Sökresultat

  1. maswan

    BRA börjar flyga wet lease åt SAS, bra eller dåligt?

    Ah, jag hade missat hur litet BRA hade blivit, de flyger inte ens på Göteborg?
  2. maswan

    BRA börjar flyga wet lease åt SAS, bra eller dåligt?

    Nu ska vi väl inte vara sådana, när det finns två kvarvarande inrikesoperatörer efter BRA slutar flyga: SAS och Norwegian. För SAS och poäng blir då frågan om kostnaden för att växla poäng kommer att leda till att frekventa BRA-resenärer blir skitless på SAS och lägger över allt sitt resande på...
  3. maswan

    SAS byter till Terminal 2 i Frankfurt

    Under förutsättning att det var på SAS initiativ som det avslutades, det går också att bygga ett narrativ där SAS lämnade Star Alliance för att de andra medlemmarna inte ville vara partners utan bara konkurrenter.
  4. maswan

    SAS VD Anko - lovar nya långlinjer till Arlanda!

    Jag har suttit och pusslat med en potentiell Chicago-resa, och där är det motsatt problem. 3+4 timmars flygplatsväntan på Kastrup resp Arlanda, och så tar det nästan lika länge att ta sig från Köpenhamn till Ume som den långa biten av resan.
  5. maswan

    SAS VD Anko - lovar nya långlinjer till Arlanda!

    Jo, men det kommer ju med en nackdel, och det är att det blir mindre frekvens till Arlanda. Så i bland har man tur och Köpenhamnsflyget passar perfekt till en anslutning, andra gånger svär man för att det blev 3 timmar extra på Arlanda i väntan jämfört med tidigare.
  6. maswan

    15 nya SAS linjer från Köpenhamn sommaren 2025

    Den var också endast möjligt för Finnair eftersom de hade tillstånd till många fler överflygningar över Ryssland. Det återstår att se på lite längre sikt hur det går för dem nu när det inte är en möjlighet alls längre.
  7. maswan

    SAS - det här har ni gjort bra™!

    Ja, speciellt Arlanda har blivit jättemycket bättre typ det här året!
  8. maswan

    BRA börjar flyga wet lease åt SAS, bra eller dåligt?

    Billigare att flyga, sämre passagerarupplevelse. Jag kan se varför flygbolag gillar den.
  9. maswan

    Ny långlinje med SAS ska annonseras i september 2024

    Jag tror att ni kommer snett i den här frågan om ni mest funderar på "går det att fylla planen?", jag gissar på att den stora skillnaden mellan Köpenhamn och Stockholm är snarare att SAS kan ta bättre betalt per snittsäte från Köpenhamn.
  10. maswan

    BRA börjar flyga wet lease åt SAS, bra eller dåligt?

    Återstår väl att se, dagens tidtabell varierar ju också med säsong. En till avgång om dagen känns rimligt när de plockar bort 200 säten om dagen tll Bromma om de inte räknar med att majoriteten av dem hellre flyger Norwegian. Och du frågade efter vad uppsidan är för resenärer, det här är en...
  11. maswan

    BRA börjar flyga wet lease åt SAS, bra eller dåligt?

    Uppsidan för mig är fler dagliga avgångar till Arlanda från Umeå, vilket gör att att det i snitt blir mindre väntetid vid byten.
  12. maswan

    BRA börjar flyga wet lease åt SAS, bra eller dåligt?

    Ja, en del lär det märkas, men troligtvis inte lika illa som i Skellefteå där SAS blev ensam kvar för ett tag sedan och biljetterna så dyra att det blev lokalpress av det hela.
  13. maswan

    BRA börjar flyga wet lease åt SAS, bra eller dåligt?

    Själv tror jag inte det gör så jättestor skillnad för Umeå, då Norwegian fortfarande är kvar. Att gå från tre till två konkurrenter brukar inte vara så farligt, jämfört med två till en. Östersund kanske ligger värre till där.
  14. maswan

    BRA börjar flyga wet lease åt SAS, bra eller dåligt?

    6->7 dagliga är ett märkbart lyft för min del (även om jag är lite avis på Luleå), där Arlanda är bytesflygplats och Bromma var aktuellt kanske en gång per 5 år.
  15. maswan

    Lounger för SAS efter byte till Skyteam

    Ja, samma gäller ITA som (tydligen) också flyger från Geneve, fast de har ytterligare en annan tredjepartslounge. Jag tycker att det är rätt sunkigt att det inte är alla alliasmedlemmar när det är egna lounger skyltade med skyteam-logga, utan bara två tredjedelar. Där var det bättre uppstyrt av...
  16. maswan

    Lounger för SAS efter byte till Skyteam

    Från skyteams lounge finder: "Lounge access for international First or Business Class ticket holders or SkyTeam Elite Plus Frequent Flyers traveling on an international flight operated by the following airlines (* exceptions may apply):" och sedan en lista av 13 flygbolag som som inte inkluderar...
  17. maswan

    Star Alliance Lounge på Kastrup efter SAS lämnar Star Alliance

    Det är fler lounger i LH-gruppen som SAS har som kontraktslounger än SAS-lounger som LH gruppen har kontrakterat: https://www.sas.se/reseinfo/pa-flygplatsen/lounger/ Dusseldorf, Hamburg, Heathrow, Frankfurt, och Zurich om jag inte har missat någon.
  18. maswan

    Flygskatten nu bestämd

    Ja, då har SAS koncentrerat linjerna till Köpenhamn, då börjar det bli dags för Arlanda och Oslo att bli billigare samtidigt som Kastrup ökar avgifterna, så börjar cykeln igen.
  19. maswan

    Idag tog en era slut för mig efter 27 år

    För just Taiwan så är ju China Airlines lika stora som EVA Air, t ex, så det kanske blir dags att åka tillbaka för att göra en jämförelse mellan flygbolag?
  20. maswan

    GRATIS ombokning av flygning på avresedagen! NY FÖRMÅN för Eurobonus Diamond (2023-06-15)

    Mötet i centrala Oslo slutade 14 istället för 16:nånting, ut till flygplatsen och byta till 16:05-flyget (det är gate eller lounge som gäller där för oss utan appknapp, servicecentert verkar stängt enligt skyltning). Sedan servicecenter på Arlanda för att komma med det tidigare Ume-flyget, och...
Toppen