troligtvis så ska man väldigt snart påbörja ett av de mest kritiska momenten under flygningen. Det kanske är flera andra plan på väg för landning eller ska starta innan, det framgår ju inte i filmen.

Om personen är pilot flying så kan det ju bli lite bråttom att göra något om något skiter sig. Är de pilot monitoring så sköter de ju radio kommunikation och inte heller där är det väl optimala att fokusera på annat.

Som sagt bara åsikter, finns kanske inget som hindrar piloter från att göra detta om det inte finns interna riktlinjer från flygbolaget.

Under 10000 fot och vid taxi brukar "sterile cockpit" gälla för att minimera distraktion som kan äventyra säkerheten. Tror inte man egentligen ska filma vid det läget. Men är verkligen ingen expert.

Under 10000 fot och vid taxi brukar "sterile cockpit" gälla för att minimera distraktion som kan äventyra säkerheten. Tror inte man egentligen ska filma vid det läget. Men är verkligen ingen expert.
Lite det jag syftar på, men kan väl vara olika regler att följa baserat på flygbolag antar jag?

enda rimliga orsaken att det filmas måste vara att dom vet att det kmr bli en svår landning och de väljer att filma av just den orsaken ..

Att man är flygnörd som pilot och sitter och icke-randomfilmar ett litet crj som landar precis innan egen start låter för mig helt orimligt .. omöjligt

Att ett plan voltar på det här sättet är ovanligt, men Nordamerika har utsatts för flera flygolyckor på senare tid. Något som enligt Ohlsson kan bottna i många nyanställda, både på mark och i luften, efter pandemin.

Källa: svt

Toppen