Noterar att SEB börjat debitera ränta för utnyttjad kredit om man inte betalar exakt beloppet som står på fakturan.
Om jag har fått en refund under månaden brukar jag dra av det beloppet från fakturan och det har tidigare fungerat. Vet inte om det har det ändrats just i samband med de här ändringarna (det var ett tag sedan sist jag gjorde detta) men den här månaden fick jag lite straffränta, trots att kontot hade noll-saldo på förfallodagen.
Det är ett ofog, eftersom man samtidigt inte får lov att ha tillgodo på ett kreditkort. Men är det så de vill ha det så är det så det blir.
Intressant specialfall. Är det inte troligt att detta är nåt som de efter nån justering av sina system råkat införa snarare än en avsiktlig förändring? Om du ringer kundtjänst kan jag tänka mig att de kanske kan dra bort den ränteposten. Vill man veta vad som egentligen gäller kan man förstås lusläsa avtalsvillkoren.
Jag har nu frågat SEB och kundtjänsten menar att jag har delbetalat. Dvs om man har en faktura på 10 000kr och det har inkommit en kredit på 2500kr mellan faktura-datum och förfallodatum så kommer det att anses att man delbetalar om man inte betalar exakt 10 000kr.
Det jag tror att de ändrat på är att man låter alla transaktioner få ett förfallodatum direkt vid bokföringen. För debiteringar känns det intuitivt - bokförs debiteringen efter brytdatum för fakturan åsätts den det förfallodatum som gäller nästa månads faktura. För krediteringar mindre så - en kreditering som bokförs hos SEB t.ex. den 20.e maj får 28 juni som förfallodatum, dvs gottskrivs inte kunden förrän nästa faktura förfaller, i det här exemplet 38 dagar senare. Tänk det som att den räntefria krediten kunden har mellan köp och förfallodag nu också omfattar en räntefri debit för SEB med samma tidsperiod.
Dessutom verkar det inte räcka att reglera "delbetalningen" genom att betala in. Jag gjorde nämligen det så fort jag såg att jag fått en ränte-debitering. Men månaden efter fortsatte SEB debitera ränta för exakt samma "delbetalning" igen. Deras förklaring är otydlig, men jag förstår den som att kontot måste nå exakt noll i kredit på förfallodagen. Även om du fullbetalar fakturan inkl räntedebiteringen så "återaktiveras" det "delbetalda" beloppet om det kommer in en enda debitering mellan att du fullbetalt fakturan och förfallodatum (alt. månadsskiftet).
SEB valde att på "goodwill" kreditera en av de två räntedebiteringarna för exakt samma delbetalning men håller fast vid att detta är fullt normalt.
Den här "delbetalningsläget" syns inte, men om man blir debiterad t.ex. "Ränta På Utnyttjad Kredit 260331" så behöver man kontakta SEB och be att få betala av denna delbetalningskredit separat.
Dvs min slutsats är fortsatt att fakturan alltid måste betalas med minst det fakturerade beloppet för att det inte ska räknas som delbetalning och generera räntekostnader.
Och så klart att man behöver se upp med SEB rent generellt.