Senaste nytt

Ändrad seating pga security reasons?

Gör ett nytt försök med slutreplik.
Med den inställningen kommer du troligtvis få en riktigt usel flygning.
Testa istället med inställningen att det kommer bli en grym start på semestern/jobbresan trots att ni kanske inte får sitta tillsammans. Var trevlig mot personalen och hälsa glatt när du kommer ombord och tacka för den service som erbjuds och försök gärna ge någon komplimang om mat/dryck/service eller liknande. Får du trots detta ändå usel service och allt är skit så har du all rätt att vara besviken och missnöjd. Går man in med inställningen från början att det kommer vara dåligt så kommer det troligtvis inte att bli kul för någon ombord.
Har du lågt ställda förväntningar är det enklare att bli positivt överraskad...;-)

Spelar ingen större roll vad du har betalat.
Jag förväntar mig bättre service i biz än i economy precis som jag förväntar mig en bättre matupplevelse på AG än hos den lokala Indiern. Likaså utgår jag från att servicen är bättre på Four Season än på Scandic.
Då ska man inte flyga business med SAS alls eftersom de inte har 3 stolar tillsammans i business...

Visst är det en upplevelse att flyga, men en stor del går ofta åt till att se på film och sova. Då kanske det kvittar var man sitter? Hur överlever folk annars när ni flyger förstaklass med familjen? Där är det ju ofta fråga om sviter som gör att det kvittar om man sitter bredvid varandra eller i var sin ända av kabinen - det är svårt att interagera med varandra oavsett.
Nu vet jag inte om du har någon familj men om du har det verkar du hellre vilja sitta själv än umgås med dem. Du kanske tom skulle välkomna den här situationen för att slippa sitta bredvid dem?

Skulle SAS hanterat detta lite smidigare så hade min reaktion varit annorlunda. Serviceföretag ska alltid undvika tråkiga överraskningar och här har de
smugit ut ändringen i stället för att ge mig en heads up och en förklaring. Står i det finstilta att man gör allt man kan för att hålla ihop en familj men det gick ju sådär. Nu har jag själv lyckats fixa så att vi i alla fall sitter på samma sida av kabinen.
 
Det är nog helt sant rent juridiskt men om SAS gör reklam om fritt sätesval så skapar det en förväntning hos resenärerna.

Sen kanske inte jag skulle konfrontera de som sitter på platsen jag först valde. Det finns förmodligen en anledning till det.
Gratis att välja säte men kan alltid ändras (så är det på alla bolag). Som tur är sker ju dessa omflyttning väldigt sällan ombord där det är fasta kabiner (shorthaul med flytande storlek på kabinerna så ändras det dock rätt ofta).
 
Nu vet jag inte om du har någon familj men om du har det verkar du hellre vilja sitta själv än umgås med dem. Du kanske tom skulle välkomna den här situationen för att slippa sitta bredvid dem?
Nej, jag sitter gärna med min familj, men jag klarar också av att leva utan dem i 12h utan att jag blir speciellt upprörd över det.
 
Har du lågt ställda förväntningar är det enklare att bli positivt överraskad...;-)
Så är det definitivt. Men kommer man ombord med en negativ attityd så brukar det kunna smitta av sig. Försöker själv alltid att ge cabin crew uppskattning ombord och respektera deras uppgifter. Brukar fungera bra och inte helt omöjligt att man får något extra.
Nu senast fick jag en gratis snacks i go på longhaul (precis som man får i plus). Berodde troligtvis på att jag är Diamond men hade man varit negativ ombord hade de säkert inte bjudit på detta.
 
Förmodligen är det en "viktig" person som fått platserna och som dessutom har bråttom någonstans - Du kan ju alltid strax före boarding completed säga att Du går av och då försena planet. Sedan kan ju nästa i sällskapet göra samma sak så blir det ytterligare försening osv.

Är det kungafamiljen med entourage så accepterar jag, men vem mer skulle behöva sådan säkerhet och dessutom åka reguljärflyg?

Jag minns utrikesminister Sten Andersson som i början på 90-talet först var bokad på SAS, men för att inte oroa andra passagerare så valde han ett obekvämt litet plan över Atlanten.

Hur fungerar det om planet är fullbokat/överbokat och någon dignitär absolut ska med?
 
Kanske skulle vara något för My SAS Idea (om den fortfarande lever) att SAS skapar en funktion med notifikation per e-post eller sms om ens plats ändras. Då skulle man kanske hinna reagera.
 
Man kan till viss del nyttja ExpertFlyer för detta. Men det gäller att sökmotorn hinner kolla av läget medan den ursprungliga platsen fortfarande är tom och det är den väl troligen inte så lång tid i denna situation.
 
Jag tycker att trådskaparen blivit lite bryskt behandlad här och kopplar gärna till diskussionen om lite mer vänlighet som dykt upp i tråden om var gamla medlemmar tagit vägen.

Visst, man är aldrig till 100% garanterad en viss plats, och många tycker att man inte ska försöka få kompensation eller eller ens bry sig särskilt mycket om det. Samtidigt är det för mig inte alls svårt att sätta sig in i besvikelsen när man som familj inte får sitta tillsammans på en lång resa man betalat mycket för. I synnerhet när det är barn med i bilden, och det handlar om platser i business där man kanske sett fram extra mycket mot själva resan.

Lite mer empati från många här skulle nog vara uppskattat från trådskaparen...
 
Toppen