Senaste nytt

Verktyg för att hitta bäst ROI på SAS Revenue

Nu har vi en fleet av testers. Ni får gärna hålla diskussion här med tips. Många har kommit in med bra förslag i PM. Uppskattar det! Tänker öppen dialog på feature requests och vad som fungerar bra/dåligt.

På Roundtrip-systemet har jag nog fått mest feedback;
- User experience: Scrolla ner till tickets när man klickar på knappar
- Manuell sökning: Sätt ihop din egen resa baserat på kriterier som passar dig

Just nu körs rätt tunga db-jobb för att räkna ut round trips. Dessa kan såklart räknas ut "on the fly" med lite väntetid och vissa begränsningar. Jag tänkte att det ska undersökas. Vi har ju allt ticketdata.

Fixat:
- Tickets bör ha deep links till SAS. Alla fungerar inte på return trips. De trips som inte har spindlat rätt data har inga return trips.
- longHaul-tickets bör ha rätt market segment & prisdata. Dock är det viktigt att ha med sig att SAS prissätter returresan baserat på outbound-resan. Detta leder till diskrepens.
- Vi bör ha lookup-capability nu för att göra en refresh på alla avgångar från ARN till alla distinationer alla datum åtminstone 1x / dygn. Det är rätt jäkla många tickets.

Testa gärna BYOT
1785287155157.png

Tillåter dig att hitta bästa ROI på mer specifika resor än vad som finns under Roundrips.

Detaljer när man expanderar;
1785287358650.png

Tyvärr så underestimerar mitt verktyg fortfarande vissa priser. Deep link till SAS;

1785287409597.png

Men kanske bättre det än tvärt om antar jag... :)

Prova gärna + feedback.

Några uppdateringar
- User admin tillgänglig. Nu kan ni byta era lösenord
- Länkning med telegrambot for framtida notifieringar. Kolla om det funkar (görs från useradmin-sidan)

1785439296313.png

- Sorterat in förberäknade top ROI + Roundtrips under "Return Trip" och "One way"
- Ändrat designen för destinationer för att vara mer likt genom hela websidan

1785439336915.png

- Swich-knapp mellan arrival/departure där det är applicerbart
- Lågpriskalendern har nu turn/return visible om plats finns i webläsaren
- Lågpriskalendern kan visa priser i andra klasser exempel endast Business Flex nedan. Man kan välja att visa den baserat på pris eller max ROI på resan

1785439448385.png

- Nu är tickets 99% up to date var 24:e timma. 294 rutter * 360 lookups per 24h.
- Deep links direkt till SAS bokning.

Begränsningar
- För varje hubb vi lägger till så ökar lookups med 294*360*X. CPH + OSL + HEL? +*3.
- SAS prissätter många returresor på longhaul baserat på vilken outbound trip man väljer. Det är uppenbart omöjligt att kontrollera alla versioner. Ska försöka tackla ett bättre estimat, men många USA-resor missar tyvärr the mark när det kommer till bokning.
- Diskrepens på resor där billigare round trips kan hittas på bokningslänkarna
- Deep links fungerar inte om ankomst/avresa bryter mot SAS interna bokningsregler. Då kan man sannolikt ringa kundtjänst om flyget hem åker med samma fysiska flyg som ankommande.
- Ibland måste man trycka på "Visa fler flygningar" för att den deeplink-flight som man valt ska aktiveras. Detta är på SAS sida och inget jag kan påverka.

Felsökning
- Hittar ni problem med rutter så finns en liten knapp bredvid ticketknappen som kan användas för att öppna resan i en ny tabb.
1785439092458.png

Ge mig följande:
- Länken till den gråa "popout"-ikonen bredvid itinirary IDs
Testa följande:
- Följ båda gråa ticketlänkar på de individuella flighterna som då går direkt till SAS för att se om de individuella flighterna finns. Var vaksam på bokningskod (A+B i fallet ovan).

Feature requests

Skriv gärna här i tråden! :)

I den sektionen har jag lite strul med om jag klickar en av destinationerna, jag ser att sidan laddar men kommer ingenstans. Skrollar jag ner ser jag att en lista laddadts för just destinationen, dvs precis vad man vill. Kanske bugg, eller så kanske den ska ladda listan i ny tab? Bara testat i Safari
Fungerar det bättre nu?

Feedback önskas.

1. Idag så gör jag en beräkning av top ROI roundtrips 1 gång per dag. Det är en rätt tung query som puttrar på i bakgrunden, för att sedan landa i en offer table som laddas via Top Deals på Roundtrips.

Dessa round trips beräknas på Daytrip (när som helst på veckan), 1-night trip (när som helst på veckan) eller weekend trip. Finns det andra sweet spots som ni kan tänka er som delar nytta / earnings med nöje? Desto mer man kan räkna ut på förhand som kommer till nytta desto bättre.

1785441003982.png

2. Om jag ska lägga till en till origin airport för departure, isf vilken och varför? Både personliga och tekniska skäl är acceptabla. :) Se det som en liten votingönskelista.

2. Om jag ska lägga till en till origin airport för departure, isf vilken och varför? Både personliga och tekniska skäl är acceptabla. :) Se det som en liten votingönskelista.
Min erfarenhet är att resor ofta kan vara billigare med ett inrikes byte. Nu utgår jag visserligen från västkusten och att resor från GOT är billigare än CPH är ju ingen chock direkt men vet att många använt MMX i liknande syfte, blir ju mer poäng med fler segment också. Själv bokade jag HAD-ARN-HEL-CPH-ICN-CPH-ARN-HAD som julkalender kampanj den rutten var billigare än direktflyget från CPH men även billigare än från GOT. Sen fick jag ju galet mycket poäng tack vare omvägen.

Vad vill jag säga med detta då? Jo det kanske vore bra att få med ett flertal inrikesflygplatser enligt egen preferens GOT, AGH, HAD, MMX. Sen kanske detta perspektivet inte alls funkar i Stockholm men i teorin kanske det är värt att positionera sig?

Förstår också utmaningen med antalet förfrågningar men det blir väl svårt att komma runt. Kanske får man leva med äldre data på dessa flygplatser?

• Gilla
Reactions: mha
Toppen